سلامت نیوز: رئیس پژوهشکده صارم گفت: یافته های پژوهش انجام شده در این مرکز نشان می دهد، هورمون درمانی در زنان یائسه، سبب کاهش چربی بد خون (LDL2) و افزایش چربی خوب خون (HDL2) و در نتیجه کاهش ریسک بیماری های قلبی- عروقی شده است.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر ابوطالب صارمی با اعلام این خبر افزود: با شروع یائسگی، تغییراتی روی لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم خون ایجاد می شود که از جمله می توان به کاهش چربی خوب خون، افزایش کلسترول، چربی بد و تری گلسیرید (چربی مفید خون) اشاره کرد که این عوامل از فاکتورهای خطر گرفتگی شریان های قلبی ( آترواسکلروز) به شمار می روند.

وی با اشاره به اینکه از مهم ترین عوارض یائسگی، عوارض قلبی- عروقی زنان است، تصریح کرد: بیماری های قلبی- عروقی از علل اصلی مرگ و میر زنان در سنین یائسگی به شمار می رود.
دکتر صارمی ادامه داد: براساس این پژوهش که روی 44 خانم یائسه صورت گرفت، مشخص شد، ناقل پروتئینی کلسترول وتری گلسیریدها پس از جذب از روده ها توسط هورمون درمانی افزایش می یابد که این امر موجب پیدایش آثار حفاظتی استروژن علیه بیماری های قلبی- عروقی می شود.

وی هدف از این پژوهش را نقش هورمون درمانی در میزان چربی های خون و در نتیجه ریسک بیماری های قلبی- عروقی در خانم های یائسه عنوان کرد و گفت: در این پژوهش زنان یائسه مراجعه کننده در بیمارستان صارم در دو نوبت (پیش از درمان و شش ماه پس از درمان) از نظر فاکتورهای لیپیدی (چربی خون) و لیپوپروتئین ها و فاکتورهای آتروژنتیک مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رئیس پژوهشکده صارم ادامه داد: در مرحله نخست 44 خانم یائسه مورد آزمایش قبل از درمان قرار گرفتند که از این تعداد تنها 18 نفر شش ماه پس از درمان مراجعه کردند و پنج نفر از آنان بدون درمان، تنها آزمایش های نوبت دوم را تکرار کردند. تنها یک نفر که با مصرف داروهای کاهنده چربی خون درمان شده بود از تحقیق حذف شد.

وی با اشاره به اینکه سن متوسط یائسگی بین 50 تا 52 سالگی است، اظهار داشت: پس از یائسگی میزان تولید استروژن ها توسط تخمدان ها بسیار جزئی است و این کمبود با عوارضی همچون گر گرفتگی، عوارض روانی، عوارض تحلیل رفتن اندام ها، پوکی استخوان و عوارض قلبی- عروقی همراه است. از مهم ترین عوارض یائسگی می توان به پوکی استخوان و عوارض قلبی- عروقی اشاره کرد.

علت اکثر بیماری های قلب و عروق، آتروسکلروز عروق بزرگ است. در نتیجه آتروسکلروز جدار شرائین سخت و تنگ شده و خونرسانی به عضله قلب کاهش می یابد که این خود سبب دردهای قفسه سینه می شود. حال اگر این کاهش جریان خون ادامه یابد تا خونرسانی قطع شود، سکته قلبی (انفارکتوس) رخداده و موجب مرگ می شود.

به گفته دکتر صارمی، درمان جایگزینی هورمونی یکی از مسایل عمده در مراقبت های بهداشتی زنان پس از بروز یائسگی است. براساس مطالعات انجام شده، استروژن درمانی تا 50 درصد ریسک بیماری قبلی را در زنان یائسه کاهش می دهد و امروزه پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی به عنوان عمده ترین فایده هورمون درمانی محسوب می شود.

وی ادامه داد: بر اساس پژوهش های انجام شده، افزایش سطح تری گلسیرید بیش از 15 میلی گرم در دسی لیتر با ایجاد تغییرات آتروژنیک ذرات LDL (چربی بد خون) رابطه قوی دارد که ریسک بیماری کرونری قلب را سه برابر افزایش می دهد. در بررسی های اپیدمیولوژیک، وجود یک ارتباط معکوس بین مقدار HDL (چربی مفید خون) و شیوع آترواسکلروز ثابت شده است.

 نسبت کلسترول توتال به کلسترول لیپوپروتئین سنگین، پیشگویی کننده بسیار خوبی برای بیماری کرونر است و چگونگی بالا رفتن ریسک بیماری کرونر در افراد بین 50 تا 95 سالگی را با افزایش این نسبت نشان می دهد.

رئیس پژوهشکده صارم گفت: با وجود همه گیر بودن تغییرات زندگی در یائسگی و جمعیت رو به افزایش زنان یائسه، اهمیت جسمی و روان شناختی این موضوع در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان چربی های سرم تا حدود زیادی بسته به وضع تغذیه، وضعیت ژنتیکی و نحوه زندگی افراد است و با توجه به اینکه بیشتر تحقیقات در این زمینه در کشورهای غربی انجام شده و در کشور ما تحقیق قابل توجهی در این زمینه به ثبت نرسیده، نتایج این تحقیق علاوه بر تعیین اثر هورمون درمانی بر چربی های سرم می تواند با آموزش زنان در مورد علایم و عوارض یائسگی و برشمردن نکات طبیعی و غیر طبیعی بیماری نیز مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha