سلامت نیوز: دبیر کل انجمن حمایت از بیماران عفونی با هشدار نسبت به افزایش سل مقاوم به درمان در دنیا گفت: حاشیه شهرهای کشورمان در آمارها و رسیدگی های بهداشتی و درمانی جای گمشده‌ای است به همین علت نمی‌‌توانیم افراد مبتلا به سل را که در حاشیه شهرها بیشتر هستند به راحتی شناسایی کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی‌اکبر ولایتی در بیستمین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری که در مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه برگزار شد اظهار داشت: با وجود کاهش میزان شیوع سل در ایران و اینکه ایران ۲ درصد از سل کشورهای منطقه را دارد اما سل مقاوم به درمان در دنیا رو به افزایش است.
 
وی گفت: پزشکان رشته‌های مختلف باید از بیماریهای عفونی سررشته داشته باشند در غیر این صورت ممکن است در تشخیص بیماریها دچار مشکل شوند. با گذشت زمان مشخص شد که عفونت‌ها و میکروارگانیست‌ها نقش عمده‌ای را در گرفتار شدن سلامتی فرد دارند.

وی افزود: زمانی که واکسن و سرم ساخته شد یا آنتی‌بیوتیک کشف شد پزشکان فکر کردند که دیگر بر بیماریهای عفونی غلبه کردند در حالی که این اتفاق رخ نداد چرا که یکی از مشکلات در درمان بیماری، مربوط به مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌هاست همان طور که مقاومت سل و داروهای سل رو به زیاد شدن است. به طوری که نیم میلیون سل مقاوم به درمان در دنیا داریم.

ولایتی تصریح کرد: روزانه بیش از 400 هزار نفر و سالانه یک میلیون و 700 هزار نفر ناشی از بیماری سل در دنیا جان خود را از دست می‌دهند. در عین حال تشخیص این بیماری بهتر شده اما اکنون با مشکل سل مقاوم مواجه هستیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران عفونی با اشاره به آماری از منطقه مدیترانه شرقی گفت: در منطقه مدیترانه شرقی سالانه 110 هزار نفر بر اثر سل می‌میرند. میزان موارد جدید سل در ایران پائین آمده و تقریباً می‌توان گفت که تک رقمی شده است چرا که تا 20 سال پیش میزان ابتلا بالای 40 تا 50 مورد در یکصد هزار نفر بود ولی اکنون این گونه نیست.

ولایتی با اشاره به اینکه ایران کمترین میزان شیوع سل را در مدیترانه شرقی دارد گفت: در بین کشورهای منطقه پاکستان مقام اول سپس افغانستان و پس از آن عراق قرار دارند و ایران فقط  ۲ درصد را به خود اختصاص داده است.

ولایتی بیان داشت: در سال 75 موارد گزارش شده از سل در ایران 15 در یکصدهزار بود اما در سالهای بعد به مرور این عدد پایین آمد و در 7 در یکصد‌هزار باقی ماند.

وی با اشاره به دلایل مقام شدن سل و درمان نامناسب آن گفت به کار نبردن DOCS ، رژیم غیر استاندارد، مصرف ناقص دارو و رژیم ناکافی (یک روز درمیان)، کمبود دارو و کاهش کیفیت آن و درمان سل در بخش خصوصی از جمله این موارد است.

ولایتی تصریح کرد: مشکل ما در درمان بیماری‌های سل در شبکه‌های روستایی و شهرهای کوچک نیست چرا که با وجود خانه‌های بهداشت و اشراف آنها بر جمیعت مد نظر خوب است.
 
وی گفت: مشکل ما در کلانشهرها به خصوص حاشیه شهرهاست. چرا که حاشیه شهرها در آمارها و رسیدگی‌ها جای گمشده‌ای است و نمی‌توانیم به راحتی افراد مبتلا به سل را که معمولاً تعدادشان در حاشیه شهرها بیشتر است پیدا کنیم و می‌توان گفت توسعه سل و افزایش مقاومت بیش از آنچه محصول روستا باشد از عوارض شهرنشینی است.

دبیر کل انجمن حمایت از بیماری‌های عفونی تصریح کرد: برای درمان سل در بخش خصوصی باید یک خط قرمز کشیدم چرا که نه مردم توان پرداخت هزینه درمان را دارند و نه بخش خصوصی حوصله می‌کند تا آن طور که باید این بیماری را درمان کند در نتیجه پس از تشخیص حتماً باید این گونه بیماران را به بخش دولتی ارجاع کرد.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت بیماریهایی مانند سل، ایدز و مالاریا صندوقی در سازمان ملل تشکیل شده است تا در راستای درمان این بیماری استراتژیک به کمک کشورها بشتابد.

ولایتی همچنین دارو را یکی دیگر از مشکلات درمان بیماریهای عفونی اعلام کرد و گفت: خیلی از داروها از زمانی که تولید می‌شوند تا زمانی که طی یک پروسه در دسترس برای استفاده قرار می‌گیرند با توجه به تاریخ انقضای مشخصی که دارند تنها 6 ماه قابل استفاده‌اند که این مسئله برای ما محدودیت ایجاد می‌کند.

وی همچنین درمان سل در کودکان را متفاوت دانست و گفت: هیچگاه یک دارو به تنهایی به دارویی که با شکست مواجه بوده مصرف نمی‌شود و باید حساسیت به دارو نیز در نظر گرفته شود. از طرفی با توجه به وسعت بیماری و نوع مقاومت باید طول درمان تعیین شود که ممکن است از ۶ ما تا 14 ماه برای افراد متفاوت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha