سلامت نیوز: مرکز ثبت و بررسی عوارض ناخواسته دارو سازمان غذا و دارو - وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی (اطلاعیه شماره 111): به اطلاع همکاران محترم می‌رساند که مرکز ADR مواردی از اشتباهات دارویی (Medication Errors) به صورت اشتباه در نوع داروی مصرفی توسط بیمار دریافت کرده است...

 مورد اول خانم 70 ساله‌ای بوده است که برای دریافت داروی آسپیرین به داروخانه مراجعه و داروی خود را در پاکت تبلیغاتی کلسیم دریافت می‌کند. این امر باعث می‌شود که بیمار به اشتباه تصور کند که کلسیم برای وی تجویز شده و در طول دوره درمان خود، علاوه بر آسپیرین موجود در پاکت کلسیم، همزمان یک عدد آسپیرین دیگر نیز مصرف کند.

مورد دوم خانم 30 ساله‌ای بوده است که برای دریافت داروی «سیتریزین» به داروخانه مراجعه و داروی خود را در پاکت تبلیغاتی آهن خوراکی دریافت می‌کند و به گمان اینکه داروی مذکور مکمل آهن است، آن را برای کودک خود نیز مصرف کرده است.

مورد سوم و چهارم، آقایانی 78 و 72 ساله بوده‌اند که تحت‌درمان با نیتروگلیسیرین و وارفارین قرار داشته‌اند. متاسفانه هر دو دارو در پاکت‌های مشابه به بیمار تحویل داده شده است که منجر به اشتباه در مقدار مصرف وارفارین توسط بیماران و ایجاد خونریزی شده است.

بنابراین به منظور پیشگیری از این قبیل اشتباهات دارویی،‌ توصیه می‌شود به نکات زیر توجه شود:

1.از تحویل یک فرآورده دارویی در پاکت‌ تبلیغاتی داروی دیگر جدا خودداری کنید. تحویل دارو در پاکت‌های تبلیغاتی داروی دیگر (حتی با قید نام دارو و دستور مصرف روی آن) ممکن است منجر به خطای بیمار در تشخیص داروی مصرفی و چه بسا ایجاد عوارض شدید و کشنده شود. این امر به‌خصوص در مورد سالمندان، با توجه به تعدد اقلام دارویی مصرفی و نیز مستعد بودن این گروه سنی جهت ابتلا به عوارض دارویی،‌ از اهمیت خاصی برخوردار است.

2.در مواردی که بیش از یک نوع دارو در پاکت به بیمار تحویل داده می‌شود، حتی‌الامکان تلاش شود تا به نحوی میان پاکت‌های دارویی تمایز ایجاد شود و ضمن درج نام دارو و نحوه مصرف آن، توضیحات شفاهی به بیمار ارائه شود.

3.نام دارو و دستور مصرف آن به صورت واضح و خوانا روی پاکت نوشته شود و به بیمار توضیحات لازم ارائه شود.

از همکاران محترم تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه عارضه دارویی، مراتب را از طریق تکمیل فرم‌های زرد و ارسال به صندوق پستی 948-14185 یا از طریق سایت
www.fdo.behdasht.gov.ir یا با ارسال نمابر (88890857) یا تماس تلفنی (4-88923193) به مرکز ADR گزارش کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha