یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 39398
سلامت نیوز: کرج سال‌ها پیش در ردیف باغشهرهای کشور جای داشت اما امروز به جای باغ‌های آن تنها آسمانخراش‌ها و مجتمع‌های مسکونی رنگارنگ در جای‌جای شهر دیده می‌شود و میزان فضای سبز شهر و ریه‌های تنفسی شهر نیز متناسب با میزان جمعیت و وسعت جغرافیایی شهر نیست.

در کرج 2ایستگاه کنترل وضعیت هوا مستقر است که با در نظر گرفتن وسعت جغرافیایی بالای این شهر و نیز پستی و بلندی‌ها و تفاوت در میزان عوامل آلاینده در مناطق مختلف شهر، در آینده باید میزان این ایستگاه‌ها افزایش یابد تا امکان کنترل بهتر وضعیت هوای شهر فراهم شود.

استان البرز یکی از 8استان دارای آلودگی هوای کشور است که روزانه حجم عظیمی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی (سبک و سنگین) را از خود عبور می‌دهد، به‌طوری که می‌توان گفت حجم آلودگی ناشی از ناوگان حمل و نقل که به شهر کرج تحمیل می‌شود، بیش از آلودگی خودروها در این شهر ‌است. آمارها نشان می‌دهد که در کلانشهرها حداقل 70درصد آلاینده‌های هوا ناشی از ناوگان خودروهاست که این امر در مورد شهر کرج نیز صدق می‌کند. تردد خودروهای فرسوده در سطح این شهر نیز بر ‌شدت آلودگی هوا می‌افزاید. تعداد 49هزار دستگاه خودروی فرسوده که 12درصد کل خودروهای شهر را تشکیل می‌دهند و 1950دستگاه موتورسیکلت فرسوده، یعنی حدود 15درصد کل موتورسیکلت‌های در حال تردد در کرج، روزانه حجم عظیمی از مواد آلاینده را وارد هوای شهر و از آن طریق وارد ریه شهروندان کرجی می‌کنند. در حال حاضر 5 مرکز اسقاط خودرو برای از رده خارج کردن خودروها در سطح شهر وجود دارد.

با وجود نیروگاه فردیس در شهر کرج و همچنین قرارگرفتن 3500واحد فعال صنعتی در استان البرز، بخش مهمی از آلودگی نیز به منابع ثابت اختصاص دارد، به‌طوری که طبق آمار 135 واحد بزرگ آلاینده هوا در استان وجود دارد که با درنظرگرفتن جهت باد غالب، بر آلودگی هوای شهر کرج می‌افزایند. همچنین در حال حاضر تعداد 8مرکز معاینه فنی شامل 7مرکز معاینه فنی خودروهای سبک و یک مرکز معاینه فنی موتورسیکلت در سطح استان وجود دارد.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای کرج

با توجه به موارد فوق، آلودگی‌های زیست‌محیطی، از جمله آلودگی هوا در کرج نیز مانند سایر شهرهای بزرگ ناشی از عوامل متعددی نظیر رشد جمعیت شهری و توسعه بی‌رویه شهر، افزایش تعداد خودروها و توسعه صنایع است، به‌طوری که این کلانشهر به یکی از 8شهر آلوده هوا در کشور مبدل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز در این خصوص می‌گوید: با توجه به اینکه منابع اصلی آلودگی هوای شهر کرج ناشی از ترافیک وتردد وسایط نقلیه موتوری و عبور حجم عظیمی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و شخصی سبک و سنگین است، همچنین واقع شدن این کلانشهردر مسیر ارتباطی 15 استان غرب و شمال کشور با پایتخت و فعالیت واحدهای کثیر تولیدی و صنعتی، طرح جامع کاهش آلودگی هوای کرج با 8 محور مصوب کارگروه ملی هوا در کارگروه استانی به‌تصویب رسید.

حسین پسندیده، خودروهای فرسوده، حمل‌ونقل عمومی، معاینه فنی خودروها و ارتقای قابلیت‌های فنی زیست‌محیطی خودرو، بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت و انرژی، مدیریت ترافیک، فضای سبز، ساماندهی صنایع و توانمندسازی محیط‌زیست و هواشناسی را از محورهای طرح مزبور برشمرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه 135واحد صنعتی به‌طور مستقیم در ایجاد آلودگی هوا دخیل هستند، موضوع رفع و کاهش آلودگی این واحدها از جمله مصوبات کارگروه استانی است.

در این بین آموزش حفظ محیط‌زیست، اعتلا و ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی جامعه، محدودیت استفاده از تردد اتومبیل‌های شخصی در خیابان‌ها و توسعه وسیله نقلیه عمومی، عدم‌تمرکز کارهای اداری در پایتخت، انتقال صنایع، کارخانه‌ها و کارگاه‌های آلاینده هوا به خارج شهر، تبدیل سوخت بنزین به گاز طبیعی و به‌حداقل‌رساندن تولید زباله از جمله راهکارهای مبارزه با آلودگی هواست.

168 روز آلوده


طبق آمار ارائه‌شده تعداد روزهای ناسالم استان البرز امسال تا‌کنون 168روز بوده و مدارس کرج چند روز از سال را به‌دلیل آلودگی شدید هوا تعطیل شدند که این خود زنگ‌خطری برای کرجی‌ها محسوب می‌شود.

رشد بی‌رویه جمعیت در این منطقه به‌دلیل نزدیکی به پایتخت و حجم بالای ترددهای روزانه در خیابان‌ها و بزرگراه‌های منتهی به شهر، زمینه مستعدی برای آلودگی هوا به شمار می‌رود که مطمئنا با ارتقای کامل ساختار اداری این منطقه به استان البرز و مهاجرت بیشتر به این استان در آینده علاوه بر رشد جمعیت، موضوع آلودگی هوا نیز از مشکلات استان البرز خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد مسئولان و دست‌اندرکاران امر توسعه استان از هم‌اکنون باید با در نظر گرفتن شرایط کنونی شهر و نیز استقرار صنایع آلاینده در آن توأم با رشد روزافزون جمعیت، چاره‌ای برای آلودگی هوای استان بیندیشند تا در آینده وضعیت مشابه شهر تهران برای این استان نوپا رخ ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha