دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 39416
سلامت نیوز: رییس سازمان پزشكی قانونی كشور با اشاره به اجرایی شدن طرح «دادپزشك» در آینده‌ای نزدیك در سطح كشور تاكید كرد كه این طرح در راستای كاهش تصدی‌گری در جهت ایجاد تسهیلات لازم برای مردم ایجاد خواهد شد و می‌تواند بخش بزرگی از مراجعات به مراكز پزشكی‌ قانونی را كاهش دهد.

احمد شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره افزود: «دادپزشك» كسی است كه آموزش دیده و می‌داند كه در چه مواردی گواهی فوت را صادر كند و در چه مواردی نیاز است كه برای بررسی بیشتر و كالبدگشایی مورد را به سازمان پزشكی قانونی ارجاع دهد. در واقع مانند دفاتر ثبت اسناد خواهد بود كه این فرد با تعیین صلاحیت و بررسی دقیق بر صلاحیت علمی، اخلاقی و با حكم سازمان پزشكی قانونی مشغول خدمت‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: یكی از موضوعات مورد بررسی در پزشكی قانونی، بحث گواهی فوت است كه پزشك معالج می‌تواند در زمینه تعدادی از فوتی‌ها اظهارنظر قطعی كند اما در اكثر موارد علت فوت را نمی‌توان با یك معاینه سطحی انجام داد. در این صورت است كه باید این متوفیان به پزشكی قانونی ارجاع داده شوند. این روند هم یك هزینه به پزشكی قانونی تحمیل می‌كند و هم زمان طولانی طی می‌شود و اجساد معطل باقی می‌مانند و از طرفی بعضی از گواهی فوتی‌ها هم در حال حاضر توسط پزشكانی صادر می‌شود كه پزشك معالج نیستند و در این بین امكان دارد كه ما دچار مشكلات قضایی هم بشویم.

رییس سازمان پزشكی قانونی كشور افزود: برای رفع این مشكل پیشنهاد طرح «دادپزشك» را مطرح كردیم. در واقع «دادپزشك» با حكمی كه از سوی سازمان پزشكی قانون می‌گیرد، تقریبا یك عاملی برای انجام این كار می‌شود و طبق ضوابطی به آنها اجازه داده می‌شود كه گواهی فوت صادر كنند.

شجاعی تصریح كرد: با نهایی شدن و ابلاغ این آیین نامه، حسب موارد، بیمارستان‌ها با دادپزشک تماس می‌گیرند و بلافاصله دادپزشك در محل حضور می‌یابد و اسناد و مدارك و معاینات سطحی را انجام می دهد و اگر به جمع‌بندی رسید و توانست علت فوت را تشخیص بدهد، در همان جا علت فوت را مشخص و گواهی را كه مورد قبول سازمان پزشكی قانونی است را صادر می‌كند. در مواقعی هم كه احتمال شك و مسائل قضایی و شكایت وجود دارد این موارد را با ذكر علت و دلیل به سازمان پزشكی قانونی ارجاع می‌دهد و در سازمان كالبدگشایی و آزمایش‌های لازم انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال كه چه كسانی می‌توانند برای طرح دادپزشك اولویت داشته باشند؟ گفت: همكاران پزشكی قانونی كه سابقه كار در سالن تشریح اجساد داشته باشند در اولویت قرار دارند. در واقع انتخاب پزشكانی كه در سالن تشریح شاغل باشند دارای یك امتیازبندی است كه پزشك در سالن تشریح شاغل باشد و برای هر ماه سابقه كار در سالن تشریح امتیاز در نظر گرفته می شود. پزشكان رسمی و پیمانی و همین طور متخصصان پزشكی قانونی از دیگر افرادی هستند كه در اولویت طرح دادپزشك قرار دارند.

شجاعی ادامه داد: در شهرستان هایی كه مرکز پزشكی قانونی نداریم، پزشکانی هستند که دوره‌ای را در سازمان پزشكی قانونی می‌بینند و با شرکت و قبولی در آزمون سازمان و مهارتی كه در سالن تشریح به دست آورده‌اند، مورد تایید قرار می‌گیرند و در مرحله بعد به عنوان پزشك كمكی (معاضدتی) با سازمان همكاری می كنند.

رییس سازمان پزشكی قانونی ادامه داد: در حال حاضر هم سازمان پزشكی قانونی، پزشكانی را در شهرستان‌ها دارد كه استخدام سازمان نیستند و به عنوان پزشكان كمكی مطرح هستند. این پزشكان زمانی كه این طرح اجرایی شود به دلیل این كه سابقه و دوره كار در سالن تشریح را دیده‌اند در اولویت قرار می‌گیرند. چنانچه درخواست داده‌اند كه دادپزشك آن شهرستان باشند باید در آزمون سازمان پزشکی قانونی شرکت کنند و پس از کسب امتیاز لازم برای آنها مجوز دادپزشک صادر می شود كه صلاحیت كار این دادپزشكان توسط كمیته‌ای در همان استان تایید می شود و بعد از گرفتن این صلاحیت ها است كه می‌توانند به عنوان دادپزشك در آن شهرستان خدمت كنند.

شجاعی یادآور شد: در حال حاضر پیش نویس آیین نامه طرح دادپزشك تنظیم شده و تا زمان تصویب نهایی آیین نامه امكان اصلاح و تغییر در آن وجود دارد.

رییس سازمان پزشكی قانونی كشور تاكید كرد: طرح دادپزشك توسط سازمان پزشكی قانونی تهیه شده و به رییس قوه قضاییه ارجاع داده شده است و رییس قوه قضاییه هم به معاونت حقوقی ارجاع داده و در حال حاضر هم در حال بررسی در یك كارگروهی است كه انشاءالله به زودی این طرح مورد ارزیابی و تصویب قرار خواهد گرفت و ابلاغ خواهد شد.

شجاعی با اشاره به وظایف دیگر دادپزشك خاطر نشان كرد: دادپزشكان وظایف مهمی بر عهده دارند به عنوان مثال در حال حاضر بیمه ما را تحت فشار قرار می‌دهد كه امر كارشناسی آنها را سازمان پزشكی قانونی انجام بدهد؛ در واقع یك وظیفه كه خارج از وظایف سازمان پزشكی قانونی است را از ما خواستار هستند.

وی ادامه داد: قاعده این موضوع این است كسی كه كارشناس است باید بدون وابستگی و انگیزه‌های مالی كار خود را انجام دهد و مورد وثوق باشد و بررسی و تحت نظارت و كنترل باشد تا بتواند كارشناسی در امور بیمه‌ها و خسارت‌ها را انجام دهد. در بعضی مواقع افرادی هستند كه به بیمه دروغ گفته و به نوعی كلاهبرداری می‌كنند و به خود آسیب و صدمه می‌رسانند و بعد مساله را به عنوان اینكه در یك حادثه‌ای صدمه دیده‌اند عنوان می‌كنند. اگر در این مواقع یك كارشناس ماهر نباشد این كلاهبرداری به وجود می‌آید.

رییس سازمان پزشكی قانونی كشور اضافه كرد: باید یك مجموعه مطمئن و آموزش دیده داشته باشیم و تحت كنترل و نظارت كار خود را انجام دهد كه در این صورت كمك بزرگی به بیمه‌ها می‌كند، در واقع طرح دادپزشك می‌تواند این كار را انجام دهد.

شجاعی ادامه داد: در بعضی مواقع نیازی نیست كه تشكیلات و تجهیزات سازمان پزشكی قانونی را ایجاد كنیم. به عنوان مثال در یك شهری با 20 هزار جمعیت، مراجعه به پزشكی قانونی شاید روزی یك مورد باشد. آیا این صلاح است كه سازمان پزشكی قانونی را با كلیه تجهیزات ایجاد كنیم؟ كه در این مورد می‌توان گفت با اجرای این طرح، دادپزشك می‌تواند در آن شهر در كنار وظایف خود كار ما را انجام دهد و مواردی كه لازم و ضروری است را به سازمان پزشكی قانون ارجاع دهد.

رییس سازمان پزشكی قانونی كشور در پایان در پاسخ به این سوال كه آیا سازمان پزشكی قانونی نظارتی بر روی طرح دادپزشك دارد؟ گفت: مهمترین حسن دادپزشك اینگونه است كه عین دفاتر ثبت اسناد در هرجایی حضور خواهند داشت. این فرد با تعیین صلاحیت و بررسی دقیق بر صلاحیت علمی، اخلاقی و با حكم سازمان پزشكی قانونی منصوب می‌شود، تحت ضوابط و قوانین و با تعرفه‌ای كه سازمان تعیین می‌كند و با نظارت مستمری كه بر روی این افراد داریم كار را انجام می‌دهند. مانند همان نظارتی كه سازمان ثبت بر روی دفاتر اسناد رسمی دارد ما هم همین كار را می‌كنیم و اگر تخلفی از كسی ببینیم پروانه كارش را باطل می‌كنیم، لذا نظارت بر روی دادپزشك از سوی سازمان پزشكی قانونی یكی از مسایل مهم و ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha