سلامت نیوز: پژوهش‌های جدید پزشکی نشان داد که افراط در خوردن مولتی ویتامین نه تنها فایده‌ای برای بدن ندارد بلکه در برخی موارد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، پژوهش های جدید پزشکی حاکی است افراط در خوردن مولتی ویتامین با این تفکر که نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی لازم را تامین می‌کند، اقدامی بی فایده است.

در این رابطه، تیم محققان دانشگاه نانسی فرانسه پژوهش هایی را بر روی ۸ هزار داوطلب انجام دادند.

این محققان افراد داوطلب را به دو گروه تقسیم کردند و به گروه اول مولتی ویتامین و گروه دوم یک داروی ساختگی داده شده و وضعیت آنها به مدت بیش از 6 سال تحت نظر قرار گرفت.

این پیگیری نشان داد: بسیاری شاید پول خود را برای خرید مقادیر زیادی مولتی ویتامین هزینه می‌کنند زیرا براین باورند که این مولتی ویتامین‌ها از ابتلای آنها به بیماریها پیشگیری می‌کند اما این امر بی فایده است به گونه ای که احتمال دارد که آنها نیز نظیر کسانی که مولتی ویتامین نمی‌خوردند، به بیماریهای قلبی و سرطانی و نظایر آن مبتلا شوند.

پژوهشگران گفتند: افرادی که به خوردن مولتی ویتامین به ویژه ویتامین E عادات کرده اند، خطر ابتلا به سرطان پوست به عنوان یکی از خطرناکترین سرطانها در آنها افزایش می‌یابد و علاوه بر آن، زنانی نیز که به طور منظم مولتی ویتامین مصرف می‌کنند با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه به میزان 20 درصد رو به رو هستند.

مولتی ویتامین در ترکیبات مختلف (ساده، تراپیوتیک، مینرال و...) عرضه می‌شود و گاه فرمولاسیون شرکتهای مختلف متفاوت است.
 
معمولاً ترکیبی از ویتامین‌های A ، C ، E، k، D ، B و برخی از مواد معدنی مانند کلسیم، روی، آهن، منیزیم، کروم، منگنز، مولیبدن، بتاکاروتن، پتاسیم، سلنیم، کروم و ... می‌باشند.
پزشکان توصیه اکید می کنند که مردم به جای استفاده از مولتی ویتامین، مصرف روزانه 2 تا 4 واحد میوه و 3 تا 5 واحد سبزیجات را برای تأمین ویتامین ها و مواد ضروری بدن خود در برنامه غذایی قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha