کاهش 20 درصدی تولید شیر خام و تبدیل بخشی از تولید به شیر خشک از پیامد های دعوای اخیر بر سر قیمت شیر است ، در این بین افزایش قیمت شیر به 700 تومان ،رشد 22 درصدی فرآوردهای لبنی را به همراه دارد امری که سازمان حمایت به جد با آن مخالف است.

سلامت نیوز: کاهش 20 درصدی تولید شیر خام و تبدیل بخشی از تولید به شیر خشک از پیامد های دعوای اخیر بر سر قیمت شیر است ، در این بین افزایش قیمت شیر به 700 تومان ،رشد 22 درصدی فرآوردهای لبنی را به همراه دارد امری که سازمان حمایت به جد با آن مخالف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، از اوایل دی ماه و آغاز شروع فصل زمستان مباحث پیرامون فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها و احتمال افزایش مجدد برخی خدمات دولتی و غیردولتی و برخی کالاها از جمله شیر و لبنیات آغاز شده است .

 در این حال زمزمه ها پیرامون افزایش قیمت شیر نیز از همین روزها آغاز و همایون باهری عضو انجمن صنفی لبنی ایران از احتمال افزایش قیمت شیر به 700 تومان و به دنبال آن افزایش قیمت فرآورده های لبنی خبرداده است .

احتمال افزایش مجدد قیمت شیر به 700 تومان
عضو انجمن صنفی لبنی ایران گفته است : با توجه به احتمال افزایش مجدد قیمت شیر از 630 به 700 تومان تا یک ماه آینده، به طور قطع قیمت سایر فرآورده‌های لبنی هم افزایش می‌یابد.

باهری می گوید : به طور قطع افزایش قیمت شیر و رسیدن آن به 700 تومان منجر به افزایش قیمت فرآورده های لبنی می شود.

افزایش قیمت شیر از 410 به 630 تومان در سالجاری منجر به کاهش تولید شده و از سوی دیگر، دامداران از فروش شیر خام با این قیمت راضی نیستند، زیرا آنان مجبور هستند علوفه را کیلویی 550 تومان خریداری کنند و با فروش شیر با این قیمت تنها باید ضرر بدهند.

عضو انجمن صنفی لبنی ایران با یادآوری اینکه احتمال دارد قیمت شیر خام تا ماه آینده به 700 تومان نیز برسد، می گوید: با این شرایط می توان پیش بینی کرد که روند افزایش قیمت فرآورده های لبنی ادامه داشته باشد.

ارایه قیمت تمام شده شیر و 15 قلم محصول به سازمان حمایت
عضو هیات مدیره صنایع لبنی در این خصوص می گوید : مطابق یک صورت جلسه 10 روزه فردا قیمت تمام شده شیر و 15 قلم کالای اساسی تولیدی فرآورده های لبنی به سازمان حمایت برای اعلام نظر کارشناسی ارایه خواهد شد .

محمد فربد در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش قیمت شیر تا 700 تومان فرآورده های لبنی چه تغییری می کنند ، اظهار می دارد: افزایش قیمت فرآورده ها تا سقف 22 درصد در صورت افزایش قیمت شیرخام قطعی خواهد بود و درصورت جلسه ای که 10 روز قبل در سازمان حمایت به تصویب رسیده قیمت تمام شده تولید شیرخام و 15 قلم کالای اساسی لبنی فردا به سازمان حمایت ارایه خواهد شد.

مجاز به خرید شیر بالاتر از 600تومان نیستیم


فربد با بیان اینکه براساس تایید سازمان حمایت مجاز به خرید شیر با قیمت بالاتر از 600 تومان نیستیم ، اظهار می دارد : براین اساس چون مبنای قیمت گذاری ما در قبل 520 تومان بوده است باید در اصلاح قیمت فرآورده ها و تجدید نظر آن اعمال شود .

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لبنی تصریح می کند: افزایشی قیمت فرآورده ها برمبنای افزایش قیمت مورد تایید سازمان حمایت بوده است .

افزایش قیمت شیر خام مورد تایید سازمان حمایت نیست

وی ادامه می دهد : اما در ارتباط با پیگیری هایی که در حال حاضر توسط اتحادیه دامداران برای افزایش قیمت تا سقف 700 تومان در حال انجام است باید گفت، بعید به نظر می رسد این افزایش به تایید سازمان حمایت برسد .

فربد با تاکید براینکه هزینه تمام شده اعلامی از سوی واحدهای دامدار به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست ،می گوید : برخی واحدهای تولیدی دامدار در آمدهای غیرعملیاتی تولید را در هزینه های تمام شده محاسبه نمی کنند .

فربد اظهار می دارد: ما اطلاعاتی در خصوص واحدهای تولیدی دامدار در دست داریم که نشان می دهد قیمت تمام شده شیر 550تا 580 تومان است و بعید می دانم که درخواست افزایش قیمت شیرخام دامداران به تایید سازمان حمایت برسد .

لزوم آزادسازی قیمت گذاری در صنایع لبنی

عضو هیات مدیره صنایع لبنی تصریح می کند: تولید شیر در کشور تا 20 درصد کاهش یافته و این امر بر بهم خوردن عرضه و تقاضا در این بخش تاثیرگذار بوده بنابراین صنایع تبدیلی و تولید کنندگان فرآورده های لبنی در نظام قیمت گذاری باید آزاد باشند .

فربد ادامه می دهد: عرضه و تقاضا باید تعیین کننده نظام قیمت گذاری باشد و با کاهش عرضه شیر توسط واحدهای دامداری که بخش مهمی از آن به دلیل تولید شیر خشک توسط این واحدهاست شرایطی انحصاری ایجاد شده که موجب کاهش سوددهی شرکت ها و کارخانجات صنایع لبنی شده است .

ایجاد شرایط انحصاری توسط دامداران

عضو هیات مدیره صنایع لبنی اضافه می کند: با لابی های انجام شده توسط دامداران مانع ورود شیرخشک به کشور شده اند و از سوی دیگر بخشی از شیر تولیدی خود را به تولید شیرخشک اختصاص می دهند .

وی می گوید: کمبود ویژه ای به طور عمدی توسط دامداران ایجاد شده تا در این شرایط انحصاری به دنبال سودآوری بیشتر باشند .

فربد در ادامه می افزاید : با لابی های انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی بخش عمده ای از شیر تولیدی دامداران به تولید شیرخشک که از سودآوری بالاتری برخوردار است اختصاص می یابد و این امر موجب شده تا کمبود عرضه شیر در این شرایط انحصاری ایجاد شود .

وی خاطر نشان می کند : حدود 20 درصد تولید شیرخام کشور کاهش یافته که حدود 10درصد آن تولید شیرخشک و 10 درصد دیگر نیز ناشی از گرانی علوفه و در مقاطعی عدم تغییر قیمت صنایع لبنی است .

عضو هیات مدیره صنایع لبنی اظهار می دارد: وقتی کارخانجات مجاز به افزایش قیمت نباشند تا حدی می توانند در مقابل افزایش قیمت مقاومت کنند و پس از آن در مقابل افزایش قیمت شیر ناچار به کاهش خرید هستند .

وی تصریح می کند: ما اعتقاد به روش های برخوردی با صنایع نیستیم و واردات باید با تعرفه مناسب مجاز باشد و تعادلی در نظام قیمت گذاری باشد .

صادرات فرآورده های لبنی به شدت کاهش یافته است

فربد با اشاره به اینکه صادرات کشور در حال کاهش شدید است ،می گوید : ما قدرت رقابت را با فرآورده های لبنی سایر کشورها به دلیل بالاتر بودن قیمت شیر حتی از اتحادیه اروپا از دست داده ایم .

عضو هیات مدیره صنایع لبنی ایران خاطر نشان می کند: مقام های وزارت جهاد کشاورزی قصد همکاری با تولید ندارند و همچنان با واردات شیر خشک مخالفت می کنند .

وی ادامه می دهد: در صورت افزایش قیمت شیر تا 700 تومان که به معنای افزایش 34 برابری قیمت است افزایش 22 درصدی قیمت فرآورده های لبنی قطعی خواهد بود .

فربد اظهار می دارد: ما نرخ بالاتر از 600 تومان شیرخام را مورد تایید نمی دانیم و درصورت موافقت سازمان های ذی ربط باید با افزایش قیمت فرآورده ها نیز موافقت شود .

وی می گوید : مذاکراتی با سازمان حمایت انجام و صورت جلسه ای تنظیم شده که 10 روز به صنعت لبنیات و صنعت دامداری فرصت داده شده تا قیمت های تمام شده خود را به سازمان حمایت ارایه دهند.

عضوهیات مدیره صنایع لبنی ایران تصریح می کند: قیمت تمام شده 15 قلم کالای اساسی صنایع لبنی کشور به سازمان حمایت ارایه خواهد شد .

در این میان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از بررسی افزایش قیمت نهاده های دامی و فرآورده های لبنی در کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داده اند.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی در این باره گفته است : افزایش قیمت علوفه و نهاده های دامی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده شیر این هفته در کمیسیون کشاورزی بررسی می شود.

فرهمند می افزاید : افزایش قیمت نهاده های دامی نظیر جو و سویا و همچنین افزایش قیمت صورت گرفته در فرآورده های لبنی با دعوت از اعضای اتحادیه دامداران در کمیسیون کشاورزی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان می کند : پس از استماع گزارش اتحادیه دامداران، کمیسیون با مسوولان کشوری جلسه خواهد گذاشت تا تکلیف بازار شیر روشن شود.

تامین علوفه ارزان برای دامداران بهترین راه حل

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس معقتد است : تامین علوفه ارزان قیمت با استفاده از منابع هدفمندی یارانه ها بهترین راه حل کنترل بازار شیر است.

وی تصریح می کند : در صورتی که دولت با پرداخت بخشی از منابع هدفمندی یارانه ها علوفه ارزان قیمت برای دامداران تهیه کند یا تامین آن را به بخش خصوصی واگذار کند، از التهابات بازار جو و علوفه کاسته خواهد شد

قیمت محصولات لبنی، با نرخ کنونی شیر خام افزایش نمی‌یابد

اما مسوولان سازمان حمایت نظری دیگر دارند به گفته رییس سازمان حمایت با قیمت کنونی شیر خام یعنی 600 تومان مجوزی برای افزایش نرخ محصولات لبنی ارایه نمی شود مگر اینکه براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار، نرخ شیر خام مجددا افزایش یابد.

رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در خصوص درخواست دامداران برای افزایش مجدد قیمت شیر خام می گوید: این درخواست هم اکنون به صورت اولیه مطرح شده و هیچ تصمیمی در این خصوص اخذ نشده است وهر تصمیمی در این زمینه بستگی به نظرات کارگروه تنظیم بازار دارد.

محمد حسن نکویی مهر در خصوص رویکرد سازمان حمایت نسبت به موضوع افزایش مجدد قیمت شیر خام اظهار می دارد: آخرین قیمت توافقی بین اتحادیه دامداران و انجمن صنایع لبنی برای شیر خام 600 تومان است و به نظر می‌رسد این نرخ باید تعدیل شود اما هرگونه تعدیل قیمت در این خصوص باید در کارگروه تنظیم بازار بررسی و تعیین شود.

به گفته وی؛ در حال حاضر آخرین قیمت مصوب شیر خام 600 تومان است و نرخ دیگری مورد تایید ما نیست. در واقع این نرخ ملاک نظر کنونی ما است.

وی در خصوص درخواست افزایش 10 درصدی قیمت محصولات لبنی براساس نرخ 600 تومانی شیر خام گفته است : با قیمت کنونی شیر خام یعنی 600 تومان مجوزی برای افزایش نرخ محصولات لبنی ارائه نخواهد شد، مگر اینکه براساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار، نرخ شیر خام مجددا افزایش یابد.

از سوی دیگر هفته گذشته کارگروه قیمت‌گذاری شیرخام با حضور مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران برگزار و بعد از بررسی و لحاظ تمامی نهاده‌ها و قیمت‌های جدید علوفه، قیمت تمام شده شیرخام دامداران در تهران کیلویی 713 تومان تعیین شد.

بر اساس این مصوبه مقرر شده تا این قیمت برای بررسی در ستاد تنظیم بازار و تعیین قیمت خرید شیرخام از دامدار و قیمت مصرف‌کننده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شود.

آیا با این مصوبه، تعیین مهلت 10 روزه‌ سازمان حمایت برای بازگشت نرخ شیر و لبنیات به قیمت‌های گذشته در سایر استان‌ها و پایان یافتن مهلت سه روزه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به شرکت‌های لبنی این استان، فاقد ضمانت اجرایی خواهد بود و قیمت شیرخام و لبنیات همچنان بالا خواهد ماند.

بازگشت قیمت‌ها مقدور نیست

 پس از تصویب افزایش نرخ شیرخام به 713 تومان، رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور تعیین مهلت 10روزه برای کاهش نرخ شیرخام و بازگشت قیمت فرآورده‌های لبنی به نرخ‌های گذشته را فاقد ضمانت اجرایی دانسته و گفته است: با وجود تعیین ضرب‌الاجل، دامداری‌ها به تعهد خود برای عرضه شیرخام به نرخ مصوب عمل نکرده‌اند به‌نحوی که برخی تولید‌کنندگان دولتی شیرخام مانند آستان قدس رضوی این محصول را به نرخ 650 تا 700 تومان عرضه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha