سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت از رونمایی از شش، هفت قلم داروی جدید شیمیایی و بیوتكنولوژیك ایرانی در حاشیه هفدهمین جشنواره تحقیقات بین‌المللی رازی در ۲۷ دی ماه جاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی قانعی با اعلام این مطلب در حاشیه نشست معرفی برگزیدگان جشنواره رازی خاطرنشان كرد: از جمله این داروها، داروی «سالمترول» (Salmeterole) که در درمان آسم کاربرد دارد، داروی «ریلوزول» (Riluzole) که در درمان ALS کاربرد دارد، داروی «لتروزول» (Letrozol) که با مهار «آروماتاز» برای درمان سرطان پستان کاربرد دارد و داروی «زولدرونیک اسید» (Zoledronic acid) است که برای پیشگیری از استئوپروز و پوکی استخوان کاربرد دارد.

صرفه‌جویی كلان ارزی با تولید داخلی داروها

وی با بیان این كه این قبیل دستاوردها نشان‌دهنده موفقیت محققان در تبدیل پژوهش و به فناوری و عرضه آن به بخش سلامت است، اظهار كرد: تولید داخلی این داروها هم از جهت فن‌آوری بالای آنها و هم از لحاظ تاثیر آنها در كاهش قیمت‌ دارو حائز اهمیت است به طوری كه مثلا قیمت داروی ایرانی سرطان كه قرار است رونمایی شود ۳۰ درصد قیمت نمونه مشابه خارجی است كه حدود ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد و در عین حال اثربخشی آن بالاتر از نمونه خارجی است.

قانعی تصریح كرد: تولید داخلی داروها در مجموع كمتر از ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته در حالی كه صرفه جویی ارزی حاصل از آنها بیش از ۶۰ میلیارد تومان در سال است.

سهم ۴۰ درصدی بخش سلامت از تولید علم كشور

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: بخش سلامت با برخورداری از تنها۱۰ درصد از بودجه فصل پژوهش، ۳۰ درصد بار تولید علم كشور را در سال گذشته به دوش داشته كه این سهم با ۱۰ درصد رشد در سال جاری به حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است این در حالی است كه بودجه پژوهشی و محققان این حوزه به این نسبت رشد نكرده بلكه بهره‌وری پژوهشی در این بخش به نحو قابل ملاحظه ای افزایش داشته است.

وی با انتقاد از سهم اندك بخش سلامت از اعتبارات پژوهشی كشور در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه پژوهشی سال آینده این بخش گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی باید تا پایان برنامه به سه درصد افزایش یابد و مجلس موظف است افزایش اعتبارات این بخش در بودجه‌های سنواتی را پایش كند كه درخواست جدی ما این است كه سهم هر بخش از بودجه بر اساس نقش و سهمی كه در پژوهش و تولید علم كشور دارد، تعیین شود.

فعالیت ۹۵ درصد نخبگان پزشكی در مجموعه وزارت بهداشت

وی تصریح كرد: ویژگی و مزیت قابل توجه دیگر تحقیقات حوزه سلامت وجود بیش از ۹۵ درصد برترین نخبگان پزشكی در خود وزارت بهداشت است كه نشان می‌دهد گریز نخبگان از بخش سلامت به طور محسوسی كمتر از سایر بخش‌هاست.

سهم ۳۰ درصدی دانشگاه علوم پزشكی تهران از تولید علم كشور

قانعی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سهم نسبتا كم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در برترین‌های تحقیقات علوم پزشكی كشور گفت: شاخص‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته كه امیدواریم امسال هم رشد خوب خود را حفظ كند. در مجموع بخش عمده تولیدات علمی حوزه سلامت در پنج دانشگاه برتر صورت می‌گیرد به طوری كه ۳۰ درصد تولید علم كشور و به تبع آن منتخبان جشنواره رازی از دانشگاه علوم پزشكی تهران هستند.

خودكفایی در تولید واكسن تا دو سال آینده

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در پایان با اشاره به برنامه‌های گسترده وزارت بهداشت برای خودكفایی در تولید واكسن اظهار داشت: در زمینه بیماری‌های واگیردار تلاش داریم تا دو سال آینده وابستگی كشور به واكسن‌های وارداتی به طور كامل قطع شود كه در این راستا سال آینده برخی اقلام ایرانی واكسن‌های بیماری‌های واگیردار مثل آنفلوانزا به بازار عرضه می‌شود.در زمینه واكسن بیماری‌های غیرواگیر هم كه هنوز در دنیا در مرحله تحقیقاتی است و پیش‌بینی می‌شود طی ۱۰ سال آینده به مرحله كاربرد برسد در تلاشیم از همین الان با اجرای طرح‌های تحقیقاتی به این حوزه وارد شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha