دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 39433
لازم است برای حفظ سلامت شهروندان برنامه‌ریزی‌های مناسب و اصولی صورت گیرد و حتی در برخی از مواقع فعالیت صنایع زمانبندی شود تا خطر تهدید جان مردم برطرف گردد
به گفته شهردار اصفهان آلودگی‌های این كلانشهر بسیار نگران كننده است و افزایش شعاع محدوده ممنوعیت استقرار صنایع از۵۰ كیلومتری مركز شهر اصفهان به ۱۰۰ كیلومتر ضروری‌ و حیاتی است.

به گزارش مهر، سید مرتضی سقاییان نژاد با تاكید بر این مطلب افزود: سال دومی است كه اصفهان به دلیل آلودگی هوا و بروز پدیده اینورژن و وارونگی هوا مجددا تعطیل شده به طوری كه این كلانشهر به علت پستی در اقلیم آن در ماه‌های آبان و آذر و اوایل زمستان در شرایط سكون و هشدار قرار می‌گیرد. وی با بیان اینكه هر ساله در اصفهان ۵۵ درصد از روزهای سال تا شعاع ۵۰ كیلومتری آن عدم جابه جایی و سكون هوا رخ می‌دهد، یادآور شد: این در حالی است كه متاسفانه امسال با توجه به بارندگیهای اخیر ۶۵ درصد از روزهای سال بخصوص در ماه‌های آذر و دی ماه وضعیت اضطرار و هشدار به وجود آمده كه بسیار خطرناك است.

 شهردار اصفهان با تاكید بر اینكه نباید بوم این كلانشهر به سمت صنعتی رود، اظهارداشت: لازم است سعی و كوشش شود بوم صنعتی، برای اصفهان در نظر گرفته نشود و شرایط انتقال صنایع از داخل این كلانشهر به خارج از آن فراهم گردد.

 وی اضافه كرد: صنایع مادر فولاد از ذوب آهن و فولاد مباركه تا صنایع پتروشیمی و پالایشگاه باید به خارج از محدوده ۵۰ كیلومتری و حتی تا شعاع ۱۰۰ كیلومتری انتقال یابند. سقاییان نژاد گسترش شعاع محدوده ممنوعیت استقرار صنایع از۵۰ كیلومتری مركز شهر اصفهان به ۱۰۰ كیلومتر را ضروری دانست و تصریح كرد: این مهم باید در اصفهان همانند شهر تهران اجرایی شود در غیر این صورت سكونت در این كلانشهر با مشكلات و معضلات زیست‌محیطی متعددی مواجه خواهد شد.

وی تعداد روزهای پاك امسال و سال گذشته را انگشت شمار عنوان و بیان كرد: لازم است بر طبق طرح جامع مبارزه با آلودگی هوا كه برای ۸ كلانشهر بخصوص اصفهان از سوی سازمان محیط‌زیست به عنوان مصوبه قانونی تدوین و ابلاغ شده فعالیت‌هایی از جمله انتقال صنایع از اصفهان، گسترش محدوده كمربند حفاظتی صنایع از ۵۰ به ۱۰۰ كیلومتر وتوسعه حمل و نقل عمومی انجام شود.

 شهردار اصفهان تعطیلی كوره‌های آجرپزی و افزایش استفاده از اتوبوس‌های گاز سوز با تامین سوخت جایگاه‌های سی.ان.جی، ارتقای كیفیت گازوئیل اتوبوس‌های دیزلی و رعایت استانداردهای یورو ۵ در وسایل حمل و نقل عمومی را از دیگر موضوعات اصلی رفع آلودگی هوای اصفهان برشمرد و افزود: جدی گرفتن معاینه فنی خودروها از سوی نیروهای پلیس راهور، اجرای طرح زوج وفرد با نظارت دقیق، بررسی استفاده از انرژی‌های پاك و غیر فسیلی از جمله خورشیدی و باد، به حداقل رساندن دفن زباله با ترویج فرهنگ تفكیك از مبدأ، حفظ و گسترش كمربند سبز اصلی و شرق با تامین منابع آبی كافی، حراست از باغات و فضای سبز حاشیه شهر بخصوص منطقه ناژوان به عنوان ریه تنفسی شهر و ساماندهی مشاغل مزاحم وآلاینده از راهكارهای مهمی است كه می‌بایست جهت رفع آلودگی هوای اصفهان عملیاتی شود.

 وی در ادامه سهم خودروها و وسایل حمل و نقل را در آلودگی هوای اصفهان ۶۰ درصد دانست و گفت: ۱۶ درصد از میزان آلودگی‌ها را نیروگاه‌ها و ۱۹ درصد از این سهم را صنایع به خود اختصاص داده‌اند كه در جمع ۳۵ درصد آلاینده‌ها توسط نیروگاه‌ها و صنایع این كلانشهر ایجاد می‌شود این در حالی است كه آلودگی مصارف خانگی ۵ درصد می‌باشد.

شهردار اصفهان تاكید كرد: لازم است برای حفظ سلامت شهروندان برنامه‌ریزی‌های مناسب و اصولی صورت گیرد و حتی در برخی از مواقع فعالیت صنایع زمانبندی شود تا خطر تهدید جان مردم برطرف گردد. وی اضافه كرد: در غرب اصفهان به دلیل استقرار پالایشگاه اسلام آباد، ذوب آهن و فولاد مباركه میزان آلاینده‌ها قابل توجه است كه ساماندهی این صنایع در این نقطه از شهر لازم است. شهردار اصفهان ایده احداث شهركهای صنعتی را در این كلانشهر مثبت ارزیابی و تصریح كرد: متاسفانه به مرور زمان سكونتگاه‌هایی در این شهرك‌ها شكل گرفته كه اهداف اصلی شهرك‌های صنعتی را تحت الشعاع قرار داده به عنوان مثال می‌توان به منطقه محمودآباد اشاره كرد.


وی افزایش محدوده شهرك صنعتی محمود آباد را مغایر با مباحث فنی و اصلی زیست‌محیطی دانست و انتقاد كرد: در روزهای اخیر صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شده كه با توجه به وجود كلونی‌های جمعیتی در این شهرك بسیار قابل تحمل است و بیان این مباحث در شرایطی می‌باشد كه شهروندان در این روزها با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌كنند. وی از مسئولان استان بخصوص كمیته بحران رفع آلودگی هوای استانداری و سازمان محیط‌زیست خواست در خصوص جلوگیری از توسعه و گسترش شهرك صنعتی محمود آباد مقاومت كنند در غیر این صورت شاهد چندین برابر شدن آلاینده‌های این شهر خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha