دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 39439
سلامت نیوز :مدیر یکی از مراکز ماساژ درمانی می‌گوید: «طبیعی است که ماساژ درمانی مخالفانی داشته باشد، اشکال ندارد تا مخالفتی نباشد موافقت پیش نمی‌آید و علم پیشرفت نمی‌کند. ما کار خود را ادامه می‌دهیم. ماساژدرمانی به تازگی در جامعه جا باز کرده است و هنوز خیلی جای کار دارد.»
 این روزها راه‌های زیادی برای رسیدن به آرامش و سلامتی پیشنهاد می‌شود که از مسیر پزشکان و مشاوران عبور نمی‌کند. ماساژ درمانی یکی از آنهاست که بازار داغی دارد و طرفداران پروپا قرصی برای خودش پیدا کرده است.
به گزارش قانون، ماساژ درمانی می‌رود که خودش را به عنوان یک تجارت نو در جامعه ایران جا بیاندازد. امروزه افراد زیادی از ماساژ درمانی به عنوان یک روش مراقبت بهداشتی استفاده می‌کنند؛ روشی برای رسیدن به سلامتی جسمی و روحی.

ماساژ درمانی نوعی مشت‌و‌مال و در واقع ماساژ بافت‌های نرم بدن است. در واقع نوعی درمان است که به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد کمک می‌کند. در گذشته هم از مشت‌و‌مال دادن برای رفع خستگی و گرفتگی عضلات استفاده می‌شده است. اما این روزها نام آن به ماساژدهی و ماساژدرمانی تغییر کرده است.

اگر سری به مجلات و اینترنت بزنید به راحتی می‌توانید به انواع مراکز ماساژدهی و ماساژدرمانی دسترسی پیدا کنید. انواع ماساژی که از اسم‌شان سر در نمی‌آورید، از ماساژ تایلندی تا ماساژ چینی؛ ماساژ اورینتال، ماساژ پرفرمنس، ماساژ درمانی (به روش یومی هو) ، ماساژ ریلکسی (به روش دیژو پرسینگ) و ماساژ لاغری (به روش چینی و سنتی) و...
البته این پدیده در ابتدا یک پدیده بالا شهری محسوب می‌شد و معمولاً طبقات مرفه جامعه از آن استفاده می‌کردند. این روزها اما دایره استقبال گسترده‌تر شده و افرادی از طبقات متوسط و حتی پایین جامعه هم به دنبال ماساژدرمانی هستند.

هزینه ماساژ درمانی؛ از 15 هزار تا بالای 100 هزار تومان
به گفته مدیران مراکز ماساژ درمانی «درآمد این شغل در تهران بستگی به منطقه‌ای دارد که مرکز ماساژدهی در آن دایر می‌شود.» یکی از این مدیران به قانون می‌گوید: «در حال حاضر مرکز ماساژ درمانی ما در یکی از مناطق غرب تهران است و درآمد خیلی خوبی هم دارد، زیرا مرکز ما زیرمجموعه یکی از مجموعه‌های ورزشی است و یکی از رمزهای موفقیت مالی ما نیز همین است. ضمن اینکه در این مجموعه‌ها مردم بیشتر از ماساژدرمانی استقبال می‌کنند.»
او می‌گوید: «من حدود 14 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و در هند، مکزیک و سوئد دوره دیده‌ام. در مرکز ما 17 ماساژور کار می‌کنند که همه آنها مدارک بین‌المللی، به‌ویژه از تایلند و ژاپن دارند.»
هزینه یک جلسه ماساژ درمانی در این مراکز مختلف و بستگی به منطقه دارد: در برخی مراکز «از 15 هزار تومان به بالا» شروع می‌شود، در جایی دیگر هم این هزینه‌ها «از 30 هزار تومان شروع می شود.» و هستند کسانی که کار تضمینی می‌کنند: «12 جلسه، تضمینی، 200 هزار تومان»
البته مراکزی هم هستند که 100 هزار تومان به بالا می‌گیرند و ماساژور تایلندی دارند. این مراکز بیشتر در مناطق بالای شهر و به طور خصوصی فعال هستند.

قانونی یا غیرقانونی؛ خبرهای رسانه‌ای و آیین‌نامه‌های نامرئی
علی‌رغم این استقبال گسترده، اما درباره قانونی بودن این حرفه در ایران حرف و حدیث زیاد است. مدتی قبل معاون وزیر بهداشت گفت که وزارت بهداشت تاکنون برای هیچ مرکزی مجوز ماساژدرمانی صادر نکرده است و تا پایان امسال آیین‌نامه و مقررات این مراکز  توسط وزارت بهداشت، تدوین و ابلاغ می‌شود. در تماس با یکی از این مراکز ماساژدرمانی که با توجه به اظهارات این مقام مسئول، غیرقانونی است، منشی این مرکز به ما می‌گوید: «مرکز ما سه سال است که کار می‌کند؛ مجوز دارد و کاملاً قانونی است.»
مدیر یکی دیگر از این مراکز به قانون می‌گوید: «مرکز ما زیرمجموعه یکی از معتبرترین مجموعه‌های ورزشی است. قطعاً اگر بدون مجوز بود، نمی‌توانستیم فعالیت کنیم. ضمن اینکه هیچ آیین‌نامه‌ای مبنی بر غیرقانونی بودن ماساژدرمانی به دست ما نرسیده است.»
به نظر می‌رسد تکلیف قانونی یا غیرقانونی بودن این مراکز چندان روشن نیست و مسئولان دولتی هم صرفاً در حد خبر و آیین‌نامه‌هایی که کسی آنها را ندیده و نخوانده این مراکز را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

پاسخ موافقان ماساژدرمانی به مخالفان: کار خودمان را می‌کنیم
درباره فواید ماساژ هم زیاد گفته‌اند، ایجاد شادابی، بازشدن دریچه‌های ورود انرژی (چاکراها)، رفع خستگی و گرفتگی عضلات، بهبودی سریع‌تر در بیماری‌های مفصلی و بعضی از بیماری‌های داخلی، احساس سرزندگی و نشاط، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود دردهای دیسک کمر، دردهای سیاتیکی و انواع اسپاسم عضلانی از جمله فواید انجام ماساژ به صورت حرفه‌ای است.
مدیر یکی از این مراکز درباره این موضوع به قانون می‌گوید: «ماساژدرمانی صددرصد در بهبود بخشیدن درد مؤثر است، بخصوص بیماری‌هایی که قابل درمان باشند. ماساژدرمانی درد را حتی اگر موقتی هم باشد بهبود می‌بخشد و بسیار بهتر و مفیدتر از مسکن‌های شیمیایی تسکین‌دهنده درد است. ضمن اینکه به لحاظ روانی هم اثرات مثبتی می‌گذارد.»
یکی از پزشکان می‌گوید که ماساژ برای کمک به تسکین بیمار و آرامش‌بخشی مفید است، اما ادعای درمان سیاتیک، کمردرد، آرتروز و مواردی از این قبیل با کمک ماساژ به هیچ وجه پایه و مبنای علمی ندارد. بسیاری از این مراکز می‌گویند که همه ماساژهای درمانی زیر نظر پزشک انجام می‌شود و دوره درمانی هم بستگی به بیماری فرد دارد.
 
رئیس مرکز نظارت بر درمان وزارت بهداشت هم می‌گوید: «ماساژ درمانی باید زیر نظر پزشک انجام ‌شود، اما مواقعی هم پیش می‌آید که فرد برای ریلکسیشن و استراحت به ماساژور مراجعه می‌کند که مخالفتی در این زمینه نداریم، اما نمی‌توان و نباید نام درمان را بر ماساژوری گذاشت، زیرا درمان تنها زیر نظر پزشک انجام می‌شود.»
مدیر یکی از مراکز ماساژ درمانی می‌گوید: «طبیعی است که ماساژ درمانی مخالفانی داشته باشد، اشکال ندارد تا مخالفتی نباشد موافقت پیش نمی‌آید و علم پیشرفت نمی‌کند. ما کار خود را ادامه می‌دهیم. شرایط کشور ما با توجه به فرهنگ ما، ویژه است، اما ماساژدرمانی به تازگی جا باز کرده است و هنوز خیلی جای کار دارد.»
فارغ از مخالفت‌ها و موافقت‌ها این روزها تعداد کسانی که ترجیح می‌دهند به جای ویزیت مشاور و هزینه درمانی، پول‌شان را خرج ماساژ کنند رو به افزایش است و کار وکاسبی صاحبان سالن‌های ماساژ سکه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha