دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
سلامت نیوز : خودکشی یک دختر ۹ساله فرانسوی (که با پریدن از طبقه پنجم خانه‌ای در شهر لیون به زندگی‌اش پایان داد) زنگ هشداری بود برای مسئولان این کشور که به یک موضوع جدید فکر کنند، یعنی خودکشی کودکان.

به گزارش سینا به نقل از وردنیوز، بعد از آنکه مرگ این دختر تبدیل به تیتر یک روزنامه​ها شد، ژنت بوگراب وزیر امور جوانان فرانسه دستور بررسی این اتفاق را داد. او می‌گوید: «به نظر می‌​رسد تابوی خودکشی کودکان هم شکسته شده. هیچ کسی جرات ندارد با این واقعیت ناراحت‌کننده روبه‌رو شود و هرکسی سعی می‌‌کند یا آن را رد کند یا به نحوی از کنارش عبور کند.»
این‌طور که به نظر می‌ رسد این معضل در فرانسه واگیر دارد. آن ‌طور که بوریس سایرولینک (روان‌شناسی که در این زمینه مطالعاتی داشته) گفته: «بچه‌ها این ‌روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگری در مورد خودشان فکر می‌ کنند و متاسفانه این آمار رو به افزایش است. در فرانسه ۱۶‌درصد کودکان زیر ۱۳سال عقیده دارند که خودکشی بهترین راه برای حل مشکلات آن‌ها با خانواده، دوستان و مدرسه است.»
سایرولینک این هشدار را هم داده که بچه‌ها خیلی زود سراغ خودکشی می‌ روند و آن را به عنوان اولین راه در نظر می‌ گیرند.
خودکشی دومین دلیل مرگ‌ومیر در بین افراد زیر ۲۵سال فرانسوی است که در بین آن‌ها می‌ توان به مواردی از خودکشی بچه‌ها هم رسید به طوری ‌که هر سال بین ۳۰ تا ۴۰ کودک پنج تا ۱۲ساله تصمیم می‌‌گیرند به زندگی خود خاتمه دهند.
در بین راه‌‌های خودکشی هم پریدن وسط خیابان یا پرت شدن از پنجره جزو پرطرفدارترین‌‌ها محسوب می‌ شوند.
سایرولینک ادامه می‌ دهد: «کودکی که خودکشی می‌ کند الزاما دنبال مرگ نیست، چرا که اکثر کودکان تصورشان از مرگ این است که مرگ نیز یک نوع بازی است که در آن بازی تکان خوردن ممنوع است. این تفکر برای کودکان محدوده سنی پنج سال است. هرچه سن بالا می‌ رود، تصور در مورد مرگ هم تغییر می‌‌کند. کودک هفت ساله فکر می‌‌کند بعد از مرگ به یک محل نامعلوم می‌‌رود. دقیقا مثل اتفاقی که برای پدربزرگ یا مادربزرگش افتاده.»
فرانسه تنها کشوری نیست که کودکانش علاقه ویژه ‌ای به خودکشی دارند. در روسیه و سایر کشورهای اروپای ‌مرکزی هم می‌​توان آمار بالای خودکشی کودکان را مشاهده کرد. اتفاقی که تاثیر مشکلات اجتماعی در آن دیده می‌شود.
تحقیقاتی که انجام‌شده نشان می‌ دهد برخلاف نوجوانان که مواردی نظیر افسردگی، کناره‌گیری و پرخاشگری در خودکشی آن‌ها نقش زیادی دارد، کودکان تحت ‌تاثیر انگیزش ‌های ناگهانی قرار دارند. یکی از اصلی‌‌ترین دلایل خودکشی کودکان، مشکلاتی است که آن‌ها در مدرسه تجربه کرده ‌اند و حتی نمره بد یا یک سرزنش می‌ تواند آن‌ها را به طرف یک تصمیم احساسی سوق دهد.
سایرولینک می‌‌گوید: «مدارس به قدری در یک‌سری مسایل افراط می‌ کنند که حس خطر و خستگی در بین بچه‌‌ها تقویت می‌ شود. یافته ‌های ما نشان می‌ دهد نزدیک به ۷۰‌درصد بچه‌‌ها هنگام حضور در مدرسه دلواپس هستند» این موضوع در فنلاند بسیار کم است. آنجا تا ۱۱سالگی خبری از نمره دادن نیست و از آنجایی که استرس کمتر است، آمار خودکشی هم طی سال‌های گذشته ۴۰‌درصد کاهش داشته اما در کشوری مثل کره‌جنوبی که دانش‌آموزانش استرس زیادی را تحمل می‌ کنند خودکشی طرفداران زیادی پیدا کرده. به گفته سایرولینک مواردی نظیر کمک خانواده ‌ها، تفریحات سالم و وجود محل‌‌هایی که بچه ‌ها بتوانند آنجا خودشان را نشان دهند، می‌ تواند تا حد زیادی جلو خودکشی را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha