سلامت نیوز: رئیس اداره بیماریهای مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت با هشدار نسبت به ورود بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از مرزهای شرقی، از ابتلای ۱۲ هزار ایرانی به تب مالت به علت مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خبر داد.

محمدرضا شیرزادی در گفت و گو با فارس افزود: موضوع تردد حیوانات به خصوص دام‌ها در مرزهای کشور به سازمان دامپزشکی مربوط است و اگر این کار تحت نظارت این سازمان انجام شود مشکلی به وجود نمی‌آید.

وی گفت:‌ اما اگر دام‌ها به صورت قاچاق و بدون نظارت سازمان دامپزشکی وارد شوند، می توانند بیماری‌های مختلفی را وارد کشور کنند که این بیماری‌ها معمولاً در مرحله اول از دامهای آلوده واردتی به دامهای داخلی منتقل می شود.

وی ادامه داد: مهمترین این بیماری‌ها که بین انسان و دام هم مشترک است. بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو است که سال گذشته ۱۰۰ مورد ابتلای انسانی به آن در کشور ثبت شد و مهمترین علت آن نیز ورود دام‌های آلوده از مرزهای شرقی است.

شیرزادی اضافه کرد: شایعترین بیماری مشترک بین انسان و دام تب مالت است که سال گذشته ۱۲ هزار نفر را در کشور مبتلا کرد.

وی گفت: مهمترین عامل انتقال این بیماری به انسان نیز خوردن لبنیات و شیرهای غیر پاستوریزه است.

رئیس اداره بیماریهای مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت افزود: بیماری تب مالت سال گذشته هیچ مورد مرگی در کشور نداشت اما باعث ضعف و از کارافتادگی مبتلایان می شود و هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند.

وی افزود:‌ بیماری تب مالت در دام‌ها معمولاً علایم آشکاری ندارد به همین علت به جد از مردم می‌خواهیم از مصرف شیر و هر نوع لبنیات غیر پاستوریزه خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha