سلامت نیوز: یک فوق تخصص بیماریهای دهان و دندان گفت: استرسهای شغلی در بروز بیماری لیکن پلان در دهان موثر است که مخاط دهان را درگیر می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر احمد قائم مقامی افزود: حرفه پرستاری جزو مشاغل پر استرس به شمار می آید و نتایج تحقیقات نیز نشان داده است که استرس در بروز بیماری پوستی مخاطی لیکن پلان موثر است.
وی ادامه داد: لیکن پلان در واقع نوعی بیماری اتوایمیون (خود ایمنی) است که در نیمی از موارد پوست و در 50 در صد موارد مخاط گرفتار می شود.
 
این فوق تخصص بیماریهای دهان و دندان افزود: در این بیماری دانه های سفید شبیه ته سنجاق در مخاط دهان تظاهر می کند که از ناحیه میانی (وسط) نازک و دچار سوزش می شود.
 
قائم مقامی با بیان اینکه لیکن پلان به خودی خود بیماری خطرناکی نیست، گفت: اما بیماری آزار دهنده و مزمنی است که با استعمال دخانیات تشدید می شود.
 
وی ادامه داد: سایش دندانها در روز و دندان قروچه در خواب شبانه از دیگر عوارضی است که در افرادی با مشاغل پر استرس و تحت فشار عصبی بیشتر دیده می شود.
 
این دندانپزشک و فوق تخصص بیماریهای دهان و دندان افزود: آفت دهان از شایعترین ضایعات مخاطی دهانی در پی بروز استرس است که به صورت زخم های کوچک گرد بر روی مخاط دهان تظاهر می کند و پس از ترکیدن بخش میانی سفید و اطراف، هاله ای قرمز رنگ پیدا می کند.
 
قائم مقامی گفت: درمان آفت دهان استفاده از دهان شویه و ژلها یا اسپری بی حس کننده گزیلوکائین است اما در صورت استمرار و تکرار بروز ضایعات باید  بیمار از نظر میزان آهن خون، ویتامین ب 12 و اسیدفولیک بررسی شود چون این عارضه در کم خونی ها هم بروز می کند.
 
وی یاد آور شد: فشارهای دندانی بر اثر استرس می تواند بر روی مفصل گیجگاهی فکی اثرگذار باشد و حتی سبب بروز درد مفصلی و صدا در هنگام باز و بسته کردن دهان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha