سلامت نیوز: رئیس گروه سلامت آموزش و پرورش ضمن تشریح وظایف مربیان بهداشت، گفت: مسائل سلامت در قالب درس اختصاصی و رسمی از سال 1393 برای دانش‌آموزان تدریس می‌شود.

مهناز تسلیمی، رئیس گروه سلامت مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس در خصوص فعالیت‌های مربیان بهداشت در مدارس اظهار داشت: مربی بهداشت فردی است که مسائل آموزشی و پیشگیری از بیماری‌ها را در مدرسه رصد می‌کند.

وی افزود: مربی بهداشت برای دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های خاص، برنامه‌ریزی مراقبتی انجام می‌دهد و سپس آنها را برای درمان بیشتر به مراکز درمانی معرفی می‌کند.

رئیس گروه سلامت مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مربی بهداشت پیگیری‌های لازم بهداشتی را در مدرسه انجام می‌دهد، اضافه کرد: این افراد پیگیری‌های خود را در قالب گزارش بهداشتی به مسئولان مدرسه ارسال می‌کنند.

* وجود یک مربی بهداشت به ازای هر 750 دانش‌آموز

تسلیمی با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی هر مدرسه باید یک مراقب بهداشت (نرس اسکول) داشته باشد، اظهار داشت: در کشور ما بر اساس دستورالعمل آیین‌نامه حفظ، تأمین و ارتقاء سلامت دانش‌آموز، به ازای هر 750 دانش‌آموز یک مراقب بهداشت تعلق می‌گیرد.
 
وی در خصوص اینکه مربیان بهداشت به چه صورت در مدارس توزیع می‌شوند، افزود: هر ساله طبق دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی، مربیان بهداشت با اولویت مدارس ابتدایی ساماندهی می‌شوند.

* تشریح وظایف مربیان بهداشت

تسلیمی به تشریح وظایف مربیان بهداشت در مدارس پرداخت و گفت: «بررسی وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدرسه بر اساس فرم وضعیت ایمنی و بهداشت محیط»، «رسیدگی به اتاق بهداشت مدرسه و رفع نواقص آن»، «ارزیابی سلامت جسمانی دانش‌آموزان و درج در شناسنامه سلامت»، «بررسی و شناسایی دانش‌آموزانی که دارای اختلال روانی، عصبی و رفتاری هستند»، «نظارت بر پایگاه تغذیه سالم مدرسه» و کنترل بهداشت فردی دانش‌آموزان از وظایف مربیان بهداشت در مدرسه است.

رئیس گروه سلامت مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش شناسایی بیماری‌های واگیردار و غیر واگیردار شایع در مدارس، آموزش بهداشت به دانش‌آموزان به طور رسمی و غیررسمی از طریق تهیه وسایل کمک آموزشی با کمک دانش‌آموزان نظیر پوستر، مجله بهداشتی)، انجام کمک‌های اولیه در موارد بروز حوادث در مدرسه را از دیگر وظایف مربیان بهداشت در مدارس بیان کرد.

وی در خصوص دیگر وظایف مربیان بهداشت در مدارس بیان داشت: «برگزاری جلسات شورای بهداشتی مدرسه به منظور رفع نواقص و مشکلات»، «جلب مشارکت و همکاری کارکنان، دانش‌آموزان و اولیاء در ارتقاء سلامت مدرسه»، «تهیه و تنظیم آمارها و گزارش فعالیت جهت ارائه به کارشناسی سلامت»، «اجرای مراسم گرامیداشت مناسبت‌های بهداشتی بر اساس تقویم مناسبت‌ها»، «اجرای طرح و برنامه‌ها براساس دستورالعمل‌های ستادی» و «انجام سایر امور محوله» از دیگر وظایف مراقبین سلامت در مدارس به شمار می‌رود.

تسلیمی، مراقبت از سلامت و آموزش رفتارهای سالم به دانش‌آموزان ابتدایی را از وظایف اصلی مربی بهداشت بیان کرد و گفت: دانش‌آموزان در مقاطع راهنمایی و متوسطه مهارت خود مراقبتی را فرا گرفته‌اند اما آموزش سواد بهداشتی در سلامت نوجوانان و پیشگیری از رفتارهای پرخطر (تغذیه سالم، سلامت روان، تحرک بدنی، بهداشت فردی دوران بلوغ و رفتارهای مرتبط با این دوران) از دیگر آموزش‌هایی است که مربیان بهداشت باید به دانش‌آموزان ارائه دهند.

* عدم استخدام و بازنشستگی به کاهش مربیان بهداشت انجامیده است

رئیس گروه سلامت مرکز تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا مربیان بهداشت در مدارس کم هستند، اظهار داشت: عدم استخدام در آموزش و پرورش، ریزش و بازنشستگی مربیان بهداشت باعث اُفت تعداد مربی بهداشت شده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: با وجود چنین شرایطی، یک مربی بهداشت موظف است چند مدرسه را تحت پوشش خود قرار دهد البته طبق استاندارد تعریف شده این میزان کافی است.

تسلیمی در خصوص اینکه چه اقداماتی برای رفع مشکل کمبود مربی بهداشت در مدارس انجام شده است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعدادی از نیروهای قراردادی، شرکتی، نهضتی و معلمان مازاد که شرایط احراز پست مراقبت سلامت دارند با برنامه‌ریزی استانی تحت آموزش و انجام خدمت قرار گرفته و در واحد بهداشت مدرسه شروع به فعالیت می‌کنند.

* اعزام اکیپ‌های بهداشتی به مدارس
 
این مقام مسئول در بخش سلامت مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، اعزام اکیپ بهداشتی به مدارس را از دیگر برنامه‌های این مرکز بیان کرد و گفت: با همکاری مراکز بهداشت، اکیپ‌هایی برای آموزش و معاینات دانش‌آموزان به مدارس اعزام می‌شوند.

تسلیمی با بیان اینکه در آموزش و پرورش سلامت دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: اهمیت این موضوع باعث شده است که در برنامه درس ملی، بحث سلامت، تربیت بدنی و مهارت زندگی در تمام مقاطع تحصیلی پیش‌بینی‌ شود.
 
وی ادامه داد: با همکاری درون‌بخشی به بحث سلامت در کتاب‌های دانش‌آموزان بیشتر و غنی‌تر پرداخته خواهد شد ضمن اینکه مسائل سلامت در قالب درس اختصاصی رسمی از سال 1393 برای دانش‌آموزان نیز تدریس خواهد شد.

*طرح آهن‌یاری برای دختران دانش‌آموز

رئیس گروه سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش اظهار داشت: این طرح در راستای ارتقاء سلامت دانش‌آموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستانی اجرا شده است.

تسلیمی با اشاره به اینکه طرح آهن‌یاری از سال 1383 در مدارس راهنمایی و دبیرستان دخترانه آغاز شده است، افزود: طرح آهن‌یاری به طور فراگیر تاکنون ادامه داشته است.

 وی با اشاره به اینکه طرح آهن‌یاری یکی از تفاهمات آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است، تأکید کرد: این طرح با هدف ارتقاء سلامت دختران انجام شده است که بر اساس آن تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطه و 30 درصد از دانش‌آموزان دختر راهنمایی تحت پوشش طرح‌آهن یاری قرار گرفته‌اند.
 
تسلیمی در ادامه افزود: مدارس راهنمایی دخترانه در بعضی از استان‌ها که توان مشارکت داشتند به طور صد درصدی تحت پوشش طرح آهن‌یاری قرار گرفته‌اند.

رئیس گروه سلامت مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: با توجه به بررسی‌هایی که اداره بهبود تغذیه در بحث سلامت زنان و دختران انجام داده است، یکی از مشکلاتی که در بهداشت باروری زنان مؤثر است بحث کم‌خونی فقر آهن است.

وی در ادامه تأکید کرد: در طرح آهن‌یاری، دانش‌آموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستان با مسائل کم‌خونی فقر آهن و روش‌های پیشگیری از آن آشنا می‌شوند؛ در  این طرح، دانش‌آموزان به مدت 16 هفته یک عدد قرص آهن دریافت می‌کنند و در حقیقت با این کار به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که این روند را در منزل ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha