سلامت نیوز: رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران گفت: عکسهای منتشر شده در مورد استفاده از باتوم و شوکر در برخورد با متکدیان مربوط به دو سال قبل است که همان زمان شهردار تهران دستور پیگیری داد.

حسین زارع صفت صبح دوشنبه در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه چرا سازمان رفاه پس از انتشار تصاویری در روزنامه ایران مبنی بر اینکه شهرداری متکدیان را با ضرب و شتم و برخورد فیزیکی جمع آوری می کند، در سکوت خبری فرو رفت گفت: یکسری مناسباتی وجود دارد که ما باید به آن پایبند باشیم و نمی توانیم فضای رسانه را پرتنش کنیم ولی در مورد تصاویر منتشر شده که مربوط به دو سال گذشته است در همان سالها خود آقای قالیباف دستور پیگیری سریع دادند. من نمی دانم چرا پس از دو سال این تصاویر دوباره منتشر شد. البته در تصاویر دو سال قبل هم مشخص است که این افراد ماموران سازمان رفاه نیستند شاید برای بخش دیگری از شهرداری باشند ولی آنچه مسلم است این است که ما کارتن خواب ها را شب ها جمع آوری می کنیم و بیشتر هم در فصل سرما است در حالیکه تصاویر در فصل تابستان و در میان روز است.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: به عنوان نمونه دروازه غار زینت تهران نبوده و نیست و وظیفه شهرداری هم نیست که این محل را پاکسازی کند ولی حالا این کار را شهرداری انجام  می دهد و احتمالا برخی برخوردها نیز اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: هیچیک از ماموران سازمان رفاه حق برخورد فیزیکی با متکدیان را ندارند بلکه کارشناسان علوم اجتماعی مسئول هستند تا با گفتگو با متکدیان آنها را جمع آوری کنند البته این را هم باید بگویم که بیشتر متکدیانان به سوی مسئولان جمع آوری حمله ور می شوند و در اکثر مواقع حتی با چاقو و تیزی خودروهای ویژه حمل متکدیان را تا سر چهارراه ها تعقیب می کنند. زیرا محل کسب آنها از بین رفته است. آنها آموزش دیده اند تا با جوسازی سر و صدا رسانه ها و مردم را به خود جلب کنند و این یک کار مافیایی است.

در ادامه این نشست دکتر رضا جاگیری معاون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری از خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا شهرداری به صورت غیر قانونی متکدیان مبتلا به ایدز را نگهداری می‌کند و چرا زنان خیابانی با سایر مددجویان در یک جا نگهداری می شوند، گفت: متولی بیماران مبتلا به ایدز وزارت بهداشت است و ما تنها وظایف غربالگری و جمع آوری را برعهده داریم و نمی توانیم آنها را در خیابان رها کنیم و به این سرویس دهی هم افتخار می کنیم ولی در مورد در هم بودن مددجویان باید بگویم که ما وظیفه جمع آوری زنان خیابانی را نداریم ولی شاید در میان متکدیان و کارتن خواب ها زنان خیابانی هم باشند که این وظیفه دستگاههای همکار است که بیایند و در غربالگری شرکت کنند زیرا وظیفه ما از غربالگری تنها تفکیک معتادان، افراد نیازمند به امداد، اعزام به شهرستان و بیماران خاص است.

در ادامه این نشست زارع صفت همچنین از جمع آوری سالانه 5 هزار شهروند کارتن خواب، متکدی و معتاد در تهران خبر داد و افزود: بسیاری از دستگاهها در بحث جمع آوری معتادان و بی خانمان ها و کارتن خواب ها در بخش تفکیک و نگهداری وظیفه دارند ولی به آن عمل نمی کنند به عنوان مثال وزارت بهداشت و درمان باید هزینه فرد بیمار را در این پروژه تامین کند ولی شهرداری دارد جور آن را می کشد یا بسیاری از بی خانمان ها فاقد اسناد هویتی هستند که این موضوع نیز برعهده نیروی انتظامی و وزارت کشور است.

در ادامه این نشست خبرنگاران همراه با رئیس سازمان برای بازدید از مراکز نگهداری از متکدیان به اسلامشهر اعزام شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha