سلامت نیوز: وزیر کشور از اختصاص 8 هزار میلیارد تومان برای بحث بازتوانی و مدیریت بحران در برنامه پنجم توسعه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، اولین همایش ملی بازتوانی در حوادث طبیعی از صبح امروز با حضور وزیر کشور و نمایندگان دستگاه های مختلف کشور آغاز به کار کرد.
در این همایش مهندس مصطفی محمدنجار با بیان اینکه ایران یک کشور حادثه خیز است و از 49 نوع بلایای طبیعی بیش از 30 نوع آن در ایران اتفاق می افتد همچنین ایران روی گسل زلزله قرار گرفته است اظهار داشت: برای طی راه توسعه و پیشرفت سند چشم انداز کشور در عرصه های مختلف اقداماتی را انجام داده است و این موضوع نیاز دارد تا مردم خودشان در این برنامه ها دخالت مستقیم داشته باشند.

وی با اشاره به 4 مرحله مدیریت بحران اظهار داشت: مرحله اول پیشگیری و باید قبل از آن پیش بینی صورت گیرد تا مراکز تحقیقاتی و زلزله نگاری بتوانند پیشگیری های موثر و کارآمدی را داشته باشند.

وی در ادامه به بحث کارآمدی در مقابل حوادث و اینکه هنگام وقوع حادثه چه کسی چه کاری را باید انجام دهد افزود: در این میان مدیریت یکپارچه و هماهنگی بسیار مهم است و
برای آمادگی باید نظام ساختاری را به گونه ای طراحی کنیم که مفید و موثر بوده و با آمادگی کامل بتوانیم در مقابل بلایا ایستادگی کنیم.

محمدنجار با اشاره به اینکه طرح جامع آمادگی و خطرپذیری درخصوص مدیریت بحران آماده شده و پیش بینی ها در نقاط مختلف کشور تهیه شده است اذعان داشت: این طرح در راستای رسیدن به نقطه ای است که نقشه راه در آن دیده شود و دستگاه ها را با یکدیگر هماهنگ سازد. در استان تهران پیش بینی شده است تا در صورت وقوع بحران بیش از 30
تا 40 دستگاه هماهنگ باشند و سپس استان معین چگونه برای کمک به تهران بیایند.

به گفته وزیر کشور در بازتوانی بحث کاهش آلام مردم و در مباحث روانی افراد نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته همچنین بحث شغل و معیشت از دست رفته ناشی از بحران ها بیشترین چیزی است که باید به آنها پرداخته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه با توجه به آمادگی دولت نهم و دهم موفق شدیم سازمان مدیریت بحران را به تصویب برسانیم و در حال حاضر رییس جمهور رییس این سازمان است تصریح کرد: 29 دستگاه درگیر با شورای عالی مدیریت بحران هستند و این در حالی است که 14 عضو این شورا وزیر و 14 کارگروه با آنها همکاری میکنند. همچنین سازمانی طراحی شده و بودجه مناسبی پیش بینی شده است که هر اتفاقی در هر گوشه کشور اتفاق بیافتد بلافاصله افراد بتوانند وارد شوند و به آسیب دیدگان کمک رسانی کنند.

از دیدگاه محمد نجار سازمان مدیریت بحران سازمانی برای پیش بینی دغدغه و رفع نگرانی های مردم است و این سازمان باید با یک رویکرد علمی و دانش محور به تبیین اهداف خود بپردازد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه از دستاوردهای علمی دانشگاه ها در این زمینه باید تجربه گرفت و پروژه های علمی را باید ایجاد شود اذعان داشت: در کار زلزله نگاری اقدامات خوبی صورت گرفته اما باید توسعه پیدا کند . همچنین باید در بحث مقاوم سازی یا بحران رویکرد جامعه علمی و دانش محور باشد.

وی در ادامه به بودجه اختصاص یافته به این منظور اشاره کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه برای بازتوانی و مدیریت بحران 8 هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است و امسال نیز وجود 1000 میلیارد تومان در بحث مدیریت بحران صرف شده است . همچنین در بحث مقاوم سازی مسکن روستایی هر سال 200 هزار مسکن روستایی مقاوم سازی می شوند و تا کنون 1 میلیون و 500 هزار خانه روستایی مقاوم سازی شده و تا پایان دولت دهم این میزان به 2 میلیون خانه خواهد رسید.

به گفته وی در جایی که بحران ها پیش بینی شده باشد خسارت کاهش بسیار زیادی پیدا کرده بنابراین می طلبد که به بحث پیش بینی و پیش گیری توجه بیشتری کنیم.
به گفته جانشین سازمان مدیریت بحران کشور نهادهای حمایتی باید از اکنون کار خود را شروع کنند و این فعالیت بین وزارت کشور، مدیریت بحران، سازمان بهزیستی، سازمان هلال احمر، کمیته امداد و وزارت آموزش و پرورش باید به گونه ای پیش رود تا همه به یک متد علمی دست یافته و نقشه راه نهادهای حمایتی مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه تدوین طرح جامع بازتوانی کشور با مشارکت وزارت کار، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، وزارت بهداشت و هلال احمر انجام شده است از توانمندسازی بیش از 240 هیأت مذهبی در بیش از 6 استان کشور خبر داد و گفت: اگر این کارها با یکدیگر هماهنگ نشده و اقدامات درست نباشد دستگاه ها همدیگر را تخریب می کنند.

وزیر کشور همچنین ارائه آموزش های لازم به مدیران و مسئولان را در بحث مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت ذکر کرد و گفت: در وزارت کشور باید کاری کنیم که همه دستگاه ها به موقع به صحنه آمده و با هم افزایی در حوزه بازتوانی فعالیت های خود را انجام دهند.

محمدنجار با اعلام این خبر که تا کنون 100 میلیارد تومان برای تهران تجهیزات خریداری شده است افزود: امروز همه استانداران و فرمانداران و بخشداران آمادگی این را دارند که از ظرفیت های موجود بهره لازم را برده و در بخش بازتوانی به کمک آسیب های ناشی از بحران بشتابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha