دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 39471
سلامت نیوز: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تردد زائران ایرانی در سوریه، مکه و عراق گفت: یکی از برنامه‌های ما صدور کارت هوشمند سلامت برای حجاج ایرانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، سید‌علی ریاض در نشست خبری با تشریح فعالیتهای مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در ایام حج تمتع و همچنین برنامه‌‌های آتی برای ایام اربعین حسینی(ع) در عراق اظهار داشت: ۳ میلیون زائر در مجموع کشورهای عراق، سوریه و عربستان در طول سال زیارت می کنند که مرکز پزشکی حج و زیارت در زمان حج تمتع به ۱۰۰ هزار زائر، در زمان ایام عمره در حدود ۸۰۰ هزار زائر و در کشور سوریه به یک میلیون زائر و در نهایت در کشور عراق نیز به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به 10 درمانگاه این مرکز در کشور عراق که در شهرهای کربلا، نجف، کاظمین، بغداد و «سید‌محمد» افزود: در سوریه با 3 درمانگاه در دمشق و زینبیه هر ماه نیز گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی به این کشور‌ها اعزام می‌شوند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با اشاره به ۳۰۰ هزار ویزیت عمومی زوار در ۹ ماهه نخست سال جاری نیز گفت: عمده بیماری‌های که به نمایندگی‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر مراجعه می‌شود بیماری‌های تنفسی (سرماخوردگی) عضلانی و گوارش است.

وی همچنین به اعزام 800 زائر بیمار به بیمارستان‌های عراق که منجر به بستری 330 نفر از آنها شد، اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که مجروحان حوادث در عراق نیز باید به این آمارها اضافه کرد که در مجموع زحمات بسیاری را کادر پزشکی و اجرایی مرکز پزشکی در عراق انجام می‌دهند.

ریاض با بیان اینکه در این مدت ۵۰ بیمار دیالیزی نیز داشتیم و در مجموع نیز در این مدت 70 زائر برای درمان بیشتر به ایران اعزام شدند، گفت: در این مدت ۲ هزار و ۲۰۰ بازدید توسط کارشناسان بهداشتی ما از وضعیت هتل‌ها در کربلا و نجف صورت پذیرفته است که همراه آن ۲۶۶ مورد سم‌پاشی نیز در هتل‌های نجف، کاظمین، بغداد و کربلا انجام شد و وضعیت بهداشتی هتل‌ها در حال حاضر خیلی بهتر از سال‌های گذشته است.

ریاض همچنین به فوت 43 نفر و اعمال جراحی برای ۸ نفر از زائران و در نهایت ۳ مورد تولد در این مدت در عراق اشاره کرد و گفت: تیم‌های درمانی مرکز پزشکی در مجموع در ایام خاصی که به عراق اعزام شدند 15 هزار زائر را تحت پوشش ویزیت و معاینه قرار دادند که یکی از مهمترین رخدادها نجات بیمار پاکستانی بود.

وی همچنین به 42 هزار مورد ویزیت در این مدت در کشور سوریه توسط مرکز پزشکی حج و زیارت کشورمان اشاره کرد و افزود: در این مدت 1200 بازدید توسط کارشناسان بهداشت محیط نیز از هتل‌ها در این کشور صورت پذیرت و یکی از مهمترین اقدامات مرکز پزشکی نیز راه‌اندازی درمانگاه سیار در ایام تاسوعا و عاشورا در حرم حضرت زینب(س) بود که بازتاب بسیار خوبی را نیز در برداشت.

ریاض همچنین به اولویت قرار دادن کادر پزشکی و پیراپزشکی که در عتبات خدمت کرده‌اند برای اعزام به حج عمره مفرده و در نهایت حج تمتع اشاره کرد و گفت: در این راستا برای نخستین بار مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر به عضویت فدراسیون بین‌المللی بیمارستان‌ها در آمده است و مرکز پزشکی نیز برای سال 2014 جهت حضور در کشور نروژ با دریافت یک کرسی حضور خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در ایام حج عمره و تمتع نیز گفت: ما در عمره در مجموع 665 نفر را برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی که با افزایش 200 نفری روبه‌رو شد اعزام کردیم.

وی بیان داشت: در این راستا ۲ هزار و ۵۰۰ بازدید بهداشتی از قسمت‌های مختلف هتل‌ها (که در مجموع در مکه و مدینه ۱۲۰ هتل وجود دارد) صورت پذیرفت و 17 کارشناس بهداشتی در 19 مرکز درمانی مرکز پزشکی خدمات داخلی، زنان، پزشکی عمومی، داروخانه، احیاء و اعزام را انجام دادند.

ریاض با اشاره به درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه و مدینه و همچنین مسجد شجره افزود: در مجموع در این مدت 561 هزار و 500 ویزیت بیماران صورت پذیرفت، تصریح کرد: عمده‌ترین مراجعات به دلیل عفونت‌های تنفسی، گوارشی، بانوان، خونریزی و فشار خون کنترل نشده بود و در این مدت نیز ما سه مورد CPR موفق داشتیم و 2هزار و ۱۷۸ اعزام به بیمارستان‌های سعودی، 420 بستری و 750 اعزام دیالیزی نیز صورت پذیرفت.

وی همچنین به اعزام‌های بیماران به بیمارستان‌های عربستان که بیشترین دلیل آن تروماها، بیماری‌های قلبی و گوارشی بود اشاره کرد و گفت: در حج تمتع نیز در 4 مرحله مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران ارائه خدمات داد.

ریاض تصریح کرد: این چهار مرحله از جمله ارائه خدمات پزشکان در کاروان‌ها از داخل کشورمان، درمان در بیمارستان‌های مرکز پزشکی در عربستان، ارائه خدمات در بیمارستان سعودی و در نهایت برگرداندن بیمار به ایران بود.

وی همچنین به ارسال ۱۰۰ تن محموله دارو و تجهیزات برای تمتع ۹۰ و همچنین 64 تخت پروتابل، 14 تخت حمل و بستری، ۸ دستگاه اکسیژن پروتابل، یک دستگاه سونوگرافی، 5 دستگاه الکترو شوک پروتابل، یخچال ویژه دارو و 4 دستگاه دیالیز نیز اشاره کرد و افزود: در این راستا ارائه خدمات دندانپزشکی در صحرای منا نیز برای زائران صورت پذیرفت.

ریاض همچنین به کاهش فوتی‌ها در حج تمتع سال ۹۰ که 38 نفر بودند اشاره کرد و بیان داشت: این در حالی است که در سال 89 بالغ بر 61 نفر در این ایام فوت کرده بودند که این مسئله نشان دهنده ارتقاء آموزش‌ها و ارائه خدمات گسترده‌تر کادر پزشکی و پیراپزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت بود.

وی همچنین به ۳ هزار و ۹۰۰ ویزیت عمومی، ۱۳ هزار و ۶۰۰ ویزیت تخصصی، هزار و ۲۰۰ خدمات دندانپزشکی نیز اشاره کرد و افزود: در این راستا مرکز پزشکی حج ۱۴مورد تحقیقات آموزشی و پژوهشی از جمله قند خون و علت بستری شدن زائران در حج را در دست بررسی و تحقیق دارد که در آینده نزدیک نتایج آن برای ارتقا سلامت زائران ارائه می‌کند.

ریاض همچنین به شماره تلفن گویای 86744444 و همچنین نرم‌افزارهای تلفن همراه به صورت تصویری و تیزرهای انیمیشن‌ در هواپیماها برای آگاهی هر چه بیشتر زائران اشاره کرد و گفت: در این راستا برای آینده‌ نیز تمام این خدمات با اصلاحات بهتری به زائران ارائه خواهد شد.

وی همچنین به پیشنهاد مرکز پزشکی حج و زیارت برای معاینات قبل از تشرف در عمره مفرده نیز اشاره کرد و بیان داشت: ما این پیشنهاد را به سازمان حج و زیارت ارائه کرده‌ایم و منتظر تاییدیه آنها هستیم و پس از موافقت آنها این آمادگی را داریم که این طرح را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت احداث بیمارستان که با تفاهم‌نامه هلال‌احمر ایران و عراق صورت پذیرفته شده بود، گفت: این تفاهمنامه با هلال‌احمر عراق صورت پذیرفته است و هلال‌احمر عراق در تلاش است تا تاییدیه مجوز احداث بیمارستان را از وزارت بهداشت این کشور دریافت کند و گرفتن مجوز در عراق برای احداث بیمارستان پیچیده است ولی با گرفتن این مجوز مراحل دیگر احداث این بیمارستان صورت می‌پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر همچنان جدا از ساخت بیمارستان در عراق درمانگاه‌های خود را ارتقاء و تأمین می‌کند و تمام داروهای بیماران زوار ایرانی نیز از کشور خودمان تأمین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha