سلامت نیوز: نتایج یك مطالعه جدید تایید می‌كند كه زنان مبتلا به بیماری سلیاك از افسردگی و اختلالات تغذیه‌ای رنج می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سلیاك یك اختلال سیستم ایمنی خودكار بدن است كه با واكنش منفی نسبت به خوردن گلوتن همراه می‌شود. متخصصان دانشگاه‌های سیراكیوس و دركسل در آمریكا دریافته‌اند كه زنان مبتلا به این اختلال حتی پس از دنبال كردن یك رژیم غذایی عاری از گلوتن باز هم دچار علائم افسردگی و اختلالات تغذیه‌ای می‌شوند.

به گزارش سایت اینترنتی لیو، افراد مبتلا به سلیاك اغلب در واكنش به هضم گلوتن دچار دردهای شكمی، یبوست، كاهش اشتها، اسهال، تهوع و استفراغ می‌شوند. به طور معمول در آمریكا از بین هر 105 تا 1750 نفر یك نفر به سلیاك مبتلا می‌شود. به این بیماران اغلب توصیه می‌شود كه از مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن مثل گندم و جو و چاودار خودداری كنند.

پروفسور جوش اسمیت كارشناس بهداشت و پزشكی زیست رفتاری در این باره می‌گوید: ما در مطالعات خود متوجه شدیم حتی بیمارانی كه مشكل خود را با رژیم غذایی عاری از گلوتن كنترل می‌كنند هم دچار استرس و افسردگی و اختلالات تغذیه‌ای می‌شوند و این وضعیت در زنان بیشتر است. وی تاكید دارد كه نتایج حاصل از این بررسی، كاربردهای مفیدی برای افرادی خواهد داشت كه به آلرژی‌های غذایی، دیابت، بیماری crohn، سندرم روده تحریك پذیر و سلیاك مبتلا هستند.

بیماری سلیاك یك مشكل گوارشی است كه در پی مصرف پروتئین گلوتن بروز می‌كند و علائم آن گاهی به شدت مشكل ساز می‌شوند. این بیماری به پرزهای روده كوچك آسیب می‌رساند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. افراد مبتلا به سلیاك پروتئینی موسوم به گلوتن را كه در نان، پاستا، كلوچه‌ها،‌ پیتزا و بسیاری از غذاهای دیگر حاوی گندم، جو و چاودار موجود است، نمی‌توانند تحمل كنند. زمانی كه بیماران مبتلا به سلیاك غذاهای حاوی گلوتن مصرف می‌كنند سیستم ایمنی بدن آنها پاسخی را به صورت تخریب روده كوچك منعكس می‌كند. این تخریب به خصوص در پرزهای انگشتانه‌ای روده كه مواد مغذی را جذب می‌كنند، بروز می‌نماید. در پی آسیب دیدن پرزهای روده، فرد مبتلا بدون توجه به مقدار غذایی كه می‌خورد به سوء تغذیه مبتلا می‌شود. به دلیل اینكه سیستم ایمنی بدن خود فرد موجب تخریب و آسیب دیدگی پرزهای روده كوچك می‌شود، این بیماری به عنوان یك بیماری خودایمنی تلقی می‌شود.

شرح این مطالعه در مجله «بیماری مزمن» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha