سلامت نیوز: یک متخصص کودکان و نوزادان گفت: فقر آهن یکی از علل مهم کم‌توانی ذهنی قابل پیشگیری است.

فرین سلیمانی در گفت‌وگو با فارس، کم‌خونی و فقر آهن را دو مسئله جدا دانست و گفت: کم خونی باعث کاهش میزان آهن بدن شده و اگر جبران نشود باعث فقر آهن خواهد شد.

وی افزود: کم‌خونی اگر قبل از تولد در جنین روی دهد منجر به کاهش ذخایر آهن شده و کاهش توان ذهنی نوزاد می‌شود. در حال حاضر ثابت شده است حتی مادری که در سه ماهه سوم بارداری از فقر آهن رنج می‌برد، یعنی حتی کم‌خونی فقر آهن هم ندارد، جنین متولد شده از این مادر در تمام دوران شیرخواری و حتی تا دو سالگی از نظر شاخص‌های تکاملی عقب‌تر از دیگر کودکان است.

این متخصص کودکان و نوزادان تصریح کرد: فقر آهن بعد از تولد به خصوص پس از آغاز تغذیه کمکی که حدود 4 تا 6 ماهگی است، اگر با مصرف قطره‌های مکمل آهن به صورت صحیح اصلاح نشود باعث کم‌توانی ذهنی دائمی در شیرخوار شده و تا آخر عمر گریبان او را می‌گیرد.

وی ادامه داد: حتی اگر این بیماری درمان شود عارضه خود را در سیستم عصبی تا آخر عمر بر فرد خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تأکید کرد: فقر آهن یکی از علل مهم کم‌توانی ذهنی قابل پیشگیری است. همچنین در خصوص راه‌های مقابله با فقر آهن نیز انجام آزمایش‌های غربالگری در دوران بارداری و در صورت مشاهده فقر آهن درمان قطعی آن از راه‌های مقابله با این بیماری است.

وی در مورد عوارض فقر آهن نیز گفت: عدم تمرکز حواس، کاهش توجه و دقت، اختلال در حرکات ظریف،اختلال در گفتار، اختلال در حافظه کوتاه و بلندمدت که منجر به کاهش یادگیری و بیش‌فعالی و پرتحرکی کودک می‌شود از مهمترین عوارض این بیماری است.

وی زمان طلایی شناسایی و درمان این بیماری را دوره بارداری و بعد از آن دو سال اول بعد از تولد عنوان کرد و در مورد علائم آن بیان داشت: رنگ‌پریدگی، سفید شدن ناخن‌ها و لب‌ها و مخاط دهان، کاهش توانایی در فعالیت فیزیکی کودک، خستگی زودرس و سردرد از علائم بالینی این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha