سلامت نیوز: مدیر کل دفتر اعتیاد و سلامت روانی وزارت بهداشتگفت: در زلزله رودبار بعد از سه سال مشخص شد که 60 درصد از کودکانی که شاهد ماجرا بودند دچار اختلالات روانی شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، عباسعلی ناصحی مدیر کل دفتر اعتیاد و سلامت روانی وزارت بهداشت در خصوص مباحث بازتوانی روانی در بلایای و بحران های طبیعی گفت: آسیب های روانی در حوادث و بلایا حتی از آسیب های جدی هم فراتر هستند زیرا افراد باقی مانده از یک بلایای طبیعی یا شاهد این موضوع بوده و یا خود درگیر آن بوده اند بنابراین بسیاری از آسیب های روانی این افراد را تهدید می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امدادگران، کادر پزشکی، خبرنگاران و مدیران قربانیان فراموش شده بلایای طبیعی هستند اظهار داشت: افسردگی بزرگترین مشکلی است که پس از یک حادثه طبیعی بسیاری از افراد درگیر به آن حادثه را تهدید می کند. اما در بسیاری از سیاست گذاری ها کمتر به آن توجه می شود.

ناصحی هزینه های اجتماعی زیاد را عاملی ناشی از عدم توجه کافی به بحث بازتوانی روانی دانست و افزود: مشکلات روانی می تواند مشکلات جسمی را نیز فراهم کند زیرا در ساعات اولیه بعد از یک حادثه پیش 90 درصد از افراد دچار مشکلات روانی هستند پس از سه ماه وقوع بلا 20 درصد از افراد به درمان های تخصصی و بعد از یک سال حدود یک چهارم افراد نیاز به درمان های روانی و بلند مدت دارند.

به گفته وی در زلزله رودبار بعد از سه سال مشخص شد که 60 درصد از کودکانی که شاهد ماجرا بودند دچار اختلالات روانی شده اند.
مدیر کل دفتر اعتیاد و سلامت روانی وزارت بهداشت با بیان اینکه اختلالات اضطرابی به شدت حادثه بستگی دارد اظهار داشت: میزان تاثیر پذیری نیز در این موضوع نقش زیادی دارد به عنوان مثال زنان ، سالمندان، کودکان و معلولان در مقابل اثرات روانی آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت.

وی میزان دسترسی به شبکه های اجتماعی و خانوادگی را عاملی برای کاهش مشکلات روانی دانست و افزود: مسئولان مربوطه باید به موضوعات بازتوانی روانی توجه بیشتری کرده و آموزش های لازم در این زمینه را به مردم ارایه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha