سلامت نیوز: بیماری را که سوم دی پس از تصادف با اتوبوس BRT به یک بیمارستان دولتی برده بودند بعد از ۲ بار سی تی اسکن با نظر پزشک مرخص شد، در بیمارستان دولتی دوم هم بعد از CT سالم تشخیص داده و مرخص شد و سرانجام چند روز بعد با حال تهوع شدید به بیمارستان سوم می‌رود و بعد از CT می‌گویند مغز بیمار آب آورده و باید سریعاً جراحی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، اکرم زن جوان ۲۹ ساله روز سوم دی  در خیابان هلال احمر نزدیک میدان رازی(گمرک) تهران در حین عبور از خیابان با اتوبوس BRT برخورد کرد و به بیمارستان لقمان برده شود.

پزشکان این بیمارستان پس از ۲۴ ساعت سلامت او اعلام می کنندو  مرخص می‌شود اما سردردهای شدید و حالت تهوع وی ادامه پیدا می کند و سبب می‌شود تا مکرر به پزشکان مختلف مراجعه کنند و در نهایت در بیمارستان میلاد برای بار چهارم سی تی اسکن‌ می‌شود و مشخص می‌شود که جمجمه شکستگی دارد و باید جراحی شود.

اعظم خواهر فرد مصدوم در گفت‌وگو با فارس در تشریح حادثه تصادف اظهار داشت: خواهرم پس از برخورد با اتوبوس BRT داخل جوی آب پرت ‌شد.

وی افزود: به گفته شاهدان او تشنج کرده (سابقه صرع هم داشته) و پس از چند لحظه اورژانس او را به بیمارستان لقمان منتقل می‌کند.ساعت 10 صبح ما با خبر شدیم و خود را به بیمارستان رساندیم. خواهرم چند ساعت بدون اینکه کار خاصی برایش صورت پذیرد در بخش اورژانس بستری بود که با اعتراض ما در نهایت پس از 8 ساعت حدوداً ساعت ۶ بعدازظهر بخش‌هایی از صورتش که دچار جراحت عمیق شده بود بخیه شد.

وی ادامه داد: بالاخره در ساعات شب سی‌‌تی‌اسکن و آزمایشهای لازم برای او صورت گرفت و در نهایت طبق اعلام رزیدنت جراحی مغز و اعصاب اورژانس پس از 24 ساعت یعنی ساعت 11 روز چهارم دی خواهرم از بیمارستان مرخص شد.

اعظم با اشاره به اینکه حتی در هنگام مرخص شدن هم خواهرم احساس درد شدید در ناحیه سر و بدن داشت افزود: ما ابتدا این حالت را به حساب کوفتگی بدن گذاشتیم اما دیدیم که وضعش لحظه به لحظه بدتر می‌شود در نتیجه به پزشک همیشگی مراجعه کردیم و او هم بر طبق عکس‌هایی که بیمارستان گرفته بود به ما اعلام کرد که مشکل خاصی وجود ندارد.

وی گفت: پدرم فردای آن روز برای گرفتن طول درمان به همراه خواهرم به پزشکی قانونی مراجعه کرد که در آنجا پزشک معالج عنوان کرد که امکان شکستی جمجمه خواهرم وجود دارد در نهایت ما را به بیمارستان رسول‌اکرم(ص) برای گرفتن سی‌تی‌اسکن مجدد ارجاع دادند که آنجا هم داستان خاص خود را داشت.

اعظم افزود: سی‌تی‌اسکنی که از سر خواهرم در این بیمارستان گرفته شد هم ظاهراً تشخیص خاصی در پی نداشت اما خواهرم همچنان در ناحیه سر و صورت درد شدید داشت و یکی دو مرتبه از گوشش خون بیرون آمد در نهایت روز پنجشنبه به دلیل بدحالی شدید او را به بیمارستان میلاد بردیم که پزشک جراح مغز و اعصاب شیفت شب طبق بررسی و گرفتن سی‌تی‌اسکن گفت که دچار شکستگی قاعده جمجمه و خونریزی سمت چپ مغز شده و بعد متوجه شدیم که بخشی از فک و گونه او هم شکسته شده است.

وی با اشاره به اینکه پزشک معالج برای چک کردن وضعیت اولیه خواهرم با بیمارستان لقمان تماس گرفت تصریح کرد: ظاهراً مسئولان بیمارستان تازه متوجه شدند که چه اشتباهی رخ داده و از بیمارستان میلاد خواستند تا مریض را برگشت دهند که ما از این کار امتناع کردیم.

اعظم اضافه کرد: همه اینها در حالی است که اگر می‌دانستیم خواهرم دچار شکستگی جمجمه شده اصلاً نباید او را جابه‌جا می‌کردیم و باید کارهای فوری اولیه برای او صورت می‌گرفت در عین حال اکنون پزشک معالج در بیمارستان میلاد اعلام کرده که مغز خواهرم آب آورده و باید سریعاً تحت عمل جراحی قرار گیرد همچنین فک و جمجمه او نیز باید جراحی شود.

خبرنگار فارس برای بررسی صحت و سقم این مطالب با مسئولان بیمارستان لقمان تماس گرفت. روز اول در ساعات بعدازظهر حدود ۷، ۸ مرتبه با بیمارستان تماس گرفته شد.

یکی گفت مدیر بیمارستان الان نیست و با مسئول شیفت صحبت کنید. دفعه بعد گفتند سوپروایزر باید پاسخگو باشد که وقتی پس از طی هفت خوان رستم توانستیم با سوپروایزر صحبت کنیم وقتی نام خبرنگار را شنید گفت که از مصاحبه معذور است.

دوباره تماس گرفتیم این مرتبه نیز اکبری مسئول اورژانس بیمارستان لقمان عنوان کرد: پرونده بیمار در آرشیو است و نمی‌توانم تلفنی اطلاعاتی بدهم اگر خیلی مایلید حضوری بیایید و از مدیر بیمارستان نامه بیاورید تا اطلاعات بدهیم.

روز دوم بالاخره تلفنی با مدیر بیمارستان لقمان ارتباط برقرار شد ولی باز جواب این بود که حضوری با کارت شناسایی تشریف بیاورید پاسخگو خواهیم بود. نیم ساعت بعد در دفتر مدیر بیمارستان لقمان بودیم تا پاسخی بشنویم.

علی بحرینی مقدم در مورد وضعیت این بیمار گفت: اورژانس ما کامل و مجهز است و پزشک مقیم طب اورژانس در تمام شیفت های ما حضور دارد تا به خصوص برای مصدومان ترافیکی بتوانیم سرویس مناسبی ارائه کنیم.

وی افزود: نمی‌توان زود قضاوت کرد اما این مسئله‌ای که شما عنوان می‌کنید غیرممکن نیست یعنی ممکن است ام آر ای و سی تی شده باشد اما عکس این موضوع را نشان ندهد یا معاینه چیزی را نشان ندهد یا به چشم نیاید. این موضوع مسبوق به سابقه هست که مریض با حال عمومی خوب مرخص می‌شود ولی بعداً به مشکل برمی‌خورد.

مدیر مرکز بیمارستان لقمان تصریح کرد: تشخیص پزشکان ما محدود به عکس نیست و حال عمومی بیمار بیشتر حائز اهمیت است و معمولاً تمام آزمایشهای لازم را انجام می‌دهند و مریض را ۲۴ ساعت تحت نظر می‌گیرند و بعد بیمار را مرخص می‌کنند.

امیدوار رضایی رئیس بیمارستان لقمان که اخیراً با هیئت امنایی شدن این بیمارستان با عنوان دبیر هیئت امنای بیمارستان لقمان به فعالیت خود ادامه می دهد نیز با ارائه برگه بستری بیمار توضیحات پزشکان را تشریح کرد و گفت: بیمار پس از تصادف دچار ترومای سر شده است.

به گفته وی ضریان قلب بیمار منظم بوده و هوشیاری‌اش زمانی که با او صحبت می کردیم نمره کمتری می‌گرفت و خواب آلوده بوده، مشکل تنفس نداشته و rate تنفس ۱۷ بوده و تمام شرایط نرمال بوده و در معاینه اندام مشکلی نداشته و در پرونده درج شده که بیمار سابقه تشنج داشته است. تمام آزمایشهای خون برای او انجام شده و سی تی اسکن هم صورت گرفته است.

رضایی افزود: ساعت به ساعت حال بیمار توسط متخصص طب اورژانس و رزیدنت جراحی مغز و اعصای و جراح عمومی چک شده و تقربباً طی 10 ساعت ۸ مرتبه ویزیت تخصصی شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا سی تی اسکن ترک جمجمه را نشان نداده گفت: این مسئله در سی تی اسکن نشان داده نشده ولی هیدروسفالی مشخص شده و به بیمار گفته شده که در صورت داشتن حالت تهوع و سردرد مجدد و کم شدن هوشیاری باید مراجعه کند.

موسوی‌نژاد، پزشک مغز و اعصاب اورژانس بیمارستان لقمان هم در مورد وضعیت بیمار گفت: شنبه سوم دی ساعت ۱۰ شب بیمار را ویزیت کرده و سی تی اسکن برایش انجام شد و یکی سری دارو برایش تجویز شد فردا صبح مجدد سی تی اسکن انجام شد تغییر خاصی نکرد و شرح حال را که گرفتم مشکل خاصی ازجمله تهوع و استفراغ نداشت و میزان هوشیاری GCS اش 15 بود.

وی افزود : ظاهرا بیمار سابقه صرع داشت که تحت درمان دارویی بوده و تحت نظر نورولوژیست هم بوده است و مشکل کلینیکال نداشت رزیدنت ارشد هم که پرونده را دید گفت فعلا نیازی به جراحی ندارد و زمان یهم که داشت مرخص می شد هیچ علائم هشدار دهنده‌ای مانند تهوع، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و حتی دوبینی نداشت.

موسوی نژاد اظهار داشت: به همراهان بیمار توضیح دادیم که این بیمار فعلاً نیازی به جراحی مغز و اعصاب ندارد و عنوان کردیم که اگر دچار سردرد شدید یا تهوع و استفراغ شد دوباره به بیمارستان مراجعه کند.

اما محمدرضا خانی جراح مغز و اعصاب بیمارستان میلاد که اکنون اکرم تحت نظر اوست  گفت: قاعده جمجمه بیمار شکسته و آن پرده‌ای که دور مغز را پوشانده مقداری صدمه دیده و آب دور مغزش خارج می‌شود و اگر بشود با یک ترفندی از طریق بینی بخش آسیب دیده را باید پیدا کنند و ببندند.

وی در پاسخ به اینکه چه طور ممکن است چند بار سی تی اسکن انجام شود و این مشکل مشخص نشود گفت: ممکن است ترک آن قدر ریز باشد که سی تی اسکن به راحتی نشان ندهد و در عین حال بیرون آمدن آب ار بینی نشان دهنده این موضوع است.

تمام این کش و قوس ها در حالی است که بیمارستان سوم هم شکستگی و مشکل را تشخیص داد
 
بیمارستان میلاد نیز البته از این بیمار که دفترچه بیمه تامین اجتماعی دارد طلب پول کرده(چند میلیون تومان) اما با وساطت «یک مقام مسئول» قرار شده هزینه درمانی از بیمار اخذ نشود.

این بیمار قرار است ظرف امروز و فردا در بیمارستان میلاد تحت عمل جراحی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha