سلامت نیوز: یک متخصص گوش و حلق و بینی، انسداد مجرای تنفسی را از مهم‌ترین عوارض بی‌توجهی به درمان آلرژی‌های غذایی دانست و گفت: عطسه، خارش، استفراغ، تهوع، سردرد، انقباض عضلات و آسم از علایم اصلی آلرژی یا حساسیت غذایی است.

دکتر ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، آلـــــــــرژی غذایی را شرایط خاص فیزیولوژیکی مرتبط با سیستم ایمنی بدن تعریف کرد و گفت: آلرژی غذایی شرایطی است که فرد در آن نسبت به ترکیبات غذایی خاص مانند پروتئین‌ها حساسیت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینكه آلرژی‌های غذایی، آنتی ‌ژن‌ها، پروتئین‌ها یا مولکول‌های بزرگ موجود در غذا هستند که سیستم ایمنی بدن نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد، ادامه داد: در این شرایط واکنش سیستم ایمنی بطور خفیف یا شدید خواهد بود که ممکن است موجب حمله‌های آنافیلاکتیک در فرد شود.

رزم‌ پا ادامه داد: حمله‌های آنافیلاکتیک گاهی به قدری شدید است که با انسداد راه‌های عبور هوای تنفسی فرد منجر به مرگ وی می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران آلرژی غذایی را به دو نوع فوری و تاخیری تقسیم کرد و با اشاره به مواد غذایی آلرژی زا در کودکان گفت: مواد غذایی مانند بادام زمینی، غذاهای دریایی، شیر و تخم مرغ از منابعی هستند که در کودکان موجب حساسیت بالا شده و حمله‌های آنافیلاکتیک در آنها ظاهر می‌شود.

وی همچنین عطسه، خارش، استفراغ، تهوع، سردرد، انقباض عضلات و آسم را از مهم‌ترین علایم آلرژی غذایی برشمرد و اظهار کرد: پروتئین تخم مرغ و ترکیب لیزوزیم است که برخی مواقع در تهیه پنیر نیز از آن استفاده می‌شود و شایع‌ترین ماده غذایی آلرژی‌زا در افراد است.

این متخصص گوش و حلق و بینی در ادامه به اهمیت و نقش تشخیص صحیح آلرژی‌های غذایی اشاره کرد و گفت: با تشخیص صحیح و یافتن راه‌های کمکی و تصمیم جهت مهـــــــار و کنترل آن می‌توان عوارض ناشی از آلرژی‌های غذایی را به حداقل رساند.

وی در ادامه با بیان اینکه روش‌های پزشکی و تغذیه‌ای دو روش مهم تشخیص‌های آلرژی هستند، تصریح کرد: در آزمایش تشخیص پزشکی، پزشکان با دو آزمایش پوست که با خراشیدن آن و تماس عصاره‌ای غذا و آزمایش رادیوآلرژو سوربنت یا ( RAST) با استفاده از نمونه خون حساسیت‌های غذایی را تشخیص می‌دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به چگونگی درمان آلرژی غذایی افراد اشاره کرد و افزود: با حذف ماده غذایی آلرژی زا پس از تشخیص و ادامه یک رژیم غذایی کافی و متناسب با نیازها از میزان حساسیت غذایی افراد کاسته می‌شود.

رزم پا در پایان با تاکید بر نقش آموزش در میزان دانش تغذیه فرد نسبت به مواد غذایی آلرژی‌زا توصیه کرد: خواندن برچسب‌های غذایی در انتخاب منابع غذایی به دلیل اطلاع از میزان ترکیبات آلرژن مواد و مصرف غذای مناسب جهت تامین ایمنی لازم بدن بسیار مهم و پراهمیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha