دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۷
کد خبر: 39508

طبق آخرین پژوهش‌ها آجیل و مغز‌ها مانند گردو، پسته، بادام و فندق نقش مهمی در سلامتی بدن دارند. مغزها منابع سرشاری از پروتئین، چربیهای مفید، مواد مغذی، ریز مغذی‌ها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

سلامت نیوز: طبق آخرین پژوهش‌ها آجیل و مغز‌ها مانند گردو، پسته، بادام و فندق نقش مهمی در سلامتی بدن دارند. مغزها منابع سرشاری از پروتئین، چربیهای مفید، مواد مغذی، ریز مغذی‌ها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. مغزها یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند دانشمندان دانشگاه ایلینویز در آمریکا دریافتند که یک مکمل غذایی حاوی 200 میکروگرم سلنیوم در روز میزان ابتلا به سرطان پروستات، ریه و روده را در حدود 50 درصد کاهش می‌دهد و همچنین از پیشرفت سرطان سینه در زنان جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله پزشکی مادر مغزها سرشار از فسفر هستند که این ماده‌ی معدنی به ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌‌کند. منیزیم که باعث تعادل عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب می‌شود یکی از عناصر مهم مغزها است. همچنین وجود اسیدلینولئیک در مغزها جهت سلامت پوست و پیشگیری از بیماریهای قلبی بسیار مفید است. با در نظر گرفتن خواص بسیار مفید مغزها دیگر نیازی نیست منحصراً در ایام عیدها و میهمانی‌ها از مغزها استفاده نمائیم بلکه می‌توان از مغزها همیشه به عنوان میان وعده‌های غذایی خوشمزه که خواص مفید درمانی نیز دارند استفاده نمائیم ولی توصیه می‌شود که حد اعتدال نیز رعایت شود و چنانچه به عنوان میان وعده و تنقلات روزانه استفاده می‌شود در مصرف این مواد زیاد روی نشود و روزانه به میزان یک مشت از آن استفاده نمائیم اگر چنانچه به عنوان تنقلات یا میان وعده استفاده نمی‌شود می‌توان از آنها در غذاها مانند سوپ، سالاد، دسرها یا نان استفاده کرد مغزهای خورد شده را روی ماست، پنیر، سوپ یا سالاد یا با انواع غذاها مخلوط کرده و استفاده نمائیم.
اکنون به خواص ومحتویات مغزها می‌پردازیم:
گردو:
درخت گردو از خانواده‌ی ‌Junglandaceae یا میوه الهه‌ی ژوپیتر که 600 گونه دارد به ارتفاع 10 تا 45 متر با عمر طولانی با برگ‌هایی به طول 20 تا 90 سانتی‌متر است.
انواع گردو در کشورهای مختلف روئیده می‌شود. گردو از ایران به ایتالیا و مهاجران آن را به آمریکا که اکنون بزرگترین تولید کننده‌ی گردو در جهان است برده‌اند. معروف‌ترین گردو Juglan regia یا گردوی ایرانی علاوه بر کیفیت، دارای ارزش اقتصادی و در اغلب نقاط ایران دیده می‌شود. ایران سومین تولید کننده‌ی گردو در سطح جهان بعد از آمریکا و چین بوده و سالانه حدود 146 هزار تن گردو تولید می‌کند. مغز گردو از جمله مغزهای پر چرب است و هر 100 گرم گردو 69 گرم چربی دارد بنابراین دارای مقادیر زیادی کالری است اما اسیدهای چرب گردو از اسیدهای چرب غیراشباع - امگا‌-3 می‌باشد که آسیبی به سیستم قلب و عروق نمی‌رساند. تحقیقات نشان داده شده که افزودن گردو به رژیم‌ غذایی منجر به کاهش کلسترول خون به میزان 6/14 درصد خواهد شد علت آن وجود اسیدهای چرب، اسیدلینولئیک و اسید آلفالینولئیک که از چربیهای مفید برای قلب است که کلسترول بد (LDL) را کاهش و کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد. این چربیها در نهایت به پروستاگلاندین‌ تبدیل شده که منجر به کاهش فشارخون و ترمیم دیواره‌ی عروق خونی و ممانعت از تشکیل لخته‌های خون می‌شود.
طبق آمار میزان مرگ و میر ناشی از حملات قلبی در افرادی که به طور متوسط چهار بار در هفته در رژیم ‌غذایی خود از گردو استفاده می‌کنند حدود یک دوم افرادی است که گردو استفاده نمی‌کنند.
پروتئین‌ گردو به آسانی هضم می‌شود و علاوه بر این دارای اسید آمینه‌های ضروری است که بدن قادر به ساختن آنها نمی‌باشد و حتی در بعضی از سایر غذاهای گیاهی نیز موجود نیست به همین جهت گیاهخواران قادرند که همه‌ی پروتئین‌ نیاز خود را از طریق مصرف گردو تأمین کنند.
گردو را به نام غذای مغز نیز می‌شناسند این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست بلکه به خاطر اسیدهای چرب غیر اشباع امگا -3 فراوان‌ آن می‌باشد. مغز برای عملکرد خود به امگا - 3 نیاز دارد خوردن 4 عدد گردو در روز امگا -3 مغز را افزایش می‌دهد و 20 درصد ماده‌ی خاکستری مغز از اسیدهای چرب غیراشباع تشکیل شده است.
گردو منبع عمده‌ی مس است این عنصر نقش عمده‌یی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. کاهش مس دریافتی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود علاوه بر این کاهش مس در بدن، تولید اینترلوکین نیز کاهش می‌یابد. اینترلوکین ترکیبی است که بدن برای مقابله با انواع باکتری ها و ویروسها تولید می کند بنابراین مصرف گردو در بیماریهای عقونی توصیه می شوذ.
روغن گردو منبع عمده ی اسیدلتولئیك است كه این اسید پوست را سالم نگهمیدارد و مقادیری روی ویتامین E در گردو یافت میشود كه برای سلامت و مقاومت پوست در مقابل عوامل آلرژی زا افزایش میدهد.
گردو حاوی آرژینین یك آمینواسیدی است كه بدن آن را برای تولید اسید نیتریك استفاده میكند ماده یی كه وجود آن برای حفظ انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی قلب لازم است در آن صورت هر وقت بدن نیاز به افزایش خون باشد می تواند گشاد شود.
گردو در سفره های ایرانی به خصوص در كنار پنیر و سبزی حضور پر رنگی دارد تا آنجا كه بعضی خانواده ها پنیر بدون گردو را منع می كنند. پنیر به علت دارا بودن تیرامین و تجمع این ماده در مغز سبب كندی ذهن می شود گر چه این ماده تا حدودی توسط آنزیمی در بدن تجزیه می شود اما برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس مصرفی افزایش یابد با توجه به اینكه گردو منتع مس است توصیه می شود پنیر را با گردو مصرف نمائید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha