سلامت نیوز : اظهارات یك معتاد پیش از مرگ از راز شكنجه معتادان و تعرض به آنها در یك كمپ غیرمجاز پرده برداشت.
به گزارش شرق، دو سال قبل مردی به ماموران پلیس تهران خبر داد پسر جوانش در یك مركز ترك اعتیاد خودكشی كرده ‌است. این مرد به ماموران گفت: پسرم 25ساله بود و به مواد مخدر اعتیاد داشت. من او را برای ترك اعتیاد به كمپ... بردم و آنجا بستری كردم. بعد از یك هفته پسرم از كمپ فرار كرد و به خانه آمد و گفت دیگر نمی‌خواهد به آنجا برگردد و مدعی شد در آنجا به او تعرض شده‌ است.
پدر مقتول گفت: «به حرف پسرم توجهی نكردم و تصورم این بود كه او برای بازگشت به سمت اعتیاد چنین ادعایی را مطرح می‌كند چون پسرم قبل از اینكه به كمپ برود تمایلی به ترك اعتیاد نداشت. ضمن اینكه مركزی كه پسرم در آنجا بستری بود تابلو داشت و فعالیت علنی می‌كرد و معتبر به نظر می‌رسید به همین دلیل من حرف پسرم را باور نكردم و دوباره او را به كمپ بردم و در آنجا بستری‌اش كردم تا اینكه چند روز بعد به من خبر دادند پسرم خودكشی كرده ‌است. وقتی برای تحویل گرفتن جسد رفتم یاد حرف وی افتادم و با توجه به شرایط جسمی‌ای كه او داشت احساس كردم پسرم درست می‌گفت به همین دلیل درخواست دارم از مسوولان كمپ در این خصوص تحقیق شود.»
با شكایت این مرد پرونده مركز ترك اعتیاد به جریان افتاد و بازپرس بعد از تحقیقات متوجه شد این كمپ مجوز رسمی ندارد و به صورت غیرقانونی فعالیت می‌كند. بنابراین دو برادر كه مسوول كمپ بودند احضار شدند. آنها اعتراف كردند بدون مجوز فعالیت می‌كردند اما ادعای پدر جوان معتاد را رد كردند و گفتند چنین كاری از سوی آنها انجام نگرفته و اگر تعرضی به جوان معتاد شده احتمالا از سوی دیگر معتادان بوده و آنها در جریان این ماجرا قرار ندارند.

با این حال دو برادر بازداشت شدند و كمپ آنها از سوی پلیس امنیت مورد بررسی قرار گرفت و مداركی به دست آمد كه نشان می‌داد مسوولان كمپ معتادان را شكنجه می‌كردند و از آنجایی كه در آسایشگاه‌های كمپ دوربین مداربسته نصب بود از این صحنه‌ها فیلمبرداری شده است. همین فیلم‌ها به مداركی علیه دو برادر تبدیل شد. در این فیلم‌ها مشخص بود دو متهم با همكاری تعدادی از معتادان با وسایل مختلف معتادان دیگر را مورد آزار می‌دهند. این فیلم به‌عنوان سندی ضمیمه پرونده و برای رسیدگی بیشتر به شعبه 79 دادگاه كیفری‌استان تهران فرستاده شد.
زمانی كه پرونده نزد قاضی محمدی كشكولی رفت مشخص شد بازپرس دو برادر را با وثیقه آزاد كرده‌ است. با این حال تحقیقات برای مشخص شدن جزییات این شكنجه‌ها ادامه یافت تا اینكه چند روز پیش یكی از مردان معتاد كه برای ترك یك‌بار در این كمپ بستری شده ‌بود به شعبه 79 مراجعه كرد و گفت: «این اتفاق فقط برای جوانی كه خودكشی كرده رخ نداده و ما هم مورد آزار جنسی قرار می‌گرفتیم. دو برادر كه خود را متخصص می‌دانستند به ما گفتند این راهی برای شكستن غرور شماست و با این كار راحت‌تر می‌توانید اعتیادتان را ترك كنید. ما شكنجه‌ها را تحمل می‌كردیم اما آن جوان 25‌ساله نتوانست و خودكشی كرد.» گفته‌های این مرد در حالی بود كه چندین معتاد دیگر هم وقوع تعرض را مورد تایید قرار داده و گفته‌ بودند از سوی دو برادر مورد آزار قرار گرفته‌اند. بنابراین قاضی محمدی‌كشكولی بعد از پایان اولین جلسه محاكمه دستور احضار دو برادر را صادر كرد تا آنها را مورد بازجویی قرار دهد.
پدر مقتول بعد از پایان اولین جلسه رسیدگی به سمت جایگاه قضات رفت و كارتی به آنها نشان داد و گفت: دو برادر بعد از پلمپ كمپ ترك اعتیاد كه پسرم در آنجا خودكشی كرد آزاد شدند و حالا در جایی دیگر كمپ تاسیس كرده‌اند و دوباره مشغول فعالیت هستند. پسر من جانش را از دست داد و دیگر بازنمی‌گردد. او خودكشی كرد و من می‌دانم به لحاظ قانونی نه می‌توانم دو برادر را قصاص كنم و نه پولی از آنها بگیرم و در واقع دستم به جایی بند نیست. هدفم از این شكایت این بود كه به مسایل اینچنینی رسیدگی شود و هر‌كس برای خودش كمپ درست نكند و چنین فجایعی بار نیاید.

 آزادی این دو برادر باعث شده تا آنها دوباره مركز ترك اعتیاد تاسیس كنند و هیچ‌كس هم سراغ آنها نرود هرچند پسر من و امثال او معتاد هستند اما هیچ‌كس حق ندارد آنها را هتك حرمت كند. دو برادر حق نداشتند پسرم را مورد تعرض قرار دهند و نباید با معتادان دیگر این برخورد را بكنند و باید سزای اعمال خودشان را بدانند.

بنا بر این گزارش قاضی محمدی‌كشكولی دستور داد تا وقتی در ماه جاری برای رسیدگی به پرونده تعیین شود و شاهدان و دو برادر مسوول كمپ در این خصوص توضیح بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha