سلامت نیوز :سال‌ها پیش همه فکر می‌کردند معتادان را باید به تخت بست و در زیر زمین زندانی کرد. برخی هم می‌گفتند ترک معتاد تنها با مرگ وی امکان‌پذیر است؛ اما در سال‌های گذشته دیدگاه‌ها تغییر کرده است. دیگر همه می‌دانند که مراکزی خاص به افراد معتاد کمک می‌کنند تا هم اعتیاد خود را کنار بگذارند و هم دوباره به زندگی بازگردند. با اینکه حمایت از این مراکز و نهادهای مشابه دیگر، به نفع تمام اجتماع به نظر می‌رسد، اما اعتباراتشان کاهش داده می‌شود تا برخوردهای جبری تقویت شود. آن‌هم زمانی که آسیب‌های اجتماعی دائم در حال افزایش‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو؛ بر اساس آمارهای امسال، آسیب‌های اجتماعی رو به افزایش است؛ اما اعتبار مربوط به بخش کاهش آسیب‌های اجتماعی، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در مقابل این اعتبارات کاهش یافته به سمت مراکزی سرازیر می‌شوند که به ضرب اجبار، اقدام به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌کنند.

مدیر دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، در گفت‌وگویی عنوان کرده است که در شش ماهه نخست سال جاری پنج مركز گذری كاهش آسیب در كشور به دلیل عدم تامین اعتبار تعطیل شده‌اند. چرا که تاکنون تنها اعتبار50 تا60 درصد مراكز گذری كاهش آسیب تامین شده است و این مراکز برای جذب اعتبار با مشکلاتی عدیده مواجه هستند.

بنا به اظهار فریده براتی، امسال اعتبارات کاهش آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته و به مسیر‌های جبری هدایت شده است. در حالی که در طرح‌های اجباری معتادان با پلیس درگیر می‌شوند و این موضوع به كند شدن چنین طرح‌هایی دامن می‌زند.

عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با به عدم توجه كافی به مسایل آسیب‌های اجتماعی در بودجه سال 90 اشاره کرده و گفته است: «متاسفانه كمبود اعتبارات و ضعف در مدیریت آسیب‌های اجتماعی را در جامعه تشدید می‌كند.»

به عقیده سید جواد زمانی، اگر اعتبارات مربوط به مسایل اجتماعی و حل معضلات اجتماعی، به میزان كافی تعیین می‌شد، بسیاری از معضلات تاكنون ریشه‌كن شده بود، اما ظاهراً علاوه بر كمبود در بخش اعتبارات،ضعف مدیریتی هم مزید بر علت شده است.

پیش از این و در سال‌های گذشته کارشناسان بارها تذکر می‌دادند که باید این اعتبارات افزایش پیدا کند تا مقابله و کنترل آسیب‌های اجتماعی با جدیت دنبال شود. برای مثال یکی از مدیران سازمان بهزیستی کشور، اعلام کرده بود که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به اعتبار کافی نیاز است.

نکته جالب توجه این است که وقتی مراکز کاهش آسیب‌ها در ایران، به دلیل کمبود اعتبار کافی تعطیل می‌شوند، برخی مسؤولان از اختصاص 130 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای 140 طرح مربوط به 22 دستگاه اجرایی خبر می‌دهند.

افزایش آسیب های اجتماعی
آسیب‌های اجتماعی هم از آن مسائلی است که هر سال نسبت به سال قبل رشد و گسترش بیشتری می‌یابد. امسال نیز انواع مختلف این آسیب‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. از مشکلات اقتصادی و فقر هم به عنوان مهمترین دلایل این روند نامطلوب یاد شده است.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، افزایش کودکان خیابانی، معتادان، افراد آسیب دیده، طلاق، کودک آزاری و ... را از جمله آسیب‌هایی می‌داند، که وقوع آنها در جامعه افزایش پیدا کرده است.

اقلیما می‌گوید: «در شرایطی که زندا‌ن‌های ایران 3 برابر ظرفیت فعلی، زندانی دارند و همچنین آمار طلاق نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش و ازدواج 2 درصد کاهش داشته است، آسیب‌های دیگر مانند کودک‌آزاری، فساد، اعتیاد، بیکاری و دزدی در کنار آن زیاد می شود.»

آخرین آمارهای رسمی در كشور نشان می‌دهد تعداد معتادان نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است و تعداد آن‌ها به مرز سه میلیون معتاد در كشور رسیده است؛ بر اساس گزارشات این معتادان ترجیح می‌دهند در مراكز گذری و اماكن نگهداری موقت خدمات بگیرند تا اینكه در مراكز اجباری با سازوكار‌های خاص خود قانع شوند كه دست از اعتیاد بكشند.

در شرایط حاضر، کارشناسان نگران گسترش بیشتر آسیب‌های اجتماعی هستند. مدیركل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در این رابطه گفته است: «در حال حاضر ما در سازمان بهزیستی بیش از هرچیز نگران این هستیم كه همین فعالیت‌ها دچار مشكلاتی شود؛ به این معنا كه مسوولان همین اندك‌اعتبارات را هم قطع كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha