شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3953

پرستاری ایران با داشتن علم و معنویت حرف اول را در جهان می زند این به طوری است كه پرستاران ایرانی اعزام شده به كشورهای حوزه خلیج فارس از لحاظ فعالیت كاری و اخلاق پرستاری ا بهترین پرستاران جهان شناخته شده اند.

غضنفر میرزابیگی، رئیس كل سازمان نظام پرستاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به نكاتی در مورد شغل پرستار افزود: هم اكنون با پیگیری ها و همكاری سازمان نظام پرستاری با مسئولان و نهادهای مربوطه نزدیك به 50 مورد از 146 مورد مطالبات پرستاری محقق شده به طوری كه بیشتر مطالبات تحقق یافته مربوط به پرستاران بخش دولتی است كه امیدواریم با پیگیری ها و همكاری انجام شده این مطالبات نیز برای پرستاران بخش های خصوصی، ارتش و نیروهای مسلح اجرا شود.
وی درمورد تعریف نوین پرستاری كه به وسیله سازمان ICN  مطرح شده است، گفت: پرستاری علم و هنر حرفه ای مراقبت های مشاركتی مستقل از مردم در قالب افراد جوامع اعم از سالم و بیمار است. پرستاری در برگیرنده خدمات پرستاری برای ارتقای سلامت حفظ و پیشگیری از بیماری ها و مراقبت از بیماری ها هم افراد و بیمار و ناتوان است.
رئیس سازمان نظام پرستاری تاكید كرد: مشاركت در شكل دهی نظام سلامت نیازمند توجه ویژه در سیستم بهداشتی و سلامتی برای كاركنان بهداشت و درمان به ویژه پرستاران است.
وی مطالبات پرستاری را به دو بخش مقطعی و روبنایی و مطالبات عمیق و اساسی تقسیم بندی و تاكید كرد: مسئولان و مدیران مربوط باید توجه داشته باشند هم اكنون پرستاران ما با دو نوع مطالبات و خواسته ها روبرو هستند مطالباتی كه در ردیف موانع قطعی و روبنایی و زودبازده و كوتاه مدت مواجه است و در حقیقت از دنبال كردن این مطالبات می توان برای محقق ساختن مطالبات پرستاری اقدامات بسیاری انجام داد و مطالبات عمیق و اساسی كه نیازمند تغییر تفكر و رفتار و فرهنگ در رویكرد جامعه مسئولان هستند.
میرزابیگی درج حكم كارشناسی در احكام پرستاری بر اساس سنوات كاری بر اساس سختی كار را از مطالباتی عنوان كرد كه سازمان نظام پرستاری كه در حال بررسی و پیگیری آن است و ادامه داد: با پیگیری و همكاری های میان وزارت بهداشت كمیسون بهداشت و درمان و مجلس شورای اسلامی سعی داریم مطالبات دیگر پرستاران را زودتر به مرحله عمل برسانیم.
**صدور پروانه كار برای پرستاران كارشناسی ارشد و دكترا
همچنین گیوری، مدیر دفتر پرستاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی از صدور پروانه كار برای تعدادی از پرستاران كارشناسی ارشد و دكترا خبر داد و گفت: به علت تعداد كم این پرستاران تصمیم گرفیتیم برای نخستین بار پروانه كار را برای این افراد اختصاص دهیم كه این افراد بتوانند با این مجوز مانند دیگر كاركنان بهداشتی و درمانی به درمان بیماران بپردازند.
هم سو كردن مدیران با اهداف پرستاری كه تا پایان امسال صورت می گیرد امیدواریم 50 درصد مدیران پرستاری سراسر كشور در این زمینه توانمند شوند. پروتكل های آموزشی برای پرستاران، آموزش پرستاران بخش های ویژه، اورژانس و بازنگری فرم ارزشیابی پرستاران از اقدامات دیگر دفتر پرستاری وزارت بهداشت برای پرستاران است.
مدیر دفتر پرستاری وزارت بهداشت تدوین طرح پرستار رابط در سیستم اجرا به وسیله پرستاران را از اقدام های دیگر دفتر پرستاری اعلام كرد و گفت: تقویت مراكز مراقبت در منزل و افزایش شاغلان پرستاری نیز از اقدام های دیگر وزارت بهداشت است كه امیدواریم تا پایان امسال نیز این امر به تحقق نزدیك شود.
گیوری دوره باز آموزی را مسئله مهم و قابل توجه برای پرستاران دانست و تاكید كرد: با اجرای طرح آموزش مداوم پرستاری كه قرار است از دو ماه آینده به اجرا گذاشته شود ضمن افزایش كیفیت مراقبت های بهداشتی بیماران را نیز از ابتلا به بیماری ها و خطرات ناشی از آن را مصون می سازد.
مدیر دفتر پرستاری وزارت بهداشت در ادامه تغییر نگرش در مورد شغل پرستاری را امری ضروری دانست و گفت: باید پوسته سنتی كه مردم و جامعه به شغل پرستاری دارند شكسته شود به طوری كه پرستاران فقط محصور در بیمارستان نبوده و باید در مراكز دیگر فرهنگی - اجتماعی و دیگر مشاغل فعالیت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha