سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 39544

هوای پاک دیگر به آرزو تبدیل شده و استنشاق نکردن دود و غبار برای فرزندان ما معنا و مفهومی ندارد. در سال گذشته روزهای زیادی شاهد تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا بوده​ایم اما چه سود؟!

تا اطلاع ثانوی در آرزوی هوای پاک بمانید!
سلامت نیوز : این روز‌ها بحث آلودگی هوا دوباره به صدر خبر‌ها راه یافته و از هر مسئولی که جویای این قضیه می‌شویم دلیل و آمار متفاوتی از میزان آلودگی هوا و روزهای پاک و غیرپاک ارائه می‌دهد. اما در ‌‌نهایت آنچه مهم به نظر می‌رسد ارائه آمار و ارقام نیست و باید به فکر ریه‌هایی باشیم که روزانه هزاران بار از این هوای ناسالم پر و خالی می‌شوند.

به گزارش سینانیوز، هوای پاک دیگر به آرزو تبدیل شده و استنشاق نکردن دود و غبار برای فرزندان ما معنا و مفهومی ندارد. در سال گذشته روزهای زیادی شاهد تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا بوده​ایم اما چه سود؟!

به آلودگی هوا می‌توانیم از منظرهای گوناگونی نگاه کنیم. از عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا تا تاثیرات این پدیده روی سلامتی شهروندان. اما بازهم باید گفت که صرف دانستن عوامل ایجاد کننده آلودگی بدون راهکار عملی، سودی ندارد.

بر کسی پوشیده نیست که آلودگی هوا بر بیماران قلبی و تنفسی اثرات سوء زیادی دارد و در هوای آلوده نباید از منزل خارج شوند و مواردی از این قبیل!!! تنها گوش‌هایمان را پر کرده​ایم از شعار و شنیدن بدیهیات.

در رابطه با آلودگی هوا سازمان​ها و نهادهای دولتی و غیردولتی متعددی به دنبال راهکار بوده​اند. مجلس شورای اسلامی و به طور خاص کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کمیته آلودگی هوای تهران، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل سلامت وزارت بهداشت، استانداری تهران، شورای شهر تهران و... اما همه این‌ها دردی از مردم دود زده تهران درمان نمی‌کند و در ‌‌نهایت راه‌حل مناسبی برای کاهش این آلودگی به صورت عملی ارائه نمی‌شود. هر چه هست اظهارنظر است و هر مسئولی سعی دارد حرف‌ها و نظرات دیگری را به نوعی نقض کرده یا کتمان کند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در کلان‌شهر‌ها، دو سوم آلایندگی‌ها از تردد خودرو‌ها و یک سوم از صنایع نشأت می‌گیرد. در شهر تهران تعداد خودرو‌ها بیش از آنچه باید باشد، در تردد است اما باید پرسید سوخت ما در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا استاندارد است؟ تجهیزات و قطعات خودرو‌ها چطور؟ تا چه وقت چرخ صنعت به همین منوال می‌چرخد؟ در سالیان اخیر تعداد زیادی از خودروهای فرسوده و دودزا از چرخه کاری خارج شدند اما همچنان در شهر به خصوص در مناطق جنوبی هنوز خودروهای فرسوده زیادی از دور خارج نشده​اند.

محمود عابدینی یکی از رانندگان تاکسی درون شهری که با خودروی فرسوده خود امرار معاش می‌کند درباره اینکه چرا هنوز خودرو خود را تحویل نداده به سینانیوز می​گوید: «مدت‌ها پیش برای تحویل ماشین جدید ثبت نام کردم و بار‌ها و بار‌ها پیگیری کردم اما در ‌‌نهایت شرایطی که برای تعویض خودرو قرار داده شده به من امکان این​کار را نداد.»
وی ادامه می​دهد: «با این اوضاع گرانی و تورم به سختی هزینه زندگی خانواده خود را تامین می‌کنم و پرداخت اقساط خودروی جدید برایم دشوار است.»

شهر تهران به عنوان یکی از کلان شهر‌ها با شمار بالایی از جمعیت در مرکز آلودگی کلانشهرها واقع شده است. بسیاری از کارخانجات آلاینده هم در محدوده شهر‌ها قرار گرفته و عدم استانداردسازی خط تولید کارخانجات آلاینده به عنوان یکی از عوامل آلوده ساز مطرح می‌شود.

کارخانجات باید در شعاع حداقل ۱۲۰ کیلومتری شهر‌ها واقع شوند اما آنچه مشهود است این است که تهران روزانه بزرگ‌تر شده است. از سوی دیگر احداث منازل سازمانی در نزدیکی کارخانه‌ها توجیهی ندارد. از سوی دیگر بسیاری از کارخانجاتی که باید کاملاً از محدوده شهر‌ها خارج شوند، هنوز در شهر هستند و بسیاری از کارخانجاتی که باید خط تولید خود را استاندارد کنند نیز این کار را انجام نداده‌اند.

در نهایت به سراغ دکتر ایرج خسرونیا، رئیس هیئت مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران رفتیم و درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سلامتی شهروندان پرسیدیم، وی عنوان کرد: «با توجه به اینکه در فصل پائیز آلودگی هوا بیش از سایر فصول است بستری بیماران ریوی و قلبی در بخش‌های داخلی بیمارستان‌ها و کلینیک بیشتر می‌شود.»
وی ادامه داد: «در هوای آلوده اکسیژن، کمتر از حد معمول و مقدار سموم بیش از حد معمول می‌شود، در نتیجه به ریه‌ها و قلب فشار زیادی می‌آید. این بیماران عموما با تنگی نفس بیشتر و فشار قلب بیشتر مواجه و در نتیجه مجبور به بستری در مراکز درمانی می‌شوند.»

خسرونیا با بیان اینکه آلودگی هوا بر فکر و جسم مردم اثر سوء می‌گذارد، اظهار کرد: «بسیاری از مردم در هوای آلوده از نظر فکری زود‌تر خسته می‌شوند و فعالیت مغزی آن‌ها کمتر می‌شود.»

این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: «با توجه به این شرایط، بیماران مزمن ریوی، قلبی، کهنسالان، کودکان و... کمتر از منزل خارج شوند و در صورتیکه مجبور به خارج شدن از منزل هستند از ماسک استفاده کنند.»

خسرونیا در پایان درباره ماسک‌هایی که در بازار ارائه می‌شوند، اذعان کرد: «ماسک‌های استاندارد موثر هستند اما عموم ماسک‌های ارزان قیمتی که در بازار به فروش می‌رسند استانداردهای لازم را نداشته و بی‌اثر هستند.»

انگار ما هم در این مجال کوتاه همانند مدیران و مسئولان تنها شرح ماوقع دادیم و گفتیم که آلودگی چه مضراتی دارد و چطور میان نهادهای دولتی، غیردولتی و انجیوها پاسکاری می​شود اما چه می​شود کرد سوال بسیار است و متاسفانه همه بی‌پاسخ!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha