سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 39551

این آدامس های مخدر را خیلی راحت می شود مثل سیگار از مغازه ها خرید. به طوری كه خانواده هایی كه تفاوت اكس و استامینوفن را از هم تشخیص نمی دهند به هیچ وجه نمی توانند بفهمند آدامس ها و خوشبوكننده های پان چیست و تا به خودشان بیایند، آنچه نباید بشود، اتفاق افتاده است. اما خطر اساسی این است كه این بار طعمه ها بچه های خردسال و نوجوانان هستند.

سلامت نیوز :هنوز داستان مصیبت بار قرص های اكستازی كه هزاران معتاد را روی دست خانواده ها گذاشت، به آخر نرسیده بود كه سر و كله یك مخدر توهم زای دیگر در بازار ایران و خصوصا مناطق شرقی كشور پیدا شد. مخدری كه این بار در بسته های شكیل با عكس های هنرپیشه های هندی و پاكستانی به عنوان آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم نعنا و خوشبو كننده دهان وارد شد.

روزنامه کیهان نوشت : این آدامس های مخدر را خیلی راحت می شود مثل سیگار از مغازه ها خرید. به طوری كه خانواده هایی كه تفاوت اكس و استامینوفن را از هم تشخیص نمی دهند به هیچ وجه نمی توانند بفهمند آدامس ها و خوشبوكننده های پان چیست و تا به خودشان بیایند، آنچه نباید بشود، اتفاق افتاده است. اما خطر اساسی این است كه این بار طعمه ها بچه های خردسال و نوجوانان هستند. اكس، قرص شادی، فراری، میتسوبیشی، گشنیز، happy،صلیب تویوتا، سان، بایا، Speed عشق و آتشو و... تركیبات آمفتامینی كه در بساط مواد فروشها پیدا شد، هیچ آژیر خطری را به صدا در نیاورد. چون اكس با همه مخدرهای دیگر تفاوتی از زمین تا آسمان داشت. قرص هایی در بسته های شیك و خوشرنگ با اسامی توپ كه یكراست مصرف كنندگانش را می بردبه هپروت. منقل و دود و بوی گند هم نداشت و مثل تریاك، هروئین، كوكائین و... ترسناك نبود!

نسل چهارم مواد مخدر با عنوان قرص های زیر زبانی (مكیدنی) و آدامس با نام های تجاری پان پـراگ، راجا،تایتانیك، پان عربی، ملوان زبل، ناس خارجی، پان پاكستان، ویتامین، پان اسفناج وگوتكا درقالب آدامس در ایران به ویژه استان های جنوب شرقی وسیستان و بلوچستان عرضه می شود. پان پـراگ همان مخدر ناس است كه در دسته مخدرهای توهم زا قرار می گیرد.

 این مخدر علاوه بر زمینه سازی بروز سرطان های دهان، حنجره و لثه، در دستگاه های تنفسی و قلب و عروق مصرف كنندگان ایجاد عارضه می كند و تعادل رفتاری وحركتی آنها را به شدت مختل می نماید. آهك موجود در این مواد بیش از هر چیزی به لثه و دندانها آسیب می رساند. پان پراگها در بسته های 2*3 مانند نمك های رستورانی عرضه می شوند و قیمت آن از 50 تا 300 تومان متغیر است. گرمای حاصل از واكنش این مواد در دهان تصور اشتباه انرژی زایی را در مصرف كننده ایجاد می كند و افراد را به سمت مصرف بیشتر سوق می دهد.

بخشی از آمفتامین ها نیز در بازار ایران به صورت شكلات رژیمی (شكلات یابا) توزیع شده اند كه این موضوع شدت خطر موجود در مورد شیوع مصرف اعتیادآورهای صنعتی در ایران را می رساند.

متأسفانه هنوز بسیاری از خانواده ها از توزیع آمفتامین ها به صورت «شكلات» و «آدامس» آگاهی ندارند و این در حالی است كه شكلات های آمفتامین با تبلیغات كاذبی چون «بدون قند» و... در بازار مصرف ایران توزیع شده اند و عمدتا در مهمانی های شبانه جوانان همچون تنقلات عرضه و مصرف می شوند.
براساس همین تحقیقات، BT نام ماده مخدر دیگری است كه در بسته هایی سبزرنگ و با طعم انواع میوه ها در دسترس است. این ماده محصول كشور هندوستان است و نحوه استعمال و اثرات آن نیز همانند ماده مخدر ناس است.

این ماده مخدر بیشتر در اطراف مدارس و دانشگاهها به فروش می رسد. اعتیاد، تحریك و سرخوشی، گیجی و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری از عوارض روانی این ماده مخدر جدید است.

آغاز نابودی با ساده اندیشی
اعتیاد به عنوان یك آسیب اجتماعی، هیچ گاه به طور كامل ریشه كن نخواهدشد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشی مخلصانه حداقل می توان آن را به كنترل درآورد.
قاچاقچیان به قصد نفوذ در بین جوانان و ایجاد انحراف فكری و اعتیاد در آنها از هیچ سرمایه گذاری و برنامه ریزی خودداری نمی كنند و از این روست كه هر روز موادمخدر روانگردان را با نامهای جدید وارد بازار كرده اند.

اما موادمخدر چه بر سر ما می آورد؟ مواد اعتیادآور به محض ورود به سیستم عصبی حتی برای نخستین بار برخی مراكز ترشح كننده، دوپامین را در مغزخاموش می كنند و فرد مصرف كننده از همان نخستین بار، به دنبال جایگزینی برای آن واسطه های از دست رفته می گردد.

اما متأسفانه كسانی كه به دام اعتیاد افتاده اند نمی دانند كه چه بسیار معتادانی كه پس از ابتلا به اعتیاد به دلیل سكته مغزی یا قندخون و فشار خون بالا در بیمارستان بستری شده اند.
تنها تریاك و هروئین و مشتقات آنها اعتیادآور نیستند، بلكه داروهایی مثل ترامادول، دیفنوكسیلات، كدیین ها و تمام داروهایی كه پایانشان به «زپام» ختم می شوند، مانند: كلردیازپوكساید، فنوباربیتال، آلپرازولام هم از جمله داروهای اعتیادآورند كه درمانشان به شدت دشوار است.

بسیاری از افراد فكر می كنند كه فروشندگان موادمخدر ظاهری ژولیده و كثیف و با چهره ای زمخت شبیه آدم بدهای فیلم ها دارند، اما آنها نمی دانند كه بسیاری از معتادان نخستین بار از یك دوست صمیمی یا بستگان نزدیك موادمخدر را گرفته اند. پس در مورد موادمخدر به هیچ كس اعتماد نكنید.

موادمخدر در قالب های جدید
در حال حاضر سوداگران موادمخدر را در قالب برخی مواد خوراكی وارد جوامع می كنند. جالب اینكه بسیاری از این مواد همچون كریستال، دیفنوهاك، رابسون و... براحتی در مایعاتی همچون نوشابه حل می شوند و به سختی قابل شناسایی هستند. این مافیا موادمخدر جدید از جمله دستمالهای مرطوب مخدر را برای مرطوب نگه داشتن و لطافت پوست در پوشش لوازم بهداشتی و برخی دیگر از روانگردان ها را هم در قالب قرص های ضداعتیاد و حتی آدامس و شكلات رواج داده اند. البته وجه مشترك تمام این كالاها داشتن مارك های عجیب و غریب و نداشتن هیچ نوع علامت سازمان بهداشتی و كد پیگیری درج شده بر آنهاست.

استفاده از این نوع دستمال ها بین دختران جوان رواج بیشتری داشته و از راه خون جذب بدن شده و توهم كاذب ایجاد می كند. آنچه مسلم است، این است كه جوانان نباید فریب نامهای مختلف موادمخدر را بخورند چرا كه مواد جدید از همان مواد مرگ آور قدیمی تهیه می شوند و نباید حتی از روی كنجكاوی و ساده لوحی به طرف این گونه مواد رفت.
یكی از موادمخدر كه در بازار قاچاق عرضه می شود، آیس، شیشه و یا كریستال است. این ماده ظاهری شبیه شیشه ای كه خرد و پودر شده باشد و یا تكه های ریز یخ و خرده های نبات دارد. مهم ترین تركیب این ماده مخدر آمفتامین است.

 سابقه تولید و مصرف آمفتامین به قبل از جنگ جهانی دوم می رسد. كه در آن زمان به عنوان یك داروی مؤثر در رفع افسردگی سربازانی كه مشغول جنگ بودند، یا نیروهایی كه قرار بود چندین شبانه روز را پیوسته به نبرد مشغول باشند و فرصت استراحت نداشتند، استفاده می شد. با گذشت زمان و مشخص شدن عوارض آن، كاربردش به عنوان دارو كنار گذاشته شد. اما تولیدكنندگان موادمخدر از این ماده در تهیه موادمخدر استفاده كردند. اولین ماده مخدری كه از آمفتامین به دست آمد و در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گرفت، اكستازی است. اكستازی به عنوان یك ماده انرژی زا مصرف می شود.

 متأسفانه یكی از باورهای غلط مصرف كنندگان این ماده این است كه آن را به عنوان قرص شادی می شناسند. در حالی كه این ماده از خود هیچ گونه انرژی و شادی ندارد و انرژی ذخیره شده جسم را به یكباره آزاد می كند در حالی كه انرژی بایستی در طول چندین شبانه روز مصرف شود. اما بعد از اتمام اثر آن، مصرف كننده به شدت احساس ركود و خستگی می كند و این آغازی است برای مصرف دوباره تا اعتیاد كامل.

شیشه به ندرت به روش جذبی از طریق پوست مصرف می شود و عوارض حاصل از مصرف این ماده تقریبا شبیه هیچ ماده مخدر دیگری نیست و عوارض مصرف آن نیز بسیار خطرناك و سنگین است. شیشه یك ماده مخدر بسیار قوی و خطرناك است و اعتیاد آن در مقایسه با مواد مخدر شناخته شده نظیر تریاك و هروئین بسیار سنگین تر و خطرناك تر است. اما هر نوع اعتیادی قابل درمان است. هم اكنون بسیاری از مصرف كنندگان شیشه از طرق مختلف به درمان قطعی رسیده اند.
در حال حاضر موثرترین درمان برای معتادان به شیشه، این است كه به بیمار كمك شود تا به اصلاح نحوه تفكر، انتظارات و رفتارهای خود بپردازد. در عین حال مهارت های مقابله با فشار روانی در زندگی را در خود تقویت كند. اگرچه درمان دارویی اختصاصی برای اعتیاد به شیشه وجود ندارد، اما استفاده از داروی ضدافسردگی در درمان علایم افسردگی افرادی كه اخیراً مصرف این ماده را كنار گذاشته اند، مفید است.

كراك هم از مشتقات هروئین است و در صورتی كه به صورت علمی تولید شود، از تصفیه هروئین به دست می آید. كراك ماده ای بی بو است، مصرف آن راحت است درست برخلاف مصرف تریاك یا هروئین.
كراك 80 برابر هروئین قدرت تخریبی بر فكر، مغز و اعصاب دارد و عاقبت آن مرگی فجیع است.

تناسب اندام به قیمت اعتیاد
برخی سوداگران در تبلیغات خود، جوانان را به بهانه كاهش وزن سریع نسبت به مصرف شیشه و دیگر مواد مخدر تشویق می كنند. از آنجایی كه جامعه در حال حركت به سمت چاقی است و مردم برای كاهش وزن به دنبال راهكارهایی هستند، این مافیا در تبلیغات خود جوانان را به بهانه كاهش وزن سریع نسبت به مصرف این مواد سوق داده اند.از سوی دیگر یكی از مشكلاتی كه بسیاری از ما دچار آن هستیم، این است كه برای رسیدن به اهداف خود عجله می كنیم. بنابراین برخی جوانان از شیشه برای لاغری استفاده می كنند در حالی كه از زیان های آن بی اطلاع هستند.
از عوارض مصرف مواد مخدر به ویژه كریستال و شیشه می توان به بروز رفتارهای خشونت آمیز، اضطراب، بی خوابی همراه با كاهش وزن، افزایش فشار خون اشاره كرد كه می تواند منجر به سكته و مرگ شود، مشكلات تنفسی، بی اشتهایی، روان پریشی، اختلالات خلقی نیز از دیگر عواقب آن است. علت اصلی گرایش برخی از اشخاص به این مواد به منظور لاغری، نداشتن اطلاعات لازم از پیامدهای مخرب آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha