سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 39560
سلامت نیوز: مواد آرایشی که در گذشته‌ی نه چندان دور منحصر به اقلام بسیار کمی مانند روژ گونه، روژ لب، سرمه، حنا، و رنگ مو می‌شد، امروزه به صورت یک صنعت پر رونق با سود کلان در آمده و اقلام آن روز به روز افزایش می‌یابد. به طوری که برای هر عضوی از اعضای بدن، چندین‌ رقم مواد آرایشی یافت می‌شود مانند خط چشم، سایه، ریمل، پاک کننده‌ی آرایش چشم، کرم زیر چشم، کرم ضد کبودی زیر چشم، انواع کرم پودر مایع و جامد، عطر، اسپری، شیر پاک کن و .... در ضمن در آن روزگاران مصرف مواد آرایشی تقریباً منحصر به خانم‌های جوان بود. آن هم در ایام مخصوص مانند موقع ازدواج، جشن‌ها و اعیاد. اما رفته رفته مصرف مواد آرایشی در خانم‌های جوان به امری روزمره تبدیل گردید و کم کم شامل خانم‌های مسن و بالاخره مردان هم شد. در سال‌های اخیر متأسفانه تبلیغات مواد آرایشی سمت و سوی خود را متوجه دختران جوان و بچه‌سال کرده است.
به گزارش سلامت نیوز به  نقل از هفته نامه پزشکی امروز طوری که دختران کم سن و سال با انواع آرایش چشم و لب و چهره و مو باعث حیرت و تعجب می‌شوند.
در سال ‌های اخیر، سن و سال مواد آرایشی پایین آمده به طوری که دامنگیر دختران کم سن و بچه‌سال ‌هم گردیده است.
گر چه آراستگی و آرایش متناسب با زمان و مکان در مورد خانم‌ها امری پذیرفته و حاکی از نظم و ترتیب و پاکیزگی است ولی سرایت آن به دختران بچه‌سال امری ناپسند و دارای عواقب منفی است که به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد.

نگاهی به علل و شیوع مواد آرایشی در دختر بچه‌ها

1-       بچه‌ها علاقه‌ی شدیدی به تقلید دارند واین حس تقلید قوی دربسیاری از امور مانند فراگیری صحبت وتکلم، خواندن و نوشتن، یادگیری سایر ضروریات روزمره نقش بسیار مفیدی دارد. ولی اگر در کنترل و جهت‌دادن به این حس مراقبت صورت نگیرد به سوی امور منفی هدایت می‌شود، که یک نمونه‌ی آن مصرف مواد آرایشی به تقلید از مادر، خواهر بزرگتر و مردم کوچه و بازار و رسانه‌های عمومی مانند تلویزیون و نشریات است.
2-       بچه‌ها علاقه‌ی شدیدی دارند که هرچه زودتر بزرگ شوند، بنابراین هرگاه بتوانند با روش‌‌های ساده مانند مصرف مواد آرایشی با کشیدن سیگار و رانندگی و غیره ادای بزرگ‌تر‌ها را در آورده‌و به آن‌ها شبیه شوند، از آن هیچ ابایی ندارند.
3-       عموم فرزندان آدم به خصوص دختران جوان حتی از سنین بسیار کم از اینکه نا زیبا باشند هراس دارند و به هر وسیله‌ی صحیح یا غلط، متناسب و یا غیر متناسب دست می‌زنند تا زیباتر جلوه کنند و بیشتر جلب توجه نمایند.
4-       صنایع آرایشی برای تأمین منافع روز افزون و میلیاردی خود از هیچ تبلیغی فروگذار نمی‌کنند. مثلاً با انتخاب اشخاص خوش لباس و خوش قد و بالا در فیلم‌ها و مجالس و محافل و یا از طریق رسانه‌های عمومی و شبکه‌های ارتباط جهانی چنان محصولات مورد نظر خود را زیرکانه به خورد جامعه می‌دهند، که به طور ناخودآگاه در ذهن عده‌ی بی‌شماری از مردم به صورت الگو و مد حک می‌شود.
5-       مصرف تدریجی و روز افزون مواد آرایشی کم کم به صورت عادت در آمده و سر و وضع آرایش شده به صورت جزئی از تصویر ذهنی شخص از فیزیک بدن خودش در آمده و ملکه‌ی ذهن او می‌گردد. یعنی اگر روزی آرایش‌های لازم را نکند در تصویر ذهنی خود احساس نقص می‌کند و در نتیجه سطح روحیه و اعتماد به نفس او پایین آمده، منجر به کاهش فعالیت‌های اجتماعی و گوشه‌گیری و منزوی شدن او می‌گردد. لاجرم مانند شخص سیگاری یا معتاد مواد آرایشی هم به تدریج جزو لاینفک زندگی آنها می‌شود.
6-       هرشخص نسبت به کلیه‌ی اعضاء و جوارح و شکل و شمایل خود در آینه‌ی ذهنش تصویری دارد که آن را در اصطلاح Body Image می‌نامند، به عبارت دیگر در درون ذهن هر شخص آینه‌یی موجود است و همانطور که شخص در آینه‌ی‌ میز توالت چهره‌ی خود را می بیند در آینه‌ی درونی و ذهنی خود هم عکس ‌و یا تصویری را به صورت الگو برای خود ذخیره‌ کرده است. قیاس کردن چهره‌ی‌ بی‌آرایش در آینه با تصویر ذهنی که به تدریج در ذهن شخص به صورت الگو در آمده است، سبب می‌شود تا شخص سعی نماید با خود آرایی و مصرف مواد آرایشی هر چه بیشتر خود را با الگویی که تبلیغات به او القا کرده نزدیک سازد تا او هم مورد توجه بیشتر و تحسین اطرافیان قرار گیرد.
7-       مصرف یک ماده‌ی آرایشی مثلاً لاک ناخن در یک دختر بچه انگیزه‌یی می‌شود برای مصرف روژ لب، روژ گونه و آرایش چشم و ابرو و مژه و کم کم مصرف مواد آرایشی ساده تبدیل به مصرف مواد آرایشی مارک‌دار می‌شود این دور و تسلسل بی‌پایان همچنان ادامه خواهد داشت و سنگینی و پی‌آمد عوارض آن ابعاد مختلف زندگی شخص و خانواده‌ها را تحت تأثیر منفی خود می‌گذارد.

پی آمد مصرف مواد آرایشی در خردسالان

1-       مصرف مواد آرایشی در دختران خردسال سبب می‌شود امر آرایشی در آنها نهادینه شده و ملکه‌ی ذهن آنها گردد، لاجرم هر روز مقدار زیادی از وقت آنها که باید صرف امور مهم‌تر مانند فراگیری مسائل علمی، اخلاقی، هنری، ورزشی و خانه‌داری گردد، صرف تهیه‌ی مواد آرایشی و انتخاب نوع آن و شناسایی محل‌های فروش آن و سپس یادگیری نحوه‌ی استفاده و بالاخره پاک کردن آنها می‌شود.
نتیجه‌ی‌ چنین عملی این است که به جای آنکه یک دختربچه‌ را به صورت یک دختر جوان زیرک و دانا و تحصیل کرده و خانه دار و با کمال تحویل اجتماع دهیم، یک دختر بچه‌ را به شکل یک اسباب بازی عروسکی که تنها هنرش مصرف و نمایش است در آورده‌ایم.
2-       تهیه‌ی مواد آرایشی مورد نیاز سبب خالی شدن جیب‌ خانواده‌ها و ایجاد ثروت‌های باد آورده برای تولید کنندگان آن می‌شود. فشارمالی شدید در خانواده‌های متوسط و کم درآمد عوارض و پی‌آمدهای منفی خود را خواهد داشت که بحث آن طولانی است.
3-       باوجود آنکه مصرف مواد آرایشی در دختر بچه‌ها به نظر امر ساده‌یی است و ممکن است ظاهراً مانع چندانی نداشته باشد ولی توجه شخص به خودآرایی، موجب هدایت تدریجی او به سالن‌های آرایشی برای آرایش مو و ناخن و صورت و سپس تهیه‌ی لباس مناسب با آن و بعد از آن مراجعه برای تغییر شکل بینی و بالا کشیدن ابرو، بزرگ یا کوچک کردن سینه‌ها و باسن‌ و غیره خواهد شد.
4-       مصرف زودرس مواد آرایشی سبب جهش ناگهانی و بی‌تناسب یک دختر بچه‌ از حالت کودکی به حالت بزرگسالی می‌شود و بنابراین به طور ناخواسته شخص دوران کودکی خود را که بهترین دوران عمر از نظر سازندگی فکری و ذهنی است از دست داده و یک روز چشم باز کرده و متوجه می‌شود که این دوره‌ی بی‌نظیر از زندگی خود را گم کرده است و ای بسا همراه با از دست دادن این قسمت گران بهای عمر خیلی از ارزش‌های عاطفی و ذهنی را که باید دراین دوران تکامل پیدا می‌کرد نیز از دست داده است.
 
لازم به تذکر و یادآوری است که اهمیت و ارزش دوران کودکی در تکامل جسمی و فکری به قدری است که جامعه‌شناسان و روانشناسان معتقدند باید نهایت سعی به عمل آید تا افراد جامعه بتوانند این دوران را به قدر کافی و لازم هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی تجربه نمایند زیرا متوجه ‌شده‌اند از دست دادن و یا عبور سریع از این دوره نقص خطرناکی برای زندگی شخصی و اجتماع به بار می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha