سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 39564
سلامت نیوز: زمستان آمده است. صبح‌ها همه جا یخ می‌بندد و پوست‌تان دوباره خشك، كدر و پژمرده می‌شود. چاره چیست؟ زمستان است دیگر! این مشكل برای اكثر ما وقتی اتفاق می‌افتد كه دمای هوا و به دنبال آن رطوبت كاهش پیدا می‌كند، كه نتیجه آن پوستی خشك است. وقتی پوست خشك باشد، ضعیف می‌شود و در معرض ابتلا به دیگر مشكلات پوستی قرار می‌گیرد. حالا ما برای مقابله با سرما وسایل گرمایشی را روشن می‌كنیم و مشكلات بیشتر هم می‌شوند.

«جف مور» مدرس داروسازی در دانشگاه علوم فیلادلفیا این‌گونه توضیح می‌دهد: در دوره‌ای كه سرما همه جا را افسون كرده، پوست شما به طور مداوم زیر رگبار این سوز و سرماست به همین دلیل خشك می‌شود و شدیدا مستعد ابتلا به عفونت خواهد بود. ترك، زخم، پوسته پوسته‌شدن و خارش پوست از علایم پوست خشك در زمستان است. برای بازگشت شفافیت و خوش‌آب و رنگی پوست‌تان كافی است چند مراقبت ویژه پوست را كه در زیر آمده است انجام دهید:

مرطوب‌سازی- از درون
به مقدار زیاد مایعات بنوشید. وقتی بدن شما بی‌آب نباشد، پوست‌تان هم مرطوب می‌شود. با مصرف شش‌-هشت لیوان آب در روز تغییرات را متوجه می‌شوید.

مرطوب‌سازی- از بیرون
كرم‌های مرطوب‌كننده برای پوست سدی می‌سازند كه در برابر خشكی از آن محافظت می‌كنند و در عین حال مرطوب نگهش می‌دارند و اگر پوست خشك باشد، مداوایش می‌كنند. همیشه بعد از حمام، تا زمانی كه پوست‌تان مرطوب است از محصولات مرطوب‌كننده استفاده كنید. بهتر است مواد تشكیل‌دهنده این محصولات روغن درخت «شی» (روغن درخت قلم آفریقایی) یا پارافین باشد.

حمام داغ و طولانی ممنوع
هر چقدر هم در وان آب داغ دراز كشیدن و دوش طولانی گرفتن لذت‌بخش باشد، به اینكه پوست‌تان رطوبتش را به طور كلی از دست بدهد، نمی‌‌ارزد. بهترین حالت این است كه آب را معتدل نگه دارید و سریع دوش بگیرید. و اگر به حمام در وان علاقه دارید، آب را ولرم كنید و برای نرم كردن پوست خشك، در كیسه‌ای نخی مقداری حریره جو دوسر بریزید و داخل وان بگذارید.

پوست‌تان را با ملایمت خشك كنید
دكتر «الا تومبز» متخصص پوست می‌گوید: بعد از دوش گرفتن یا حمام، برای خشك كردن بدن‌تان، با حوله ضربه‌های آرام و كوچك به پوست‌تان بزنید. حوله را روی پوست‌تان نكشید. این كار باعث كنده شدن سلول‌های پوستی و از بین رفتن روغن‌های حمام كه جذب پوست شده‌اند، می‌شود.

لایه‌برداری، لایه‌برداری و باز هم لایه‌برداری
لایه‌برداری پوست به طور مرتب، باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و رشد سلول‌های جدید می‌شود و همچنین جذب مرطوب‌كننده‌ها را افزایش می‌دهد.

از صابون‌هایی كه مواد تشكیل‌دهنده آن شیمیایی است استفاده نكنید
به طور كلی محصولاتی كه در آنها از نگهدارنده و عطر و اسانس استفاده می‌شود، رطوبت پوست را از بین می‌برند. در عوض محصولات مشابهی كه مواد تشكیل‌دهنده آن گلیسرین یا روغن‌های طبیعی مثل روغن آووكادو یا روغن كاكائو هستند، رطوبت را حفظ می‌كنند.

مرطوب‌سازی هوا
لازم نیست هزینه زیادی بپردازید و یك دستگاه بخور ‌گران‌قیمت بخرید تا هوایی را كه توسط وسایل گرمایشی خشك شده است، مرطوب كنید. كافی است حوله‌ای خیس را روی رادیاتور آویزان كنید یا یك كاسه آب را نزدیك رادیاتور‌ها قرار دهید. این كار را برای اتاق خواب به‌خصوص شب‌ها قبل از خواب انجام دهید.

در استفاده از ضدآفتاب خساست به خرج ندهید
ضدآفتاب فقط برای روز‌های گرم و آفتابی تابستان نیست، آفتاب زمستانی هم می‌تواند به پوست شما صدمه بزند. نیم‌ساعت قبل از اینكه از خانه خارج شوید كرم ضدآفتاب را به پوست‌تان بمالید و اگر قرار است ساعات طولانی خارج از منزل باشید، هر چند ساعت یك‌ بار تمدیدش كنید.

دستكش بپوشید
پوست دست نازك‌تر از پوست هر جای دیگر بدن است و به سختی مرطوب می‌ماند كه منجر به خارش و ترك آن می‌شود. بنابراین قبل از اینكه از خانه خارج شوید به پوست دست‌تان كرم مرطوب‌كننده بمالید و روی آن دستكش بپوشید.

از پاك‌كننده‌های شیمیایی استفاده نكنید
اگر پوست‌تان خشك است از لایه‌بردارهای شیمیایی، ماسك و تونر‌های حاوی الكل كه رطوبت و چربی حیاتی پوست را از بین می‌برند، استفاده نكنید. در عوض از شیر پاك‌كن و روغن‌های پاك‌كننده ملایم استفاده كنید.
«مور» می‌گوید: نكته مهم این است كه آنقدر این كار را به تعویق نیندازید كه دیگر دیر شده باشد. هر چقدر زودتر همه این نكات را با هم در زندگی روزمره خود به كار ببندید، بهبود بهتری را خواهید دید.
اگر پوست‌تان را نادیده می‌گیرید و تنها كاری كه برای پوست‌تان انجام می‌دهید آرایش است، بد نیست بدانید كه پوست هم یكی از عضو‌های بدن است و درست مثل بقیه آنها به مراقبت و توجه مداوم احتیاج دارد.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha