سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 39565

مطالعات نشان داده اند که گیاهان خانواده براسیکا(Brassica) مانند کلم برگ، گل کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ از مبتلاء شدن به سرطان روده جلوگیری می نمایند.

سلامت نیوز: مطالعات نشان داده اند که گیاهان خانواده براسیکا(Brassica) مانند کلم برگ، گل کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ  از مبتلاء شدن به سرطان روده جلوگیری می نمایند.

همچنین تحقیقاتی که بر روی خاصیت ضد سرطانی کلم انجام گرفته است نشان داده است، زنانی که گیاهان خانواده براسیکا را به میزان زیاد مصرف می نمایند، احتمال ابتلاء به سرطان سینه در آنهاکاهش می یابد.

مواد لازم:

کلم  1 عدد ۱(تا ۵/۱ كیلوگرم )
گوشت سینه مرغ  ۵ /.كیلوگرم
سیب زمینی پخته شده ۳ عدد كوچك
زنجبیل یك سوم قاشق چایخوری
قارچ ریز شده ۲۵۰ گرم
پیازچه  ۵ عدد
نمک و فلفل  به مقدار لازم
سیر ۲ حبه

طرز تهیه:

یك قابلمه بزرگ را آب كرده و روی حرارت قرار می دهیم تا آب جوش آید، ۳ قاشق غذاخوری پر نمك داخل آن ریخته و برگ های اطراف كلم را جدا كرده تا به برگ های تازه برسیم، سپس آن را با كارد تیز جدا می كنیم و داخل آب جوش حدود چند ثانیه قرار می دهیم.

سپس از داخل آب جوش آن را بیرون آورده و داخل ظرفی كه محتوی آب سرد است قرار می دهیم، ورقه های برگ كلم را از داخل آب سرد بیرون آورده و روی پارچه ای تمیز پهن می كنیم و روی آن را می اندازیم.

حال گوشت سینه مرغ را ریز خرد كرده و قارچ را ریز خرد می كنیم، پیازچه ها را ریز خرد كرده، سیب زمینی پخته شده را از رنده درشت رد كرده و قسمت وسط كلم را ریز خرد می كنیم، حدود یك لیوان این مواد را در ظرفی ریخته و نمك و فلفل و زنجبیل و سیر را اضافه می كنیم و با دست، مایه را مخلوط می كنیم.

مواد آماده پیچیدن است، برگهای آماده را برداشته و یك قاشق از مواد را داخل برگ كلم قرار داده و آن را می پیچیم، دلمه های پیچیده شده را در ظرف مخصوص قرار داده و داخل قابلمه ای كه در آن آب است قرار می دهم و روی حرارت می گذاریم. در ظرف را بسته تا با بخار آب دلمه ها پخته شوند، پس از۲ ساعت با حرارت متوسط دلمه آماده است.

سس مخصوص روی دلمه:

1عدد پیاز بزرگ كه ریز خرد كرده ایم همراه با ۲ قاشق روغن كمی تفت می دهیم، آن گاه حدود ۲۰۰ گرم قارچ ریز شده را به آن اضافه می كنیم و كمی با پیازها تفت می دهیم.

حدود ۵/۱ تا ۲ لیوان آب به آن اضافه كرده و یك عدد سیب زمینی كوچك را با رنده ریز خرد كرده و همراه با نمك و فلفل به مخلوط بالا می افزائیم تا پخته شود و كمی غلیظ شود، سپس ۲ قاشق غذاخوری خامه با آن مخلوط می كنیم و پس از یكی دو جوش شعله را خاموش كرده و مایه را با كیسه له می كنیم، سس شما آماده است و روی دلمه های پخته شده بریزید.

منبع: بیتوته
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha