سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 39568
سلامت نیوز: مادران باردار به این نکته توجه داشته باشند که ماساژ، اسپاسم عضلات را بهبود می بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، یک کارشناس مامائی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این مطلب که گرفتگی عضلات پا در زمان حاملگی (كرامپ یا اسپاسم) ، به احتمال زیاد ناشی از اضافه وزن حاملگی است، اظهارداشت: این گرفتگی ها معمولاً در سه ماهه ی دوم شروع و در ادامه ی حاملگی بدتر می شود.

صدیقه علیشاهی افزود: فشار رحم بر روی عروق خونی كه خون را از پاها به سمت قلب بر می گردانند و نیز بر روی اعصابی كه از تنه به سمت پاها می روند، ممكن است كرامپ عضلانی را تشدید كند.

وی با تاکید بر این مطلب که بهتر است در زمان حاملگی كلسیم كافی مصرف شود. گفت: در صورتی كه كلسیم كافی مصرف نشود، كلسیم مورد نیاز جنین از استخوان های مادر تأمین می شود و این مسئله سبب افزایش خطر ابتلا به پوكی استخوان در سنین بالاتر می شود. در واقع، بهتر است از مصرف هر گونه ویتامین یا داروی گیاهی بدون مشورت با پزشك خودداری كنید.

وی ضمن اشاره به راهکارهای بهبود گرفتگی عضله در دوران بارداری تصریح کرد: از ایستادن یا نشستن طولانی مدت، به صورتی كه پاهایتان را روی هم انداخته اید، خودداری كنید.

علیشاهی همچنین توصیه کرد: در طول روز و چند بار قبل از خواب عضلات پشت ساق پا را بكشید. در حالیكه نشسته اید، یا در حال تماشای تلویزیون هستید، و یا دارید شام می خورید، مچ پا را بچرخانید و انگشتان پاهایتان را تكان دهید. هر روز كمی قدم بزنید، مگر آنكه پزشك، شما را از فعالیت منع كرده باشد.

وی با تاکید بر اینکه زنان باردار سعی كنند خیلی خود را خسته نكنند متذکرشد: به پهلوی چپ دراز بكشید تا جریان خون پاها بهتر باشد. مایعات به اندازه كافی مصرف كنید. قبل از خواب یك وان آب گرم بگیرید، چون به شل شدن عضلات كمك می كند. شواهدی دال بر این مسئله وجود دارد كه مصرف قرص های كمكی حاوی منیزیم، به علاوه ویتامین های زمان حاملگی ممكن است سودمند باشند.

این کارشناس مامایی همچنین توصیه کرد: قبل از مصرف هر داروی تكمیلی با پزشك خود مشورت كنید. اگر عضله پایتان گرفت، بلافاصله عضلات پشت ساق پا را بكشید: برای این كار پایتان را صاف كنید و آرام انگشتان را به طرف ساق پا خم كنید. این كار ممكن است ابتدا كمی دردناك باشد، ولی اسپاسم را برطرف می كند و درد كم كم از بین می رود.

وی افزود: ماساژ عضلات دچار اسپاسم و همچنین گرم كردن با كیسه آب گرم هم می تواند به از بین رفتن اسپاسم عضلانی كمك كند. چند دقیقه قدم زدن هم می تواند كمك كننده باشد.

این کارشناس مامایی در ادامه افزود: در صورت از بین نرفتن اسپاسم عضلانی باید به پزشك مراجعه كرد زیرا در بعضی موارد نادر این مسئله ممكن است ناشی از گیر كردن لخته خون در عروق باشد كه مسئله ای بسیار مهم بوده و می تواند جان مادر را به خطر اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha