سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ایران جزو 20 کشور نخست مصرف غیرمنطقی داروهای آنتی بیوتیک است بطوریکه حدود 40 درصد داروها در مراکز درمانی کشور مصرف می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر احمد شیبانی در نخستین جشنواره کشوری حاکمیت بالینی که روز سه شنبه در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد به قیمت پایین دارو در کشور اشاره کرد و گفت: حدود 70 تا 75 هزار تومان (50 دلار) مصرف سرانه ریالی دارو در ایران است. در زمینه مصرف آنتی بیوتیکها که ارزبری بالا داشته‌ و گران قیمت نیز هستند باید گفت که متاسفانه ایران جزو 20 کشور نخست مصرف غیرمنطقی این داروهاست. مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیکها مقاومت به داروهای ضد میکروبی را سبب شده است این موضوع موجب شده تا حتی نسل‌های جدید آنتی بیوتیک‌ها هم پاسخگو نباشند.
وی با اشاره به مصرف دارو در بیمارستانها و مراکز درمانی افزود: حدود 40 درصد سهم مصرف دارو از نظر عددی در بیمارستانها و مراکز درمانی است. البته این سهم از نظر ارزشی و ریالی به مراتب بالا است چرا که عمدتا داروهای تخصصی و هایتک در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
شیبانی با بیان این مطلب که مقابله با مصرف بی‌رویه داروها عزم ملی و جامعه پزشکی را می‌طلبد، به مقوله مدیریت خطر و تعامل با بیمار در مبحث حاکمیت بالینی اشاره کرد و گفت: 50 درصد خطاهای پزشکی در مراکز درمانی مربوط به داروست. مدیریت این موضوع نیز با فردی است که خدمات دارویی را ارائه می‌دهد یعنی داروساز بالینی.
 
وی ادامه داد: متاسفانه در زمینه تربیت داروساز بالینی آنطور که باید موفق نبوده‌ایم و تنها 10 بیمارستان کشور که عمدتا در تهران هستند از بخش مراقبت ویژه دارویی برخوردارند.
 
شیبانی با اعلام اینکه جای بخش مراقبتهای ویژه دارویی به شدت در بیمارستانهای کشور خالی است، افزود: این بخش می‌تواند به بیمار مشاوره دهد و عوارض دارویی را گوشزد کند. یکی از مسائل در ارتباط با خطاهای دارویی آن است که اصلا برای بیمار مشاوره‌ای در مورد دارو صورت نمی‌گیرد. اگر بخواهیم این خطر را مدیریت کنیم باید افراد و عوامل آن را نیز داشته باشیم که یکی از این عوامل داروساز بالینی است.
 
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به هزینه‌های زیاد دارو گفت: اگر نتوان مصرف دارو را مدیریت کرد هم از نظر سلامتی و هم از نظر اقتصادی با مشکل مواجه می‌شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha