سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 39573

مصرف موز به سبب ایجاد انرژی فراوان و نیز مواد معدنی ارزشمندی همچون پتاسیم، در بین ورزشكاران بسیار رایج است.

سلامت نیوز: موز منبعی غنی از ویتامینهای ۶ا و ئ، فیبرهای محلول در آب، پتاسیم و قندهای طبیعی میباشد. این میوه در میان تمامیافراد، از خردسالان گرفته تا سالمندان، محبوبیت فراوانی دارد و یک ماده غذایی بسیار سودمند است.
 مصرف موز به سبب ایجاد انرژی فراوان و نیز مواد معدنی ارزشمندی همچون پتاسیم، در بین ورزشكاران بسیار رایج است. موز را میتوان به غلات صبحانه، برخی ساندویچها، و انواع سالاد شیرین افزود و طعم آنها را بهبود بخشید.

موز حاوی انرژی فراوانی است كه آزاد سازی آن پس از مصرف، به آهستگی صورت میگیرد و بنابراین نسبت به نوشیدنیهای حاوی قند و محصولات قنادی كه جذب و ورود قند آنها به خون با سرعت انجام میشود، ارجحیت دارد. از آنجایی كه موز منبع بسیار خوب ویتامین ۶ا است و حاوی مقادیر اندكی ویتامین ئ نیز میباشد، میوهای منحصر به فرد و غیرمعمول محسوب میشود، چرا كه میوهها اصولا فاقد ویتامینهای یاد شده هستند. ویتامین ۶ا (پیریدوكسین) نقش مهمی در متابولیسم پروتئین دارد و باعث سلامت پوست و دستگاه عصبی میگردد. سایر ویتامینهای گروه ا و مواد معدنی موجود در موز نیز برای آزادسازی انرژی غذاها لازم میباشند.

میوه ای با كاربردهای گوناگون
كاربرد موز منحصر به خوردن مستقیم و یا استفاده از آن در سالاد مخلوط میوهها نیست. در واقع كاربردهای فراوان دیگری نیز دارد; از جمله استفاده از شیرینی طبیعی این میوه و نیز پوره آن كه همراه با پنیر كمچرب نرم برای تهیه رویه انواع شیرینی و بیسكوئیت مورد استفاده قرار میگیرد.
حدود ۷۰ درصد از قند موز را سوكروز، ۲۰ درصد را گلوكز، و ۱۰ درصد را فروكتوز تشكیل میدهد. فروكتوز همان قند میوه و شیرینترین قند موجود در طبیعت میباشد. موز میوهای با طعم شیرین و مطبوع است و میتواند به عنوان میانوعدهای سالم مورد مصرف قرار گیرد. موز خشک نیز بسیار سودمند است و به دلیل طعم شیرینش میتواند در تهیه انواع كیک به كار رود. غلظت پتاسیم نیز در موز خشک بسیار بیشتر از موز تازه است.

غذایی مناسب برای از شیرگرفتن كودكان
بسیاری از مردم موز را دوست دارند. یكی از دلایل اصلی این علاقه، هضم و جذب آسان این میوه است. این امر سبب میشود كه موز، غذایی مناسب هنگام از شیر گرفتن كودكان نیز به شمار آید. معمولا در پایان شش ماهگی، تغذیه انحصاری كودک با شیر مادر به پایان میرسد و به تدریج غذاهای جامد وارد برنامه غذایی او میشود كه پوره موز نیز میتواند انتخابی مناسب برای این امر باشد. از حدود نه ماهگی كه غذاهای قابل نگه داشتن با انگشت وارد برنامه غذایی كودک میشوند، تكههای كوچک و نرم موز كه قابل مكیده شدن و جویدن توسط كودكان هستند نیز میتوانند به دست آنها داده شوند.

فواید موز برای سلامت انسان
فیبرهای محلول موجود در موز، باعث تغذیه و حفظ سلامت فلور میكروبی روده میشوند.
این فیبرها، انواعی از باكتریها را كه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و كمک به هضم غذا میشوند را نیز مورد حمایت قرار میدهند.

نكات تكمیلی درخصوص موز
مصرف موز در حین فعالیتهای بدنی و ورزش، سبب افزایش انرژی افراد میشود.
جایگزین مناسبی برای نوشیدنیهای گرانقیمت ورزشی است و سبب بازسازی ذخایر انرژی بدن، پس از تخلیه آنها در پی انجام فعالیتهای ورزشی سنگین میشود. به منظور بازسازی ذخایر بدن، نوشیدن دست كم یک لیوان آب همراه با خوردن موز توصیه میشود.
هضم موز بسیار آسانتر از هضم میانوعدههای حجیم است. بنابراین، هنگامیكه به منظور تاٴمین انرژی باید به فاصله كوتاهی قبل از شروع ورزش غذا بخورید، مصرف موز بسیار مناسبتر خواهد بود. در ضمن موز بر خلاف سایر میوه‌ها، اگر خام مصرف شود ناراحتی گوارشی ایجاد نكرده و یا آن را تشدید نمی نماید.

افزایش نیرو
یک عدد موز و یک لیوان آب، بسیار ارزانقیمتتر از هر نوشابه انرژیزای ورزشی است. در واقع شما چه در حال پیادهروی باشید، چه در حال انجام امور باغبانی یا شركت در یک مسابقه سنگین ورزشی و یا هر فعالت بدنی دیگر، میتوانید به جای مصرف نوشیدنیهای گرانقیمت ورزشی، از موز برای تاٴمین انرژی مورد نیازتان استفاده كنید. ضمنا، مصرف موز به جای نوشابههای انرژیزا، بسیار سالمتر و از نظر تغذیهای نیز بسیار ارزشمندتر است.

انرژی فوری
موز پایهای بسیار خوب برای تهیه نوشیدنیهای نرم و ملایم است. این نوشیدنیها از آب میوهجات، ماست یا شیر، همراه با پوره میوهها تهیه میشوند و موز میتواند جهت ایجاد طعم شیرین و بافت مناسب، در چنین نوشیدنیهایی مورد استفاده قرار گیرد.
برای تهیه یک نوشیدنی نرم سرشار از آهن، كلسیم و پتاسیم، كه برای سلامت دندانها و استخوانها و همچنین افزایش مقاومت در برابر سرماخوردگی مفید باشد، آب حدود ۱۵۰ گرم هویج و ۱۰۰ گرم پرتقال را با ۱۰۰ گرم موز و یک عدد برگه زردآلو مخلوط كنید و یک نوشیدنی مقوی و مغذی به دست آورید.
در پایان ذكر این نكته ضروری است كه افراد دارای اضافه وزن و برخی بیماران كلیوی لازم است جهت مقدار مصرف موز با متخصص تغذیه مشورت نمایند.

منبع: نشریه دنیای تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha