سلامت نیوز: رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینكه 50 درصد از خطاهای پزشكی در مراكز درمانی مربوط به داروست، گفت: جای بخش مراقبت‌های ویژه دارویی به شدت در بیمارستان‌ها خالی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دكتر احمد شیبانی در نخستین جشنواره كشوری حاكمیت بالینی با انتقاد از مصرف غیرمنطقی و بی رویه دارو در كشور گفت: ایران در زمینه مصرف غیرمنطقی و بی رویه دارو در دنیا سرآمد است كه این موضوع جای تاسف دارد.

وی به قیمت پایین دارو در كشور اشاره كرد و گفت: حدود 70 تا 75 هزار تومان (50 دلار) مصرف سرانه ریالی دارو در ایران است. در زمینه مصرف آنتی بیوتیك‌ها كه ارزبری بالا داشته‌ و گران قیمت نیز هستند باید گفت كه متاسفانه ایران جزو 20 كشور نخست مصرف غیرمنطقی این داروهاست. مصرف غیرمنطقی آنتی بیوتیك‌ها مقاومت به داروهای ضد میكروبی را سبب شده است این موضوع موجب شده تا حتی نسل‌های جدید آنتی بیوتیك‌ها هم پاسخگو نباشند.

شیبانی با اشاره به مصرف دارو در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی ادامه داد: حدود 40 درصد سهم مصرف دارو از نظر عددی در بیمارستان‌ها و مراكز درمانی است. البته این سهم از نظر ارزشی و ریالی به مراتب بالا است چرا كه عمدتا داروهای تخصصی و های‌تك در مراكز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقابله با مصرف بی‌رویه داروها عزم ملی و جامعه پزشكی را می‌طلبد.

شیبانی به مقوله مدیریت خطر و تعامل با بیمار در مبحث حاكمیت بالینی اشاره كرد و گفت: 50 درصد خطاهای پزشكی در مراكز درمانی مربوط به داروست. مدیریت این موضوع نیز با فردی است كه خدمات دارویی را ارائه می‌دهد؛ یعنی داروساز بالینی. متاسفانه در زمینه تربیت داروساز بالینی آنطور كه باید موفق نبوده‌ایم و تنها 10 بیمارستان كشور كه عمدتا در تهران هستند از بخش مراقبت ویژه دارویی برخوردارند.

وی در این باره ادامه داد: ارزیابی از خدمات دارویی بیمارستان‌ها تنها مربوط به داروخانه نیست. بلكه ارزیابی بخش مراقبت‌های ویژه دارویی است. جای بخش مراقبت‌های ویژه دارویی به شدت در بیمارستان‌های كشور خالی است. این بخش می‌تواند به بیمار مشاوره دهد و عوارض دارویی را گوشزد كند. یكی از مسائل در ارتباط با خطاهای دارویی آن است كه اصلا برای بیمار مشاوره‌ای در مورد دارو صورت نمی‌گیرد. اگر بخواهیم این خطر را مدیریت كنیم باید افراد و عوامل آن را نیز داشته باشیم كه یكی از این عوامل داروساز بالینی است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به هزینه‌های زیاد دارو ادامه داد: اگر نتوان مصرف دارو را مدیریت كرد هم از نظر سلامتی و هم از نظر اقتصادی با مشكل مواجه می‌شویم.

وی در پایان با اشاره به اقلام تجویزی در نسخ پزشكان گفت: حدود 49 درصد نسخه‌های پزشكان دارای داروی تزریقی هستند این در حالی است كه تجویز این داروها در بسیاری از موارد اصلا نیاز نبوده است. این موضوع آسیب جدی به سلامت مردم و اقتصاد سلامت وارد می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha