سلامت نیوز: وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت ظیفه ماست، تصریح کرد: بیماران نباید دچار سرگردانی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی در نخستین جشنواره کشوری حاکمیت بالینی که روز سه شنبه در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد با اشاره به تولید 96 درصد از داروهای مصرفی در داخل کشور افزود: تنها 4 درصد از داروهای مورد نیاز وارداتی هستند که برای تولید داخل این داروها سرمایه گذاری شده و از این موضوع حمایت می‌کنیم. بر اساس تلاشهای صورت گرفته 6 دارو با فناوری بالا در حال حاضر قابلیت رونمایی دارند که بزودی با حضور رئیس جمهور از این داروها رونمایی می‌شود. تولید داخلی این داروها هزینه‌های ارزی را بسیار کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به تلاشهای انجام شده در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور گفت: ایران در حال حاضر این امکان را دارد که از سایر کشورها نیز تربیت نیروی انسانی داشته باشد. تمام این دستاوردها باید در خدمت سلامت و رضایت مندی مردم باشد.

دستجردی با بیان اینکه وزارت بهداشت تاکید خاصی بر حوزه درمان دارد، ادامه داد: هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در زمینه سلامت باید کاهش یابد. کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت وظیفه ماست. باید رضایت مردم جلب شود و بیماران در حوزه‌ای که مراجعه می‌کنند دچار سرگردانی نشوند به این ترتیب اگر درمان را تنها در حوزه حاکمیت بالینی در نظر بگیریم به خطا نرفته‌ایم چرا که حاکمیت بالینی یعنی کلیت درمان و برنامه ریزی برای درمان.

وی ادامه داد: مسئولیت حاکمیت بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی با رئیس دانشگاه و دبیری آن با معاونت درمان است. بنابراین معاونتهای درمان دانشگاهها باید در راس این موضوع باشند. روسای دانشگاهها باید مقوله حاکمیت بالینی را وظیفه اصلی خود بدانند. ما سلامت و رضایت مردم را از شما می‌خواهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت برای ارائه خدمات سلامتی و جلب رضایت مردم با چالشهای فراوانی روبروست. مشکلات اعتباری و بودجه‌ای از جمله این چالشها هستند. برای ارائه خدمات سلامتی و جلب رضایت مردم همکاریهای بین بخشی لازم است. موضوعی که شاید از برخی بخشها نداشته باشیم. در مجموع در این فصل از وزارت بهداشت، حاکمیت بالینی و مدیریت درمان برای ما بسیار مهم است.
دستجردی افزود: امروز سلامت از بزرگترین دغدغه‌هاست بطوریکه پس از مسئله اشتغال امروزه مسئله سلامت مطرح است. سازمان جهانی بهداشت نیز عنوان کرده که دولت‌ها باید عهده دار مسائل سلامتی مردم باشند.
 
وی با تاکید بر لزوم برخورداری از راهنماهای بالینی مناسب ادامه داد: برخی از بودجه‌ها و اعتبارات مصرف شده ناشی از آن است که گایدلاین‌ها و راهنماهای بالینی صحیحی نداریم در این زمینه به تدوین راهنماهای بالینی مناسب پرداخت شده است. در مجموع اثر بخشی بالینی از مهمترین موارد کنترلی و حمایتی در حاکمیت بالینی است.
 
وزیر بهداشت با اشاره به مقوله مشارکت بیمار و جامعه در بحث حاکمیت بالینی ادامه داد: بر اساس تحقیقی که در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گرفته 95 درصد از بیماران از کیفیت خوب ارائه خدمات درمانی در بیمارستانهای دولتی راضی بوده‌اند و تنها پنج درصد از بیماران عنوان کرده‌اند که به دلیل هزینه‌های کم به بیمارستان‌ دولتی مراجعه‌ کرده‌اند این در حالی است که بیشترین شکایت بیماران ناشی از نحوه ارتباط پرسنل با بیمار بوده است. با اجرای حاکمیت بالینی می‌توانیم مشارکت، رضایت مندی و پاسخگویی به بیماران را به صد در صد افزایش دهیم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به مبحث آموزش و مهارت‌ آموزی در مبحث حاکمیت بالینی ادامه داد: آموزش در حاکمیت بالینی بسیار مهم است همچنین استفاده صحیح از اطلاعات در بیمارستان نیز مهم ترین ابزار حاکمیت بالینی در بیمارستان‌هاست. ممیزی بالینی نیز بر اساس استانداردها، عملکردها را ارزیابی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha