سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اعلام راه‌اندازی سامانه ملی مدیریت سرطان پستان گفت: با اجرای این سامانه در کشور بخش مهمی از هزینه درمان و داروی مبتلایان به این سرطان در کشور کاهش می‌یابد و هزینه‌های غیر ضرور حذف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس مرضیه وحید دستجردی امروز در حاشیه نخستین جشنواره کشوری حاکمیت بالینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس بند ب ماده ۳۴ قانون برنامه وزارت بهداشت امسال می‌تواند از درآمد هدفمند‌سازی یارانه‌ها در حدود 3 هزار میلیارد دلار دریافت کند. که تا امروز در حال حاضر 299 میلیارد تومان پرداخت شده است و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان دیگر باید به وزارت بهداشت پرداخت شود.

وی افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه این روند باید ادامه یابد تا وزارت بهداشت بر اساس سیاست‌های مربوطه به مردم در حوزه سلامت ارائه خدمات بدهد ولی در مجموع در بودجه‌گذاری دچار مشکل هستیم.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه آخرین وضعیت تعرفه‌ها نیز افزود: سال گذشته افزایش ۲۳ درصدی را پیشنهاد شده بود که تعرفه ۹ درصد موافقت شد که معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری نیز قول مساعد داده است مابقی این تعرفه را مساعدت کند. تا ما دچار کسری بودجه نشویم در این زمینه امیدوار هستیم معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری به قول خود وفا کند.

مرضیه وحید دستجردی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران با اشاره به کسری بودجه وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها نیز گفت: اگر بودجه لازم به وزارت بهداشت داده نشود همچنان از مشکلات کسری بودجه که دچار آن هستیم ادامه خواهد داشت.

وحید دستجردی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره زمینه شورای عالی سلامت نیز گفت: شورای عالی سلامت مصوبه قانونی برنامه است و بر ما نیز تکلیف شده است و در این شورا افراد و ترکیب خوبی حضور دارند و ما امیدواریم با این ترکیب بتوانیم به سمت واقعی‌تر کردن قیمت‌های خدمات سلامت پیش رویم.

وزیر بهداشت همچنین در ادامه در تشریح اجرای طرح متخصصان مقیم در اورژانس‌های کشور نیز گفت: ما در این طرح اعلام کرده‌ایم که در بیمارستان‌هایی که بیش از ۳۰ هزار مراجعه‌کننده دارند به طور جد متخصص مقیم علی‌الخصوص طب اورژانس مستقر شود.

وی با بیان اینکه ما در حدود ۲۰۰ متخصص اورژانس در کشور داریم افزود: این به مثابه آن نیست که ما در تمام بیمارستان‌ها از متخصص طب اورژانس استفاده کنیم زیرا ما در حال حاضر ۸۰۰ بیمارستان داریم که می‌توانند در گام نخست از متخصص مقیم و در مراحل بعد از متخصص‌های اورژانس و بیهوشی استفاده کند. ولی در مجموع بیمارستان‌هایی که بیش از ۳۰ هزار مراجعه‌کننده در سال دارند باید حتماً یک متخصص مقیم در آن مستقر شوند.

وحید دستجردی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمارستان‌های تهران کاملاً ارزیابی و گزارشات هفتگی آن به دستمان می‌رسد افزود: در برخی از فصول نیز گزارش خاص شفاهی این بیمارستان‌ها از جمله این هفته نیز ارائه خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به به پرسش خبرنگاران در زمینه طرح سامانه ملی مدیریت درمان سرطان پستان نیز گفت: با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری ۶ داروی جدید که تولید آن نیز به پایان رسیده است به دست رئیس‌جمهور رونمایی خواهد شد که در حدود ۵۰ میلیون دلار کاهش هزینه ارزی ر برخواهد داشت و در این راستا تعداد داروهای دیگری نیز در حالت گذراندن دوره‌های مطالعه بالینی هستند.

وی افزود: این داروها شامل داروهای ضد سرطان، آسم و داروهای پوستی هستند که پس از عرضه می‌تواند ۴۰ درصد در کاهش قیمت داروها تأثیرگذار باشند و در زمان تولید انبوه نیز قیمت دارو بیشتر نیز کاهش می‌یابد.

وزیر بهداشت در ادامه به سامانه طرح سامانه ملی مدیریت درمان سرطان پستان بر اساس پروتکل جدید نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا با اجرای این سامانه که از آزمایشگاه، پاتولولوژی، داروخانه و نسخه پزشک را تحت پوشش و نظارت قرار خواهد داد وزارت بهداشت می‌تواند ۸۰ درصد هزینه‌های بیماران سرطان را متقبل شود ولی خارج از این سیستم این تقبل صورت نخواهد پذیرفت.

وی گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد هزینه داروی داروی هر‌سپین توسط وزارت بهداشت پرداخت می‌شوند و با اجرای کامل این سامانه تا ۸۰ درصد هزینه این دارو را می‌توانیم پرداخت کنیم.

وزیر بهداشت در ادامه پرسش خبرنگاران به چند خبر خوش نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۵۰ بیمارستان در تهران تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران مجهز به دستگاه امحای زباله شده‌اند که قرار بود تا اول دی‌ این طرح اجرا شود.

وی افزود: در این راستا تمام بیمارستان‌های ارتش نیز به این دستگاه مجهز شده‌اند و بیمارستان‌های خصوصی نیز جزء ۵ بیمارستان که ۳ بیمارستان در حال جایگزاری و راه‌اندازی این دستگاه هستند دو بیمارستان دیگر به همراه ۵ تا ۶ بیمارستان تأمین اجتماعی نیز برای تأکید بر نصب دستگاه امحای زباله در بیمارستان‌های آنان نامه‌نگاری صورت پذیرفته است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر از 150 بیمارستان تهران تنها ۱۰ بیمارستان برای تجهیز دستگاه امحای زباله باقی مانده‌اند و امیدواریم تا تابستان آینده همه بیمارستان‌های خصوصی، دولتی، تأمین اجتماعی، نفت و غیره... به دستگاه امحای زباله مجهز شوند به طوری که هم‌اینک استان‌های خراسان شمالی و ایلام 100درصد مجهز به این دستگاه‌ها شده‌اند.

وحید دستجردی در ادامه با تشریح طرح اجرای حاکمیت بالینی در بیمارستان‌ها نیز افزود: این طرح در راستای افزایش کیفیت سلامت و رسیدگی به شکایات بیماران صورت می‌پذیرد تا خطرات بیماران و حقوق آنان و همچنین اطلاع از روش درمانی آن توسط پزشک صورت پذیرد.

وی افزود: با اجرای طرح حاکمیت بالینی مواردی همچون مشکلات و عوارض بیهوشی، زایمان، سقوط بیمار و همچنین عفونت‌های بیمارستانی و در نهایت خطاهای انسانی بسیار کاهش خواهد یافت.

مرضیه دستجردی بیان داشت: در این زمینه مسئله برخورد پرسنل با بیماران و همچنین رضایتمندی پرسنل در طرح حاکمیت بالینی به آن پرداخته می‌شود که در ۷ محور این طرح در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود که امروز نیز در نخستین جشنواره کشوری حاکمیت بالینی از بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های منتخب در این زمینه تقدیر صورت پذیرفت.

وی همچنین با اشاره به اینکه نخستین جشنواره حاکمیت بالینی چون در سال نخست خود بود به صورت تشویقی برگزار شد افزود: ما امیدواریم بتوانیم سال‌های آینده نیز این جشنواره را به صورت تشویقی ادامه دهیم.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت شورای عالی بیمه سلامت افزود: شورای عالی بیمه سلامت با جلساتی که توسط معاونت راهبردی رئیس‌جمهور و با دستگاه‌های دیگر و همچنین وزارت بهداشت گذاشته شده است به زودی توسط رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد و اگر تا امروز نیز تأخیری صورت پذیرفته این تأخیر قابل انتظار بود. زیرا باید به صورت کامل و جامع این مسئله برنامه‌ریزی را صورت می‌پذیرفت.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر تداخل طرح پزشک خانواده و پزشک امین نیز گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع مربوط به وزارت بهداشت نیست بلکه مربوط به کل نظام است و با تفاهم‌نامه‌ای که بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه(کار، تعاون و رفاه اجتماعی) صورت پذیرفته و طرح پایلوت آن نیز اجرا شده است.

وی با بیان اینکه آقای شیخ‌الاسلامی نیز با اعتقاد به اجرای پزشک خانواده اعلام کرده است که این طرح را اجرا خواهیم کرد و با قوت کامل اجرا خواهد کرد افزود: همه دستگاه‌های ذیربط که هر نوع نوآوری در این زمینه دارند باید طرح خود را در ستاد پزشک خانواده بگنجانند.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت تجهیزات پزشکی که قرار بود به سازمان غذا و دارو محول شود خاطر نشان کرد: با توجه به تسهیلات سازمان  غذا و دارو و برنامه‌‌های معاونت سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری این طرح هنوز به کلی صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha