سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 39587
سلامت نیوز: تحقیقات نشان می‌دهند اكثر مشكلاتی كه در هنگام بارداری برای زنان پیش می‌آید در آینده باعث بروز نارسایی‌های دیگری در سلامتی آنها می‌شود. طبق یافته‌های پژوهشگران، وجود بیماری‌های مختلف پیش از دوران بارداری از قبیل دیابت، روی سلامت جنین و حتی سلامت مادر پس از دوران بارداری هم اثرات نامطلوبی خواهد داشت. اما همیشه هم نباید نیمه خالی لیوان را دید. این خبر می‌تواند برای زنان جوان زنگ خطری باشد تا همیشه به دنبال حفظ سلامت خود و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف باشند. در این مقاله به بررسی پنج مشكل عمده كه زنان در دوران بارداری با آنها روبه‌رو می‌شوند، می‌پردازیم و راه‌های رهایی از مشكلات پس از بارداری را برای اینكه با آسودگی خاطر وارد دنیای مادرانه شوید، به شما نشان می‌دهیم.

1. اگر در دوران بارداری به فشار خون بالا مبتلا هستید/خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در كمین شماست
زنانی كه در دوران بارداری به فشار خون بالا مبتلا هستند، سه سال زودتر از سایر زنان به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. برای كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی پس از دوران بارداری، لازم است در هنگام بارداری نسبت به ورزش‌های روزانه، متعادل نگه داشتن وزن و اندازه‌گیری مرتب كلسترول و فشار خون خود كمی حساس باشید. به این ترتیب هم سلامت فرزند خود را تضمین می‌كنید و هم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در دوران پس از بارداری را از خود دور می‌كنید.

2. اگر مبتلا به دیابت ارثی هستید/خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در كمین شماست
زنانی كه با وجود دیابت ارثی در بدن خود باردار می‌شوند حدود 50 درصد بیشتر از سایر زنان به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند. اما جای نگرانی نیست. ساده‌ترین راه پیشگیری از این خطر، این است كه اگر به‌طور ارثی مبتلا به دیابت هستید، حتما با پزشك خود مشورت كنید. در بیشتر مواقع انجام آزمایش‌های سالیانه سلامت شما و جنین را به آسانی تضمین خواهد كرد.

3. اگر در دوران بارداری با افزایش وزن شدید مواجه هستید/خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از چاقی در كمین شماست
تحقیقات و مطالعات گسترده در این زمینه نشان می‌دهند، زنانی كه در نیمه اول بارداری خود با افزایش شدید وزن مواجه هستند، غالبا بیشتر از سایر زنانی كه در نیمه دوم بارداری افزایش وزن پیدا می‌كنند با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشكلات ناشی از چاقی روبه‌رو خواهند بود. طبق مطالعات انجام‌شده، بیشتر چاقی‌های دوران بارداری نیز از نوع چاقی‌های ناحیه شكمی است كه این نوع افزایش وزن یكی از خطرناك‌ترین انواع چاقی در زنان به‌ویژه زنان باردار خواهد بود. بنابراین تلاش كنید تا در دوران بارداری وزن خود را تا حد معمول در حالت تعادل نگه دارید.

4. اگر در دوران بارداری با ورم لثه‌ها مواجه هستید/خطر ابتلا به بیماری‌های دهانی و دندانی در كمین شماست
حدود نیمی از زنان در دوران بارداری با التهاب و خونریزی لثه‌ها مواجه می‌شوند و در بیشتر موارد هم مشكلات لثوی بعد از زایمان یا پس از دوران شیردهی بهبود پیدا می‌كنند اما مشكلات لثوی در زنانی كه در سنین بالا باردار می‌شوند بسیار شدیدتر از سایر افراد است و ممكن است تا مدت‌ها نیز ادامه پیدا كند. همچنین به دلیل ارتباطی كه بین بیماری لثوی و بیماری‌هایی مانند آلزایمر و بیماری‌های قلبی وجود دارد، پزشكان توصیه می‌كنند كه زنان در دوران بارداری بیشتر از همیشه مراقب سلامت دهان و دندان‌های خود باشند.

5. اگر پس از بارداری افسردگی سراغ‌تان آمد/خطر ابتلا به افسردگی‌های شدیدتر در كمین شماست
زنانی كه به افسردگی پس از بارداری مبتلا می‌شوند غالبا بیشتر از سایر زنان در معرض خطر ابتلا به افسردگی‌های شدیدتر هستند. علاوه بر این، افسردگی‌های مزمن در دوره‌هایی كه تغییرات هورمونی در بدن شدت می‌یابد مانند دوران یائسگی شدت بیشتری پیدا می‌كنند. بنابراین همیشه به علایم هشدار‌دهنده دقت كنید. علایمی مانند احساس ناامیدی مفرط، عدم خواب آسوده و اختلال در میزان و نحوه خورد و خوراك می‌توانند علایم هشداری برای شما باشند تا با توجه به آنها هرچه سریع‌تر به پزشك مراجعه كنید و علایم را با پزشك معالج خود در میان بگذارید.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha