سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اعلام كسری 2 هزار و 400 میلیارد تومانی وزارت بهداشت در سال جاری گفت: عدم جبران ما به التفاوت تعرفه‌های تعیین شده با تعرفه‌های واقعی منجر به كسری اعتبارات دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌دكتر مرضیه وحیددستجردی در حاشیه نخستین جشنواره كشوری حاكمیت بالینی با اشاره به اعتبارات وزارت بهداشت گفت: بند «ب» ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه تكالیفی را برای وزارت بهداشت تعیین كرده است. از طرف دیگر با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های بخش سلامت بسیار افزایش یافته است بر این اساس 3 هزار میلیارد تومان از مازاد درآمد نفت برای كمك به حوزه سلامت در قانون بودجه تصویب شد كه به تازگی حدود 299 میلیارد تومان از محل این 3 هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است كه وزارت بهداشت نیز این مبلغ را میان دانشگاه‌های علوم پزشكی توزیع می‌كند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره كسری بودجه وزارت بهداشت در سال جاری گفت: با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن در افزایش هزینه‌های سلامت، وزارت بهداشت با دو هزار و 400 میلیارد تومان كسری اعتبارات روبروست. برای بودجه سال 91 نظرات و پیشنهادات خود را اعلام كرده‌ایم اما از فعل و انفعالات بعدی آن اطلاعی نداریم. باید تاكید كرد كه بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه تكالیفی را برای وزارت بهداشت معین كرده است كه برای اجرای این تكالیف باید بودجه لازم در نظر گرفته شود. در مجموع اختصاص سه هزار میلیارد تومان حاصل از مازاد فروش نفت باید در طول برنامه پنجم توسعه تكرار شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان رشد تعرفه‌ای برای سال 91 گفت: كارشناسی‌های وزارت بهداشت در این زمینه صورت گرفته است. سال گذشته با توجه به نرخ تورم و همچنین تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر هزینه‌های سلامت، رشد تعرفه‌ 23 درصدی برای بخش دولتی در نظر گرفته شد اما متاسفانه این میزان رشد به 9 درصد تبدیل شد. معاونت برنامه ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری نیز قول داد تا فاصله 9 تا 23 درصد را در اعتبارات و بودجه‌های وزارت بهداشت لحاظ كند اما هنوز مبلغی در این زمینه به وزارت بهداشت پرداخت نشده است. امیدواریم این مبالغ هرچه سریعتر پرداخت شوند چرا كه عدم جبران این موضوع منجر به كسری اعتبارات در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها شده است.

دستجردی افزود: بر اساس گزارشات بانك مركزی از مركز آمار ایران تورم در بخش سلامت بیشتر از سایر بخش‌هاست. اما با این حال افزایش 23 درصدی رشد در تعرفه‌های تشخیصی درمانی برای سال 90 لحاظ نشد. اگر فاصله بین تعرفه‌های تعیین شده با تعرفه‌های واقعی جبران نشود كسری به بار می‌آورد.

وی همچنین درباره تشكیل شورای عالی بیمه سلامت نیز به ایسنا گفت: شورای عالی بیمه سلامت مصوبه قانون برنامه پنجم توسعه بوده و برای ما یك تكلیف است. دبیرخانه این شورا در وزارت بهداشت خواهد بود. وزرای بهداشت، درمان، آموزش پزشكی و تعاون، كار و رفاه اجتماعی، برخی معاونین رییس جمهور و نمایندگان ارائه دهندگان خدمات در تركیب این شورا قرار دارند. اگر شورای عالی بیمه سلامت با همین تركیب تصویب شود بسیار موثر خواهد بود و قیمت ارائه خدمات به سمت واقعی شدن پیش برده می‌شود.

وزیر بهداشت درباره علت تاخیر در تصویب شورای عالی بیمه سلامت از سوی دولت گفت: از حدود تیرماه امسال معاونت برنامه ریزی و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری جلسات مفصلی را میان دستگاه‌های مربوطه برگزار كرد. وزارت بهداشت نیز در این جلسات مشاركت جدی داشت. طبق آخرین اطلاعات ، ریاست جمهور در حال ابلاغ شورای عالی بیمه سلامت است و این موضوع به زودی ابلاغ می‌شود. تاخیر صورت گرفته در این زمینه نیز قابل پیش بینی بود.

وی درباره استقرار دستگاه‌های امحای زباله در بیمارستان‌ها نیز گفت: حدود 150 بیمارستان در تهران فعال هستند كه در حال حاضر در دو دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و تهران تمام بیمارستان‌ها به دستگاه امحای زباله مجهز شده‌اند. وزارت بهداشت تا اول دی ماه جاری به بیمارستان‌ها فرصت داد تا دستگاه زباله سوز را مستقر كنند. بیمارستان‌های ارتش نیز به این دستگاه‌ها مجهز شده‌اند. از میان بیمارستان‌های خصوصی تنها 5 بیمارستان هنوز موفق به استقرار دستگاه امحای زباله نشده‌اند كه طبق آخرین اطلاعات 3 مورد از این بیمارستان‌ها در حال جای گذاری دستگاه امحای زباله هستند.

وی افزود: همچنین حدود 6 بیمارستان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هنوز دستگاه امحای زباله را مستقر نكرده‌اند. در مجموع تنها حدود 10 بیمارستان در تهران باقی مانده است كه باید به دستگاه امحای زباله مجهز شوند. سایر بیمارستان‌های كشور نیز تا تابستان سال آینده فرصت دارند تا به دستگاه امحای زباله مجهز شوند.

وی درباره تولید شش دارو با فناوری بالا در كشور گفت: تولید این شش دارو به پایان رسیده و به زودی با حضور ریاست جمهور از این شش دارو رونمایی می‌شود. این شش دارو حدود 50 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال خواهند داشت. با تولید این داروها در كشور قیمت آنها حداقل 40 درصد كاهش می‌یابد. این شش دارو مربوط به داروهای ضد سرطان، آسم و برخی بیماریهای پوستی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha