سلامت نیوز:  بیشتر افراد با نام بیماری مننژیت و خطرات درمان نشدن بموقع این بیماری آشنا هستند، اما بسیاری از آنان از كم و كیف و علایم ابتلا به این بیماری بی اطلاعند یا بهتر بگوییم بیشتر افراد نام بیماری مننژیت را شنیده اند، اما به درستی نمی دانند كه این بیماری چیست.
 
ویروسها و باكتریها می توانند باعث ایجاد بیماری مننژیت در افراد شوند، هر چند طبق گفته پزشكان نوع ویروسی این بیماری، ضمن آن كه قابلیت سرایت ندارد بی خطر است و خود بخود بهبود می یابد.

عمده نگرانی متولیان حوزه سلامت از بیماری مننژیت در خصوص نوع باكتریال این بیماری است كه در برخی از انواع حاد آن بخصوص عفونتهای مننگوكوكی، می تواند قابلیت ایجاد عوارض شدید شنوایی، آسیب های مغزی، تشنج و مرگ را در فرد مبتلا به دنبال داشته باشد.

پزشكان راه انتقال بیماری مننژیت نوع باكتریال را از طریق ترشحات تنفسی عنوان می كنند و معتقدند در اوایل فصل زمستان به دلیل همزمانی با افزایش موارد عفونتهای قابل انتقال از طریق ترشحات تنفسی، شیوع بیماری مننژیت در افراد نیز افزایش می یابد.

این بیماری، قابلیت ایجاد همه گیری دارد و بر این اساس خطر ابتلا به آن در مكان های تجمع نظیر پادگانها، خوابگاه های دانشجویی و ... از احتمال بالایی برخوردار است.

خوشبختانه شیوع بیماری مننژیت در ایران بالا نیست؛ اما با توجه به بالا بودن تعداد حجاج و زوار ایرانی و مواجهه ایرانیان با مسلمانان دیگر كشورها بخصوص كشورهای واقع در كمربند صحرای آفریقا، این بیماری به عنوان یك اورژانس پزشكی در ایران شناخته می شود كه همواره باید مراقب آن بود.

از این رو برای جلوگیری از ایجاد همه گیری مننژیت نوع باكتریال در ایران؛ برای حجاج، زائران عتبات عالیات و سربازان اعزامی به خدمت، دو هفته قبل از عزیمت واكسن ضد مننژیت تلقیح می شود.

اما این كه این بیماری چیست و چگونه می توان از ابتلا یا پیشرفت آن در بدن جلوگیری كرد، سوالی است كه مسئول بیماریهای واگیر مركز بهداشت استان كرمانشاه در این گزارش به آن پاسخ می گوید.

دكتر حسین بیگلری روز دوشنبه در این خصوص به ایرنا گفت: بیماری مننژیت به التهاب پرده های پوشاننده مغز و سیستم اعصاب مركزی كه مننژ یا غشاهای عنكبوتی خوانده می شوند، اطلاق می شود.

وی با یادآوری خطرناك بودن نوع باكتریال این بیماری، گفت: علاوه بر ویروس ها و باكتری ها، عوامل غیرعفونی مانند انواع سرطانها، ضربه های مغزی، ابتلا به بیماری های تب مالت و سل و ... نیز می تواند باعث ابتلا به مننژیت در فرد شود.

این پزشك تاكید كرد بر اساس عوامل ایجاد كننده این بیماری، انتخاب آنتی بیوتیك مناسب و پیشگیری از انتشار آن به اطرافیان، بسیار حایز اهمیت است.

بیگلری اظهار داشت: هر چند راه انتقال این بیماری از طریق ترشحات تنفسی است؛ اما خوشبختانه انتقال آن به اطرافیان مانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی شدید نیست. به جز نوع منگوكوك آن كه خطرناكترین نوع باكتریال این بیماریست.

وی با بیان این كه اگر فردی به مننژیت مننگوكوك مبتلا شد، باید اطرافیانش داروی پیشگیری (غالبا سیپروفلوكساسین) دریافت كنند، ادامه داد: این مهم را باید پزشك تشخیص دهد و داروی مناسب را تجویز كند.

این پزشك كرمانشاهی در ادامه به تشریح علایم مننژیت در مبتلایان پرداخت و گفت: علایم این بیماری با توجه به سن مبتلایان متغییر است.

وی علایم ابتلا در نوزادان را شامل بیقراری شدید، بیحالی و امتناع از شیر خوردن، در كودكان تب، كاهش سطح هوشیاری و بی اشتهایی شدید و در بالغین تب، سفتی گردن، سر درد و در برخی موارد كاهش سطح هوشیاری و بروز تشنج عنوان كرد.

بیگلری با بیان این كه علایم ابتلا به این بیماری در سالمندان خیلی بارز نیست، گفت: در این گروه سنی ممكن است علایم به صورت استفراغ، نداشتن نداشتن تعادل و در نهایت كاهش دمای بدن بروز كند.

وی گروه سنی زیر پنج سال را گروه سنی خطرناك در ابتلا به بیماری مننژیت بیان و تصریح كرد ابتلا به مننژیت در كودكان این رده سنی می تواند باعث ایجاد عوارض شدید هوشی، آسیب های مغزی، شنوایی و حتی مرگ كودك شود.

بیگلری راه تشخیص این بیماری در افراد را از طریق گرفتن مایع مغزی نخاعی از انتهای نخاع به روش LP عنوان و تاكید كرد برخلاف باور غلطی كه در میان مردم رایج است، این روش هیچگونه خطری ندارد، اما برای بزرگسالان باید با دقت اجرا شود.

وی در ادامه گفت: براساس آمار وزارت بهداشت، در سال 89 نزدیك به هفت هزار مورد مشكوك به مننژیت در كشور گزارش شد كه از این تعداد 200 مورد مربوط به استان كرمانشاه بود.

بیگلری ادامه داد: پس از آزمایشات لازم بر روی این هفت هزار مورد مشكوك، یك هزار و 400 مورد محتمل تشخیص داده شدند كه از این تعداد 50 نفر در استان كرمانشاه زندگی می كردند.

وی با بیان این كه خوشبختانه تعداد موارد قطعی ابتلا به مننژیت باكتریال در كشور ایران اندك است، تعداد مرگ و میر افراد مبتلا به مننژیت طی سال گذشته در كشور را حدود دو درصد یعنی بسیار كم، عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha