سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۳
سلامت نیوز: با افزایش پیوسته بیماری‌های روانی، اختلالاتی چون افسردگی، اختلال دوقطبی و اضطراب برای همگان به صورت شناخته‌شده‌ای درآمده‌اند. اما بیماری روانی دیگری نیز وجود دارد كه كمتر شناخته شده ولی مطالعات نشان می‌دهد كه سومین اختلال روانی شایع در كل جهان است. این بیماری، اختلال اضطراب اجتماعی نام دارد. اختلال اضطراب اجتماعی یا به قول بعضی‌ها هراس از اجتماع یا اجتماع‌هراسی، اضطراب از مورد ارزیابی منفی قرار گرفتن از سوی دیگران است. ترس از قضاوت دیگران در فردی كه به این اختلال دچار است به احساس بی‌كفایتی و نابسندگی، شرم و تحقیر در او منجر می‌شود. همچنین ممكن است باعث افسردگی و سوءمصرف مواد شود.

نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی
اختلال اضطراب اجتماعی باعث احساس اضطراب در فرد به هنگام مواجهه با یك موقعیت اجتماعی می‌شود. نشانگان فیزیولوژیك دقیقی به همراه این اختلال وجود دارد كه عبارتند از: ترس وافر، گُرگرفتگی، ضربان تند قلب، عرق كردن، خشكی حلق و دهان، لرزش، مشكل بلع و گرفتگی عضلانی موقعیت‌ها و شرایط مختلفی وجود دارد كه باعث درماندگی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می‌شود. از جمله این موقعیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد: مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن ، ملاقات با دیگران برای نخستین بار،مركز توجه واقع شدن ، زیر نظر قرار گرفتن به هنگام انجام كار، برخوردهای اجتماعی با افراد غریبه. اختلال اضطراب اجتماعی غالبا با حملات وحشت‌زدگی یا افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. این امر می‌تواند درمان این اختلال را با مشكلات جدی روبه‌رو سازد.

با وجود این، چنانچه این بیماری به درستی تشخیص داده شود، تركیبی از درمان‌های رفتاری شناختی و دارودرمانی می‌تواند برای درمان مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی مفید باشد. با وجود شیوع اختلال اضطراب اجتماعی، این اختلال غالبا اشتباه تشخیص داده می‌شود. در حالی كه اختلال اضطراب اجتماعی، یك اختلال كاملا واقعی با نشانه‌های مشخص و معین است. چنانچه نشانگان اختلال اضطراب اجتماعی درمان نشده باقی بمانند می‌توانند فرد مبتلا به این اختلال را كاملا زمین‌گیر كنند و غالبا به اجتناب فرد از تمام موقعیت‌های مستلزم تماس‌های اجتماعی می‌انجامد. اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی دارای پیامدهای منفی در زندگی كاری، اجتماعی و مالی فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است. اما كمك‌های درمانی مناسب دارای نتایج خوب و موثری برای این اختلال است. به افرادی كه دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی هستند توصیه می‌شود با یك روان‌درمانگر مشورت كنند.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha