سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 39611
سلامت نیوز: سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که سال 2011 میلادی شاهد پیشرفت محسوسی در چندین زمینه به ویژه درباره پیگیری و درمان بیماریهای ایدز، سل و مالاریا بودیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، سازمان بهداشت جهانی در عین حال درباره آزمایشهای اخیر برخی مراکز تحقیقاتی روی ویروس آنفلوآنزای پرندگان و عواقب منفی احتمالی آن هشدار داد.

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: پژوهش ها و آزمایش‌های مراکز تحقیقاتی برای آگاهی از این امر صورت می‌گیرد که آیا تغییرات صورت گرفته بر روی ویروس H5N1  معروف به ویروس آنفلوآنزای پرندگان می‌تواند به این ویروس توانایی بیشتری برای شیوع در بین انسانها بدهد یا خیر. اما باید متذکر شد که خود این پژوهش‌ها و آزمایش‌ها، خطرات احتمالی برای سلامت عمومی به همراه دارد.

سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: پژوهش‌هایی که ممکن است درک بهتر و بیشتری از این ویروس بدهد می‌تواند ادامه یابد اما آزمایش‌هایی که خطر ویروس را افزایش می دهد باید فوری متوقف شود و ارزیابی از میزان فواید و زیانهای آزمایشها، قبل از انجام آن صورت گیرد.

بر اساس این بیانیه، سازمان بهداشت جهانی توانسته است کاهش چشمگیر مرگ و میر و موارد ابتلا به بیماریهای ایدز، سل و مالاریا را در سال گذشته به ثبت برساند.

این ۳ بیماری جزء بیماریهای مهلک در جهان به شمار می‌روند که سالانه جان شمار زیادی را می‌گیرند.

عامل بیماری سل مایکوباکتریوم‌ها یا به طور دقیقتر میکوباکتریوم‌های سلی است و در این بیماری معمولاً شش‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند.

مالاریا نیز مهمترین بیماری انگلی به شمار می‌رود و به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند.

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ و میر، قابل توجه‌ است.

بیماری ایدز نیز حاصل تکثیر ویروسی به نام HIV در بدن میزبان است که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن انسان می‌‌شود.

این امر خود زمینه ‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموماً قادر به مبارزه با آنهاست و در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌شود؛ به طوری که بیماری سل عامل اصلی مرگ و میر در میان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha