سلامت نیوز: نماینده و عضو کمیسیون قضایی مجلس در خصوص ازدواج کودکان زاهدانی گفت: متاسفانه در کشور قانونی برای منع ازدواج کودکان وجود ندارد.

نیره اخوان بیطرف در گفت و گو با پانا در خصوص ازدواج کودکان زیر 10 سال در هرمزگان اظهار داشت: متاسفانه به طور کلی نمی توان برای این موضوع چاره ای اندیشید زیرا منع ازدواج کودکان زیر 10 سال با شرع تضاد دارد و ممکن است کودکی با سن زیر 10 سال به بلوغ کامل جنسی و فکری رسیده باشد.

وی ادامه داد: این موضوع مانند مهریه است یعنی همانطور که برای مهریه نمی توان سقفی تعیین کرد برای این نوع ازدواج نیز نمی توان قانونی قائل شد.

اخوان بیطرف با اشاره به اینکه در این خصوص هنوز فرهنگ سازی نشده و در برخی قبایل و قوم ها به این کار مبادرت می ورزند، افزود: گاهی در قوم یا قبیله ای کودکان را به عنوان سرمایه خود به دیگران می دهند که در این صورت باید با فرهنگ سازی و آگاه کرد افراد از این گونه اقدامات جلوگیری به عمل آورد.

به گفته عضو کمیسیون قضایی مجلس، اگر کودکی در زیر 10 سال به بلوغ رسیده باشد مانعی برای ازدواج وی وجود ندارد اما در حالت عکس آن باید جلوی ازدواج این فرد را گرفت.

از ازدواج پنج دختر زیر 10 سال

چندی پیش مدیر کل ثبت احوال هرمزگان از ازدواج پنج دختر زیر 10 سال در استان هرمزگان خبر داد.

وی همچنین اظهار داشت: این رقم نسبت به سال گذشته 3.57 درصد کاهش نشان می‌دهد. در 10 ماهه سال‌جاری تعداد شش ازدواج با رنج سنی کمتر از 10 سال در استان به ثبت رسیده است که این ازدوا‌ج‌ها در شهرستان‌هایی همانند بندرعباس، قشم و میناب به ثبت رسیده است.

آخرین آمارهای ازدواج کودکان در کشور نشان می‌دهد دختران بیش از پسران در فهرست ازدواج زودهنگام قرار می‌گیرند. 24‌هزار‌و 506‌دختر زیر 14سال در برابر پنج‌هزار‌و 519‌پسر 10 تا 14ساله نشان می‌دهد دختران بیشتری با مردان بیشتر از سن خود ازدواج می‌کنند.

همچنین تعداد کودکان ازدواج‌کرده در سنین 10 تا 18 سال دارای همسر، 848‌هزار نفر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha