چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 39619

میلیون ها نفر در سراسر جهان از اضافه وزن و چاقی رنج می برند. درست به همین دلیل است که بازار پرسود آگهی های تبلیغاتی کاهش وزن، لاغری در چند گام و ... هرگز از تب و تاب نمی افتد و همواره پررونق است. در این تبلیغات داروهای معجزه آسا برای لاغر شدن، آب شدن چربی های اضافه بدن، افزایش سوخت و ساز بدن، استفاده از ابزارهای ورزشی برای لاغری معرفی می شود و مشتاقان به لاغری را وسوسه می کند که از این داروها استفاده کنند.

سلامت نیوز: میلیون ها نفر در سراسر جهان از اضافه وزن و چاقی رنج می برند. درست به همین دلیل است که بازار پرسود آگهی های تبلیغاتی کاهش وزن، لاغری در چند گام و ... هرگز از تب و تاب نمی افتد و همواره پررونق است. در این تبلیغات داروهای معجزه آسا برای لاغر شدن، آب شدن چربی های اضافه بدن، افزایش سوخت و ساز بدن، استفاده از ابزارهای ورزشی برای لاغری معرفی می شود و مشتاقان به لاغری را وسوسه می کند که از این داروها استفاده کنند.

از آن جا که از دست دادن وزن اضافه یا آب شدن چربی های اضافه در بدن کار زمان بر و طولانی است و به حوصله و صبر زیادی نیاز دارد، تهیه کنندگان محصولات لاغری از همین نکته نهایت سوءاستفاده را کرده اند و با تاکید بر لاغری سریع، مشتریان زیادی را جلب و در واقع رگ خواب آنان را پیدا کرده اند. مدت هاست شبکه های ماهواره ای انبوهی از تبلیغات پررنگ و لعاب درباره محصولات و داروهای معجزه آسای کاهش وزن به راه انداخته اند و روز به روز بازار این قبیل محصولات داغ تر می شود، غافل از این که درصد قابل توجهی از این ادعاها مبنای علمی ندارد و مردود است.

افزایش تعداد افراد مبتلا به چاقی

واقعیت این است که با گسترش شهرنشینی، تغییر سبک زندگی، افزایش مصرف محصولات غذایی آماده، اضافه وزن و چاقی به یکی از بزرگ ترین معضلات در بخش سلامت نه فقط در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است. از سوی دیگر بیشتر مردم به دنبال راه های سریع و معجزه آسا برای کاهش وزن هستند و در این میان تبلیغات فراوان انواع محصولات لاغری با ترفند کاهش سریع وزن، مشتریان خود را تور می زنند. دکترمجید حاجی فرجی، رئیس انستیتو تغذیه با بیان این مطلب به خراسان می گوید: در بعضی از این تبلیغات از محصولات لاغری تحت عنوان مکمل های لاغری یاد می شود. این در حالی است که مکمل تعریف خاصی دارد و زمانی توسط پزشک تجویز می شود که فرد نمی تواند از طریق غذا مواد مغذی موردنیاز خود را تامین کند. وی با اشاره به این که بیشتر محصولات کاهش وزن روی ۲ مکانیسم اثر می گذارد، توضیح می دهد: دسته ای از این محصولات روی اشتهای فرد تاثیر می گذارد. ممکن است فرد پس از مصرف در نهایت ۲ یا ۳ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشد که بلافاصله پس از قطع مصرف، به وزن سابق بر می گردد. دسته دیگری از این محصولات جذب چربی را مختل می کند یا کاهش می دهد. استفاده مداوم از این داروها نیز خطرناک است زیرا فرد را به سرعت به کمبود مواد مغذی مبتلا می کند. از آن جا که بسیاری از ویتامین ها، محلول در چربی است، از دست دادن تمام چربی دریافتی توسط این قرص ها باعث می شود فرد به کمبود ریزمغذی دچار شود. گاهی افراد تصور می کنند با مصرف مکمل ها می توانند از کمبود ریزمغذی ها در بدن جلوگیری کنند، در صورتی که مصرف مکمل ها در این شرایط هم بی فایده است. دکترحاجی فرجی با بیان این که داروهای کاهش دهنده اشتها در موارد خاص و توسط پزشک معالج قابل تجویز است، تصریح می کند: گاهی فرد مبتلا به نوعی بیماری متابولیکی یا دچار چاقی مفرط است. این فرد می تواند تحت نظر پزشک متخصص در یک دوره زمانی کوتاه این داروها را مصرف کند. در غیر این صورت مصرف این دارو به تنهایی بدون در نظر گرفتن جوانب آن هیچ فایده ای برای فرد نخواهد داشت.رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه کشور از تبلیغات دروغین ماهواره ای محصولات لاغری به عنوان یک بازار پرسود یاد می کند و می افزاید: این محصولات به تنهایی نمی تواند وزن را کاهش دهد و ممکن است در مواردی به عوارض ناخوشایند و پیامدهای غیرقابل جبرانی منجر شود.

دستگاه های ورزشی

استفاده از دستگاه های ورزشی به طور کلی برای حفظ سلامت بدن مفید است اما تبلیغ بیش از حد به نحوی که عملکرد معجزه گونه ای از آن به نمایش درآید، غیرواقعی و نامناسب است. به طور کلی استفاده از این دستگاه ها در کنار اصلاح رژیم غذایی به حفظ تناسب اندام کمک می کند استفاده از این دستگاه ها برای کسانی که چاقی شکمی دارند مفید است اما دقت داشته باشید که برخلاف تبلیغات موجود هیچ دستگاهی به تنهایی موثر نخواهد بود و نباید توقع داشت که با استفاده از دستگاه به تنهایی بتوان اضافه وزن را رفع کرد.وی ادامه می دهد: فعالیت بدنی و اصلاح رژیم غذایی در کوچک شدن شکم نقش موثری دارد اما باید در نظر داشت که این دستگاه ها سلول های چربی را از بین نمی برد بلکه سلول ها را فشرده تر می کند تا راحت تر بسوزد.ممکن است فردی با استفاده از دستگاه، کاهش وزن پیدا کند اما به موازات این کاهش وزن، نیازهای بدنش افزایش پیدا می کند و با جبران آن، دوباره اضافه وزن پیدا خواهد کرد.بهترین راه کاهش وزن، گرفتن رژیم اصولی تحت نظر متخصص و انجام فعالیت فیزیکی است که به مدت طولانی به کاهش وزن منجر می شود.

تصمیم، اولین قدم است

اولین و مهم ترین قدم برای کاهش دادن وزن ، گرفتن یک تصمیم جدی است. دکتر «کالوین چن یر» متخصص تغذیه معتقد است کاهش وزن نباید به عنوان یک اتفاق بیرونی درنظر گرفته شود بلکه باید به مثابه یک اتفاق درونی به آن نگاه کرد. به نوشته یاهو وی همواره به مراجعانش توصیه می کند تا زمانی که آماده کاهش وزن نیستند به این کار اقدام نکنند، زیرا تلاش هایشان بیهوده خواهد بود. وی برای تعیین آمادگی بیماران ۶ سوال اساسی را مطرح می کند.۱ -آیا آماده اید برای تغییر تفکر خود به سختی تلاش کنید. اگر برای کاهش وزن تلاش کرده و موفق نشده اید نباید فکر کنید تلاش دوباره تان نتیجه متفاوتی داشته باشد. مگر این که نگرش خود را به کاهش وزن تغییر دهید.۲ -آیا آماده اید رفتارهای نادرست تان را کنار بگذارید. طی سالیان متمادی عادت های غذایی به اضافه وزن شما منجر شده است. اگر می خواهید رژیم کاهش وزن تان موثر بیفتد، چاره ای ندارید جز این که این عادت ها را کنار بگذارید. ۳ -آیا برای طی کردن یک مسیر طولانی آماده اید؟ هیچ راه سریعی برای رسیدن به مقصد یعنی رسیدن به وزن ایده آل وجود ندارد. اگر هم وجود داشته باشد با بازگشت سریع وزن همراه است. بنابراین خود را برای یک برنامه طولانی آماده کنید. ۴ -آیا آماده اید سبک زندگی تان را برای همیشه تغییر دهید. واقعیت این است که این تغییر برای بسیاری ناممکن است به همین دلیل است که فقط تعداد کمی می توانند کاهش وزن ثابت و سالم داشته باشند. ۵ -منتظر هر اتفاق خوشایند یا ناخوشایندی باشید. ممکن است کاهش وزن بسیار تدریجی و نامحسوس باشد. یا ممکن است با وقفه نسبتا طولانی همراه باشد. امیدتان را از دست ندهید و ادامه دهید. ۶ -آیا می خواهید از کمال طلبی دست بردارید؟ صبوری و مداومت باعث موفقیت در کاهش وزن می شود نه از خود توقع زیاد داشتن. بنابراین دست از ایده آل گرایی و کمال طلبی بردارید و واقع بینانه به رژیم غذایی کاهش وزن فکر کنید.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha