چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 39630

كودكان ما هر روز در معرض انواع خطرات و اتفاقاتی هستند كه در پیرامونشان وجود دارد. این خطرات در هوا، آب، خانه و ... دیده می‌شوند و جان آنها را تهدید می‌كنند. متخصصان پوست می‌گویند آسیب‌های محیطی روی پوست كودكان اثرات مخرب دارند و پدر و مادرها باید آموزش‌های لازم را در زمینه آگاهی از این آسیب‌ها، تأثیر آنها روی سلامت كودكان در درازمدت و راه‌های محافظت از كودكان دیده باشند.

سلامت نیوز: كودكان ما هر روز در معرض انواع خطرات و اتفاقاتی هستند كه در پیرامونشان وجود دارد. این خطرات در هوا، آب، خانه و ... دیده می‌شوند و جان آنها را تهدید می‌كنند. متخصصان پوست می‌گویند آسیب‌های محیطی روی پوست كودكان اثرات مخرب دارند و پدر و مادرها باید آموزش‌های لازم را در زمینه آگاهی از این آسیب‌ها، تأثیر آنها روی سلامت كودكان در درازمدت و راه‌های محافظت از كودكان دیده باشند. ظاهر پوست، مو و ناخن كودك نشان می‌دهد كه چقدر از این خطرات محیطی آسیب دیده است. هر گونه تغییر در رنگ دانه پوست، رنگ مو و بافت ناخن می‌تواند شما را از اثرات منفی و مخرب این خطرات آگاه سازد.

هوای سمی و نور خورشید

كودكان امروز نسبت به كودكان دیروز بیشتر در معرض آلرژی‌زاهای موجود در هوا و اشعه‌های زیانبار نور خورشید هستند. آلرژی‌زاها شامل كِرم‌های ریز، گرد و غبار، آلودگی‌ها، قارچ‌ها و كپك و ... در عصر كنونی‌ بسیار زیاد شده‌اند. اصلی‌ترین آلاینده‌ها، دی‌اكسید سولفور و اكسید نیتروس می‌باشند. این آلاینده‌ها در اثر صنعتی شدن كشورهای جهان روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. مواد آلرژی‌زا و آلاینده‌ها واكنش‌های آلرژیكی، مثل اگزما را در كودكان افزایش می‌دهند. در كشورهای صنعتی بیماری‌های پوستی به شدت در حال رشد و افزایش است. برخی تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند كودكانی كه از مناطق غیر صنعتی به مناطق صنعتی نقل مكان كرده‌اند، در مقایسه با كودكانی كه در محل سكونت قبلی خود باقی مانده‌اند، بیشتر دچار آماس و برخی بیماری‌های پوست می‌شوند. علاوه بر ذرات معلق در هوا، تأثیر كاهش ازن بر پوست كودكان را نیز نباید نادیده گرفت. بیش از 80 درصد از آسیب‌های ناشی از نور خورشید در طول عمر هر فرد، مربوط به قبل از 18 سالگی است؛ بنابراین استفاده از كرم‌های ضد آفتاب در این دوره از زندگی با SPF حداقل 15 ضروری است. كودكانی كه روی پوست خود خال‌های مادرزادی بیشتری دارند نیز بیشتر در معرض خطر هستند، از این‌رو حتماً باید از كرم‌های ضد آفتاب مقاوم در برابر اشعه‌های ماوراء‌بنفش A و B استفاده كنند تا دچار «ملانوما» نشوند.

آب و غذای مسموم
غذا و آب ناسالم نیز روی سلامت كودكان اثرات منفی زیادی دارد. در كشورهای غیرصنعتی، آب با برخی باكتری‌ها، آرسنیك، سرب و نیترات آلوده و منجر به بروز بیماری‌هایی مثل سرطان پوست می‌شود. آسیب‌های پوستی كه در اثر مصرف طولانی مدت آب‌های آلوده و غذاهای فاسد، ایجاد می‌شوند، می‌توانند مشكلات شدید رشدی ایجاد كنند. در رژیم‌های غذایی ناسالمی كه این روزها بسیار هم متداول شده است، مواد غذایی مفید در اثر استفاده از برخی افزودنی‌ها از بین می‌روند و در نتیجه كودكان با مصرف آنها دچار كمبود پروتئین می‌شوند و كمبود پروتئین نیز باعث خشكی و پوسته‌پوسته شدن پوست كودكان می‌گردد. پوست كودكان و سلامت آنها به شدت تحت تأثیر كمبود ویتامین‌هاست. كودكانی كه در برنامه غذایی‌شان به اندازه كافی ویتامین B و C ندارند، آماس پوستی و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بیشتر تجربه می‌كنند. كمبود ویتامین A در بدن آنها باعث خشكی پوست و سوزش و التهاب پوست می‌شود. كودكانی كه در رژیم غذایی‌شان با كمبود روی روبه‌رو هستند، زخم‌های‌شان بسیار دیرتر بهبود می‌یابد و تغییراتی نامطلوب نیز در ناخن‌ها و موهایشان به وجود می‌آید.

مواد سمی و داروها

همانطور كه می‌دانید، بسیاری از داروهایی كه بزرگسالان مصرف می‌كنند اگر كودكان نیز مورد استفاده قرار دهند، خطرات جدی مثل مرگ را در پی خواهند داشت. تركیباتی همچون هگزا كلروفن، عوامل ضد باكتریایی مورد استفاده در صابون و وسایل ضدعفونی و استفاده زیاد از داروهایی مثل لیدوكائین، تأثیر زیادی روی سلامت كودكان و نوزادان دارند؛ به‌خصوص در روزهای نخست زندگی. پدر و مادرها باید حتماً از این نكات آگاه باشند و به هیچ وجه از این مواد تمیز كننده برای نوزادان و كودكان خردسال استفاده نكنند. یكی دیگر از تركیبات موجود در این محصولات كه برای كودكان بسیار سمی و خطرناك است، تولوامید- م – دیتیل نام دارد. این ماده با غلظت مناسب برای دفع حشرات مفید است؛ اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث بیماری‌های پوستی در كوكان می‌شود و برخی مشكلات و آسیب‌های عصبی را در پی خواهد داشت.

 راه‌های كاهش خطر

 حتماً از كودكان خود آزمایش خون بگیرید.  قبل از غذا دادن به آنها و قبل از خواب حتماً دست و صورت‌شان را بشویید.  اگر از پستانك و شیشه شیر استفاده می‌كنند، حتماً آنها را ضدعفونی كنید.  وقتی كه شیر آب را باز می‌كنید، بگذارید آب كمی جریان داشته باشد، بعد ظرف آب آشامیدنی را پُر كنید.
 كودكانی كه با ظروف سفالی، روزنامه، جعبه و ... تماس دارند، باید بیشتر دست و صورت خود را بشویند.  به تغذیه خوب و سالم كودك خوب اهمیت دهید و از محصولات غذایی كم‌چرب و پرآهن استفاده كنید. كودكانی كه رژیم غذایی سالم دارند، سرب كمتری را جذب می‌كنند.  كرم ضد آفتاب فراموش نشود.

 پدر و مادرهای سمی
تعداد كودكانی كه مورد بدرفتاری، سوء استفاده و بی‌توجهی قرار می‌گیرند، در سطح جهان رو به افزایش است و فقط در آمریكا به سه میلیون كودك می‌رسد. از این تعداد، بیش از هزار نفر هر سال در دستان پدر و مادران خود می‌میرند. كبودی‌های مختلف، آسیب‌دیدگی‌های زانو، آرنج، پیشانی و ... از خطراتی هستند كه جان بسیاری از كودك بی‌دفاع را تهدید می‌كنند.

كودكان بیشتر در معرض خطرند
 از آنجا كه كودكان عادت دارند همه چیز را به سمت دهان ببرند و همچنین عادت ناخن جویدن و مكیدن انگشت در میان آنها بسیار بیشتر است، آلودگی‌های بیشتری را از این راه وارد بدن می‌كنند.  كودكان توانایی بیشتری در جذب مواد مغذی دارند تا از آنها برای رشد خود كمك بگیرند. در عین حال مواد سمی مثل سرب را نیز بیشتر جذب می‌كنند.  رشد سلول‌های بدن از هنگام تولد تا چهار سالگی بسیار سریع اتفاق می‌افتد. مواد سمی مثل سرب باعث ایجاد خطرات جدی در رشد عصبی كودكان می‌شود. در برخی از شهرهای شلوغ، سرب مشكلی بسیار جدی علیه سلامت كودكان است. تولید لوله‌های سربی و رنگ‌های سربی هنوز هم جان هزاران هزار كودك را تهدید می‌كند؛ به‌طوری كه تولید رنگ‌های سربی از سال 1978 به بعد ممنوع شده است. وقتی كه سرب وارد بدن می‌شود، تا 20 سال آنجا می‌ماند و در استخوان‌ها، كلیه‌ها ومغز ذخیره می‌شود. در روزنامه‌ها و مجلات، در جعبه‌های شنی برای بازی كودكان، در مواد به كار رفته در ظروف سفالی، در برخی از مبلمان‌ها، خاك، خانه‌های قدیمی و خاكی، به‌خصوص خانه‌هایی كه به اتوبان‌های بزرگ نزدیك هستند نیز سرب زیادی وجود دارد. كودكانی كه زیاد با سرب سر و كار دارند، در تمركز و توجه دچار مشكل می‌شوند. مسمومیت در اثر سرب دارای علائم زیر می‌باشد: دل درد، حالت تهوع، استفراغ، كاهش وزن، افزایش فعالیت جسمی، كم‌خونی، درد مفاصل، كاهش شنوایی و در موارد شدیدتر حملات مغزی (صرع) و تأخیر در رشد. آسم، یكی از خطرات جدی علیه سلامت كودكان در كشورهای پیشرفته و صنعتی است. طبق آمار و ارقام، احتمال ابتلا به آسم در میان كودكان در تمام كشورهای صنعتی رشد زیادی داشته است و حدود 4/8 درصد از كودكان جهان دچار آسم هستند. عوامل مختلف محیطی (سرب، جیوه، نیكل، دود ناشی از سیگار و مواد دخانی دیگر، دی‌اكسین، PCD و ...) سیستم دفاعی را تغییر می‌دهند و نقش مهمی در ابتلای كودكان به بیماری‌ها دارند.

منبع: دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha