چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 39636

ناباروری، خیلی بیشتر از آنچه مردم فکرش را می کنند شایع است. انجمن پزشکی باروری آمریکا تخمین می زند که ۱/۶ میلیون زوج در آمریکا، معادل تقرییا ۱۰درصد جمعیتی که در سن باروری قرار دارند دچار مشکلاتی در باروری هستند.

سلامت نیوز:ناباروری، خیلی بیشتر از آنچه مردم فکرش را می کنند شایع است. انجمن پزشکی باروری آمریکا تخمین می زند که ۱/۶ میلیون زوج در آمریکا، معادل تقرییا ۱۰درصد جمعیتی که در سن باروری قرار دارند دچار مشکلاتی در باروری هستند. بچه دار شدن برای چنین زوج هایی چندان ساده نیست، عارضه هایی که در تخمک گذاری و سلول جنسی مرد وجود دارند بخش عمده مشکلات باروری را تشکیل می دهند، چیزی بالغ بر دو سوم کل موارد ناباروری. تحقیقات و بررسی های زیادی که محققان تا به حال انجام داده اند حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی حتی به مقدار اندک هم می تواند سلامت دستگاه تولید مثل را تهدید کند.با وجود این هر روز بدون آن که بدانیم با بسیاری از این مواد شیمیایی که در کار هورمون ها خلل ایجاد می کنند در تماس هستیم. راه چاره این است که با شناسایی آن ها انتخاب های هوشیارانه ای انجام دهید و اینگونه مواد را از زندگی خود حذف کنید.

● وقتی ظرف ها خطرناک می شود

خطر: تفلون

ظروف تفلون، قابلمه ها و ماهی تابه ها راحت تمیز می شوند اما مشکل اینجاست که مواد شیمیایی نچسب به مرور زمان با خراشیده شدن، وارد غذا می شوند و مشکلات زیادی در پی دارند، از جمله عوارضی که به دنبال خورده شدن مواد شیمیایی تفلون به وجود می آیند مثل مشکلاتی در تولید مثل و بچه دار شدن برای زوجین. محققان دانمارکی به این نتیجه رسیده اند مردانی که بیشتر در معرض مواد شمیمیایی و پرفلرولکیل اسید قرار داشته اند تنها نیمی از مقدار سلول جنسی سالم مردان دیگر را دارا هستند.

تفلون در چه وسایلی به کار می رود؟ تفلون در ساخت ظروف آشپزخانه به عنوان یک مانع روغنی عمل می کند.

چطور از خود مراقبت کنیم؟ از خوردن فست فودها (که در ظروفی پخته می شوند که روزانه بارها و بارها مورد استفاده قرار می گیرند) پرهیز کنید و غذا را داخل ظروف فلزی ضد زنگ، چودنی، شیشه ای یا سنگی طبخ کنید.

● وقتی کپسول های آتش نشانی خطرناک می شوند

خطر: مواد ضد حریق

از مواد موسوم به PBDEدر بسیاری از چیزها، از صندلی ماشین و لایی ِموکت و مواد شوینده مبل ها گرفته تا ابزار الکترونیکی استفاده می شود. این گروه از مواد که بیشتر از همه در ساخت مواد ضد حریق مورد استفاده قرار می گیرند قادرند بارداری را به تعویق بیندازند. محققان در سال ۲۰۱۰ گزارشی ارائه کردند که حقایق هشداردهنده و مفیدی را نشان می دهد. چنانچه سطح PBDE در خون خانم ها بالا باشد مدت زمانی که طول می کشد تا باردار شوند تا ۳۰درصد بیشتر از زنان عادی است.

PBDE در چه چیزهایی به کار می رود؟ لایی ِ موکت ها، ابزار الکترونیکی و وسایل برقی، کف شست و شوی مبلمان و گرد و خاک.

چگونه در مقابل این مواد از خود محافظت کنیم؟ به جای موکت از بامبو یا چوب سخت استفاده کنید، نیمکت یا نشیمن های چوبی را جایگزین مبل کنید، بیشتر از جاروبرقی برای تمیز کردن استفاده کنید، وسایل برقی را با یک تکه پارچه نم دار تمیز کنید تا روی آن ها گرد و خاک ننشیند و لوازم برقی جدید منزل را از شرکت هایی تهیه کنید که به شما ضمانت می کنند در ساخت محصولات شان از مواد ضد حریق کمتر بهره گرفته اند.

● وقتی عطر و شامپو خطرناک می شوند

خطر: مواد شیمیایی از خانواده فتالات

اگر مقدار فتالات در بدن مردان زیاد باشد روی کیفیت سلول های جنسی مردان تاثیر می گذارد.مطالعات انجام شده نشان می دهند، فتالات ها باعث خارج شدن سلول جنسی مردان از حالت طبیعی خود و آسیب به DNA می شود. فتالات در بدن مردان مثل هورمون زنانه استروژن عمل می کند.

در چه چیزهایی به کار می رود؟ این ماده در محصولات دارای وینیل، مثل پرده های حمام و چرم مصنوعی، محصولات خوشبو کننده مثل ادکلن، پرفیوم، شمع های عطری، اسپری خوشبو کننده هوا، شوینده های لباس، نرم کننده های پارچه، همین طور انواع شامپو، صابون، اسپری مو، اسپری بدن، دئودورانت و دیگر محصولات این چنینی به کار می رود.

چگونه از خود مراقبت کنیم؟ از مصرف محصولات وینیل خودداری کنید. بهتر است پرده های کنفی را جایگزین پرده حمام کنید. شمع های مومی علاوه بر نور ملایمی که ایجاد می کنند به تمیز کردن هوای داخل خانه هم کمک می کنند. برای شست و شوی لباس ها از شوینده های بی بو و ساخته شده از مواد گیاهی و از سرکه سفید به جای نرم کننده های پارچه استفاده کنید.

● وقتی کنسروها خطرناک می شوند

خطر: بی پی اِی

مطالعات حاکی از آن است که مردانی که سطح بی پی ای در ادرارشان بالاست سلول های جنسی مردان کم کیفیت تری تولید می کنند و ساخت سلول های جنسی مردان در بدن شان نیز سخت تر می شود. زنان نیز از تاثیرات سوء بی پی ای در امان نیستند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده نشان می دهد زنانی که تحت لقاح مصنوعی قرار گرفته و سطح بی پی ای در بدن شان بالاست تخمک های شان کمتر زنده مانده و قابلیت رشد کمتری دارند.

بی پی ای در کجا یافت می شود؟ اغلب در مواد غذایی کنسروی، کاغذهای رسید و برخی از پلاستیک ها بی پی ای وجود دارد.

چگونه از خود در مقابل بی پی ای مراقبت کنیم؟ به جای موادغذایی کنسرو شده از غذای تازه یا منجمد استفاده کنید، لیوان ضدزنگ و با استاندارد مواد غذایی یا بطری شیشه ای را جایگزین کنید و برای خریدهای جزئی تان از صندوق رسید دریافت نکنید.

● وقتی پرینتر شما خطرناک می شود

خطر:گلیمز

اغلب افراد چیزی در مورد گلیمز نشنیده اند؛ ماده شیمیایی حلال موجود درگلیکول اتر که در تولید میکروچیپ ها، بُردهای مداری و برخی داروها استفاده می شود. در سال جاری میلادی آژانس محافظت زیست محیطی جهانی اعلام کرد که باید در مقابل تولید ترکیبات شیمیایی و جلوگیری از ایجاد مصارف جدید برای آن ها مقتدرتر عمل کرد. مطالعات انجام شده روی کارگرانی که در کارخانجات با ماده گلیمز در تماس هستند حاکی از تاثیرات این ماده شیمیایی در بالا رفتن میزان سقط جنین است. آژانس محافظت زیست محیطی در مورد خطرات ناشی از این ترکیبات شیمیایی به مصرف کنندگان هشدار داده است.

گلیمز در ساخت چه وسایلی به کار می رود؟ شوینده های موکت و فرش، کارتریج های جوهر پرینتر، رنگ ها و باتری های لیتیومی.

چطور در مقابل گلیمز از خود مراقبت کنیم؟ محصولات شوینده فرش و موکت را دور بریزید و به جای آن از ترکیبات غیرسمی مثل سرکه سفید و بکینگ پودر استفاده کنید. از پرینتر هم فقط در مواقع لزوم استفاده کنید.

● وقتی آب خطرناک می شود

خطر: نیترات


آلودگی منابع آب ناشی از نیتروژن و نیترات هایی که از کودهای شیمیایی نشت می کنند به ایجاد مشکلاتی برای تولید مثل، سرطان و سقط شدن جنین منجر می شود. آب آشامیدنی که از حوالی مزارع کشاورزی می گذرد نسبت به آب آشامیدنی ارگانیک حاوی نیترات و نیتروژن بسیار زیادی است.

نیترات در کجا یافت می شود؟ نیترات در آب های آشامیدنی نواحی که کودهای شیمیایی بیشتر استفاده می شود یافت می شود.

چطور در مقابل نیترات از خود مراقبت کنیم؟

برای از بین بردن نیترات داخل آب آشامیدنی لازم است که یک سیستم تصفیه آب خانگی نصب کنید. در دراز مدت می توانید با حمایت خود از کشت و کار ارگانیک در شهر یا محل زندگی خود از میزان کودهای شیمیایی و ورود دیگر ترکیبات سمی به منابع آب و آب راه ها جلوگیری کنید.

● وقتی ماهی خطرناک می شود

خطر: پی سی بی

سالیان پیش از پی سی بی در صنایع الکترونیکی استفاده می شده است اما امروزه ممنوعیت هایی در استفاده از آن وجود دارد. پی سی بی ها به سختی تجزیه می شوند و در مسیرهای آبی شکل می گیرند. یکی از تحقیقاتی که به تازگی انجام شده نشان می دهد که پی سی بی باعث ضعیف شدن سلول های جنسی فرد می شود و کاشت نطفه را در رحم خانم هایی که تحت لقاح مصنوعی قرار می گیرند مختل می کند.

پی سی بی در کجا یافت می شود؟ در برخی از انواع ماهی ها مثل سالمون پرورشی.

چگونه خود را در امان نگه داریم؟ اگر تصمیم دارید باردار شوید باید به قدر کافی امگا۳ بخورید. در خرید ماهی و غذاهای دریایی دقت کنید

منبع :پورتال خبری البرز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha