سرما و آلودگی هوا دست در دست هم داده‌اند که جان مردم تهران را بیش از پیش تهدید کنند. بر اساس گزارشات رسید مراجعه اطفال به پزشکان 30 درصد افزایش یافته است. جولان عفونت‌های ویروسی و هوایی سرشار از آلاینده‌ها این روزها سر پزشکان اطفال را حسابی شلوغ کرده است.

سلامت نیوز : چند قطره باران که ببارد، خیال‌ها آسوده می‌شود که آلودگی هوا تمام شد. برج میلاد تهران که نمایان شد، دیگر فراموش می‌شود که همین چند روز پیش، شهر در انواع آلودگی‌ها و آلاینده‌ها دست و پا می‌زد و فردا که باران بند آید باز روز از نو خواهد بود و روزی از نو. مشکل هوای پایتخت از فرط تکراری بودن برای همه عادی شده است اما اهمیت آن همچنان بر قوت خویش باقی است. این هوا همانند گذشته در هیبت قاتل خاموش میان مردم می‌چرخد و جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

به گزارش فرارو؛ سرما و آلودگی هوا دست در دست هم داده‌اند که جان مردم تهران را بیش از پیش تهدید کنند. بر اساس گزارشات رسید مراجعه اطفال به پزشکان 30 درصد افزایش یافته است. جولان عفونت‌های ویروسی و هوایی سرشار از آلاینده‌ها این روزها سر پزشکان اطفال را حسابی شلوغ کرده است.

مدیر گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آلودگی هوا را از جمله خطراتی می‌داند که سلامتی کودکان را تهدید می‌کند. دکتر سیاری در این خصوص گفته است: «آلودگی هوا در محیط باز بیشتر به دلیل گاز‌هایی است که از اگزوز خودروها خارج می‌شود و اکثر این نوع از آلودگی‌ها در تهران نیز مربوط به همین موضوع است. این نوع آلودگی مانند آلودگی ناشی از مونو اکسید کربن که منجر به مرگ می‌شود نیست، اما اثر تدریجی دارد و یک قاتل خاموش محسوب می‌شود.»

به عقیده این پزشک اطفال، مرگ انسان‌ها را نمی‌توان مستقیم با عوامل آلودگی هوا پیوند داد و یا هوا را مستقیم مسؤول مرگ کسی دانست ولی مشخص است که آلودگی هوا روی سلامت کودکان به ویژه از نظر تنفسی و مغزی آثار سوء بسیار زیادی دارد و در مدتی کوتاه اثرات مخرب خود را آشکار می‌سازد.

فراوانی ناراحتی‌های قلبی
اما آلودگی تنها کودکان را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. ناراحتی‌های قلبی که با این معضل شهر ارتباط نزدیک و عمیق دارد، در 9 ماه نخست سال جاری، از عمده‌ترین دلایل فوت مردم تهران بوده است. 4هزار و 606نفر تنها به دلیل بیماری‌های قلبی جان خود را از دست داده‌اند. از بین این افراد 2 هزار و 46 نفر زن و 2 هزار و 489نفر مرد و 71 نوزاد بوده است.

هیچ کجا امن نیست
باور اکثر مردم بر این است که خطر آلودگی هوا تنها در خیابان‌های شلوغ شهر می‌تواند سلامت آنان را هدف قرار دهد و اگر آن‌ها در خانه‌ها و یا محل کار خود باشند از خطرات احتمالی آلودگی هوا در امان خواهند بود.

اما بنابر تحقیقات فراوانی که کارشناسان محیط زیست در این زمینه انجام داده‌اند آلودگی هوای داخل منازل گاهی از هوای غالب بیرون نیز خطرناک‌تر است.

یک کارشناس آلودگی‌های محیط زیست در این باره گفته است: «به نوعی برخی از آلاینده‌های هوای درون ساختمان‌ها همان ترکیباتی هستند که در فضای باز با آنها برخورد می‌کنیم. زمانی به اهمیت فوق العاده کیفیت هوای داخل ساختمان پی می‌بریم که دریابیم در اکثر مواقع کیفیت هوای داخل ساختمان بدتر از کیفیت هوای بیرون است.»

این تازه بخشی از ماجراست
مدیرعامل کنترل کیفیت هوای تهران نیز بحران آلودگی هوا را کوه یخی می‌داند که تنها بخش بسیار کوچکی از آن پیداست. چرا که اگر قرار باشد تمام آلاینده‌های اصلی هوا مورد اندازه‌گیری قرار گیرند، تازه متوجه حجم عظیم این کوه بزرگ یخی و آثار و پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت آن خواهیم شد.

یوسف رشیدی تصریح کرده است که حتی روزهایی که اعلام می‌شود هوای تهران پاک است، تنها استانداردهای کوتاه مدت روزانه هوا بررسی شده است. این در حالی است که در کل سال آلودگی هوا بالاتر از حد استاندارد است.

توجه به این مسئله زمانی ضرورت پیدا می‌کند که بدانیم افرادی که به واسطه تماس با آزبست و یا تنفس این ماده سمی دچار مشکل ریوی می‌شوند و یا به خاطر استنشاق هیدروکربن‌های سرطان‌زا به این بیماری دچار می‌گردند، متأسفانه هیچ‌گونه درمان قطعی نشده و به سلامت کامل باز نمی‌گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha