سلامت نیوز: استفاده از نوشابه های گازدار حین خوردن غذا منجر به پیری زودرس و چاقی و افزایش نفخ می شود.

ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در هنگام خوردن غذا باید به بسیاری از مسائل توجه کرد که بعد از خوردن احساس لذت و آرامش را به همراه داشته باشد.

وی گفت: در موقع خوردن غذا باید شخص آرامش داشته باشد، تند غذا نخورد و وقت بیشتری را برای جویدن غذا صرف کند که غذا راحت تر هضم شود و با کسی در حین خوردن غذا صحبت نکند.

*عجله و استرس باعث ورود هوا به معده می شود

دریانی بیان کرد: عجله و استرس مقدار زیادی هوا را وارد معده شخص می کند و بعد از غذا فرد دچار افزایش باد در گلو می شود، در افراد مسن غذا هر چقدر جویده شود آنزیم آمیلاز که در غدد بزاقی قرار دارد ترشح می شود و به هضم راحت تر غذا کمک می کند.

وی افزود: در موقع خوردن غذا نباید از نوشابه های گازدار استفاده کرد که رفلاكس معده را افزایش می دهد.

استفاده از نوشابه های گازدار آمیلاز که آنزیم گوارشی را رقیق تر می کند و همچنین باعث چاقی و پیری زودرس و افزایش نفخ می شود.

*استفاده از سبزی و سالاد موقع خوردن غذا


در موقع خوردن غذا استفاده از سبزی و سالاد مهم است البته در استفاده از سالاد نباید از سس های چرب استفاده کرد باید در حین مصرف آنها از روغن زیتون و آبغورده و آبلیمو استفاده کرد.

دریانی بیان کرد: برای جلوگیری از هر نوع ناراحتی و درد بعد از غذا مصرف نوع سالمی از غذا که بیشتر آب پز باشد و از مصرف غذاهای سرخ کرده و چربی دار اجتناب کنیم.

یکی دیگر از مشکلات حالت سوء هاضمه است که یکی از علل آن اختلال حرکتی معده می باشد.

کسانی که دچار سوء هاضمه و یا زخم معده هستند در حین غذا از ترشیجات، سرکه، خیارشور پرهیز کنند.

وی تأکید کرد: کسانی که دارای زخم اثنی عشر هستند به آنها توصیه می شود وعده های غذایی را از 3 وعده به 5 وعده افزایش دهند و در عوض حجم غذا را کاهش دهند که این توصیه منسوخ شده است، بعضی از افراد عادت دارند بعد از غذا به مدت 10 تا 30 دقیقه چرت بزنند و به این اعتقاد دارند که به هضم غذا کمک می کند که بسیار نادرست است و باعث برگشت و یا رفلاکس غذا از معده به مری می شود و همچنین بعضی دیگر اعتقاد به کشیدن سیگار بعد از غذا دارند و فکر می کنند باعث هضم غذا می شود که این مطلب اشتباه فاحشی است این کار باعث می شود دریچه بین معده و مری گشاد تر شده و رفلاکس را بیشتر کند.

وی توصیه کرد: نحوه درست غذا خوردن و حذف عادت های نادرست لذت زندگی کردن را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha