چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 39654
سلامت نیوز: واریکوسل بزرگ شدن وریدهای درون کیسه بیضه (اسکروتوم) است. اسکروتوم کیسه پوستی است که بیضه‌ها درون آن قرار دارند. واریکوسل شبیه به وریدهای واریسی است که در پا ممکن است بروز کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا، حدود یک ششم مردان واریکوسل دارند. در مردانی که دچار ناباروری هستند، این رقم بالا‌تر است. واریکوسل شایع‌ترین علت تولید کم اسپرم و کاهش کیفیت آن است، گرچه همه واریکوسل‌ها بر تولید اسپرم اثر نمی‌گذارند.

طناب اسپرماتیک که خون را به بیضه‌ها می‌رساند و از آن‌ها خارج می‌کند، ‌ حاوی «واز دفرانس» است که اسپرم تولیدشده از بیضه را تخلیه می‌کند. «شبکه پامپینیفرم» گروهی از ورید‌ها درون اسکروتوم و بالای بیضه‌ها هستند. شبکه پامپینیفرم، خون را از بیضه‌ها تخلیه می‌کند. بزرگ شدن این ورید‌ها اغلب در حین بلوغ رخ می‌دهد.
اگر چه علت دقیق ایجاد واریکوسل معلوم نیست، اما بسیاری از کار‌شناسان معتقدند که دریچه‌های غیرطبیعی درون ورید‌ها مانع جریان خون طبیعی در آن‌ها می‌شوند و پس زدن خون، به گشاد شدن ورید‌ها می‌انجامد.

واریکوسل معمولا در ناحیه بیضه چپ رخ می‌دهد، که به علت موقعیت ورید بیضه‌ای چپ است. اما واریکوسل در یک بیضه، بر تولید اسپرم در هر دو بیضه تاثیر می‌گذارد.
دکتر علی تقی‌زاده افشاری، جراح کلیه و مجاری اداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز عنوان کرد: «جراحی واریکوسل از شایع‌ترین جراحی‌های مجاری ادراری است که اغلب در جوانان دیده می‌شود.»

وی با بیان اینکه بیشترین علت ناباروری مردان به علت واریکوسل است، اظهار کرد: «اگر روی دستگاه اسپرموگرام تاثیر داشته باشد بیمار باید درمان کند. درمان این بیماری از دو طریق عمل جراحی باز و میکروسکوپی است. در روش میکروسکوپی احتمال باروری بیشتر است.»

تقی‌زاده اذعان کرد: «در روش میکروسرجری با استفاده از میکروسکوپ حین جراحی و بزرگنمایی، جراح قادر است با دقت بیشتری ورید‌ها را از شریان (سرخرگ) و عروق لنفاتیک جدا و فقط ورید‌ها را مسدود کند.»

وی افزود: «در روش میکروسرجری به دلیل بزرگنمایی ۴ تا ۶ برابر توسط میکروسکوپ، جراح قادر است این وریدهای کوچک را نیز مشاهده کند و از عروق لنفاتیک و شریان مجزا و مسدود کند. در نتیجه شانس عود واریکوسل در این روش بسیار کمتر است.»

این جراح کلیه و مجاری اداری گفت: «به دلیل قابلیت بهتر در تمایز شریان و عروق لنفاتیک و حفظ آن‌ها احتمال آتروفی بیضه به دنبال جراحی یا ایجاد هیدروسل (آب‌آوردگی بیضه) بسیار نادر است.»

تقی‌زاده درباره عوارض واریکوسلکتومی (جراحی برداشتن واریکوسل) خاطرنشان کرد: «ایجاد هیدروسل (آب‌آوردگی بیضه) یکی از عوارض درمان این بیماری است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha