چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 39657
سلامت نیوز: دبیر علمی همایش ایدز و نوزاد گفت: آمار زنان مبتلا به ویروس ایدز در کشور رو به افزیش است، نوزادان این زنان نیز در خطر هستند. زنگ خطر سونامی انتقال جنسی ایدز به صدا درآمده است و اگر برای این سونامی از حالا موج شکن نسازیم فردا دیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ملیحه کدیور امروز در همایش دوروزه HIV و کودک در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: هر روزه حدود ۷ هزار مورد جدید HIV شناخته می‌شود. تا سال ۲۰۰۹ حدود ۳۳ میلیون نفر در دنیا با ویروس ایدز درگیر شده که نیمی از آنها را زنان تشکیل می‌داند.

وی گفت:‌ تا این سال 1.8 میلیون نفر به واسطه بیماری ایدز در دنیا از بین رفته‌اند. در سال‌های اخیر منطقه شرق خاورمیانه با افزایش 55 درصد میزان HIV روبه رو است و گفته می‌شود که هر دقیقه یک کودک بر اثر این بیماری از بین می‌رود.

کدیور افزود: هشداری برای نزدیک بودن به موج سوم ایدز داده شده است. موجی که به دلیل سوء رفتار به وجود می‌آید و قربانی اصلی این موج هم زنان و در ادامه تولد کودکان مبتلا به ویروس ایدز است.

وی گفت: به دنبال تغییر الگوی انتقال این بیماری،شواهد حاکی از آن است که تعداد موارد ابتلا از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده در حال افزایش است. از طرف دیگر شواهدی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند انتقال بیماری میان زنان در حال افزایش است. این مباحث زنگ خطری است برای آغاز موج سوم بیماری ایدز.

دبیر علمی همایش ایدز و نوزاد گفت:‌متأسفانه به دلیل شرایط فرهنگی و شرایط خاص جغرافیایی و نزدیکی به مرزها میزان ابتلا به ایدز در میان زنان و کودکان در برخی از مناطق استانی چند برابر میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: وقتی سخن از ایدز به میان می‌آید، تنها با یک بیماری روبه‌رو نیستیم، چرا که ایدز پدیده‌ای پزشکی ـ بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده و البته قابل پیشگیری است؛ یعنی الگوهای انتقالش کامل شناسایی شده است.

به گفته وی این بیماری به سرعت در حال گسترش است؛ موج سوم ابتلا به ایدز در راه و موج دوم هم در حال بازگشت است.

کدیور گفت: در ایران موج اول بیماری از طریق انتقال خون و فرآورده‌های خونی مطرح شد و موج دوم آن شامل شیوع بیماری بین افرادی بود که از طریق اعتیاد و سرنگ‌های آلوده مشترک دچار عفونت شده بودند. اما در حال حاضر گفته می‌شود موج سوم بیماری از طریق روابط جنسی کنترل نشده، در حال گسترش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: راه‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری شناخته شده است و باید با آموزشی همگانی رفتار سالم و نگرشی مثبت به مبتلایان به این بیماری اجازه استفاده از امکانات و منابع اجتماعی را به بیماران داد.

وی گفت: به علاوه همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف برای برنامه های کنترل و پیشگیری از ایدز اهمیت دارد. بیماری ایدز، جزو بیماری‌های رفتاری است. که با ارتقای آموزش‌های رفتاری و ارج‌گذاری به نهاد خانواده می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. توجه به تغییر الگوی انتقال بیماری و شیوع مصرف مواد روانگردان در این راه اهمیت دارد.

کدیور افزود: روز نخست دسامبر(دهم آذر) هر سال روز جهانی ایدز نامگذاری شده روندی که از سال 1988 میلادی در نظر گرفته شده و هر سال یک شعار خاص را برایش در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: شعار امسال روز جهانی ایدز پیش به سوی صفر در ایدز به معنی صفر در موارد جدید عفونت، صفر در مرگ ناشی از ایدز، صفر در تبعیض مبتلایان به ایدز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بنابر آمارها الگوی انتقال جنسی آمار مبتلایان زن در حال افزایش است. مسئله نگران کننده ابتلا نوزادان و گسترش به جامعه است.

به گفته وی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آتشفشانی از ایدز سخن می‌گوید که در راه است. گویا موجی به سمت ما می‌آید که پرزورتر از قبلی هاست؛ اما واکنش ما می‌باید ساخت موج شکن باشد. اگر غافل باشیم که موج سوم خودش بیاید و برگردد همانند برخی از مناطق دنیا تبدیل به سونامی می‌شود.

البته فارغ از سیاست و همگام با اقدامات جهانی و منطقه‌ای و در راستای تحقق شعار امسال روز جهانی ایدز: رسیدن به صفر می‌باید همگان تلاش کنیم تلاش برای عدالت اجتماعی و حرمت انسانی در حرکت از شعار به عمل.

کدیور گفت: از دیدگاه زیست شناسی و نقش اجتماعی اهمیت دارند. این مسئله نیازمند نگاه جدید همبستگی جهانی و پاسخ گسترده جهانی است و این برنامه در جهت بررسی ابعاد این مسئله در دوران بارداری و نوزادی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha